02. listopaduSvátek má Venku je 9 °C, Zataženo Déšť

Atraktivní pro mladé. Malý a hravý Lexus. Auto, které samo zastaví, když jste unavení

Forbes Před 8 hodinami

Automobilová značka Lexus patřící do koncernu Toyota uvedla na evropský trh svůj dosud nejkompaktnější model. Jmenuje se LBX a jeho konstruktéři šli tak trochu proti proudu zažité koncepce luxusních vozů. Atraktivní má být hybridní crossover s autonomním dobíjením hlavně pro mladší zákazníky. Jak se auto chová na silnicích, to jsme nedávno testovali ve slunném Madridu.

Španělské hlavní město je úžasné místo plné monumentální architektury, barů, restaurací a bohatého nočního života. A také lidí. A také aut.

Spletitá síť malých uliček v historickém centru i širokých ulic může být pro řidiče začátečníka doslova pastí. Pro řidiče zvyklého jezdit na českých silnicích je spíš testem psychické odolnosti. Ač se považuji za poměrně zkušeného řidiče, obavy z toho, zda Madridem projedu s nedotčenou karoserií, se přece jen dostavily. Zvlášť, když usedám za volant naleštěného Lexusu LBX, jehož jízdní vlastnosti mám ve španělské metropoli prověřit.

V tamní zemi je asi osmatřicet tisíc kruhových objezdů, což z něj dělá třetí evropskou zemi po Francii a Portugalsku, kde tento typ křižovatky doslova milují. Když v něm jedete, musíte proti směru hodinových ručiček a řidič vpravo má vždy přednost. Pravidlo je jednoduché – sjet z kruhového objezdu z vnějšího jízdního pruhu. Pokud se do něj nemůžete zařadit, je lepší absolvovat jedno kolo po objezdu navíc, než se vám to podaří. Jako na kolotoči, který se nechce zastavit.

Ve svém nablýskaném Lexusu si tohle kolečko dopřeju hned dvakrát. Už samotné najíždění na něj přitom byla výzva. Chvíli mi trvalo, než jsem rozklíčovala, že ta zvláštní křižovatka, do níž jsem vjela, je vlastně kruhový objezd. Štěstí, že mi LBX zamezilo, abych sebou při náhlém a prudkém sešlápnutí brzdového pedálu těsně předtím, než kolem mě prosvištělo auto, nemrštila o sedadlo.

LBX je prvním vozem ve své třídě, který používá systém regulace postavení karoserie při brzdění vozidla. Automaticky tak rozděluje brzdnou sílu mezi nápravami, čímž napomáhá potlačovat zanořování karoserie při intenzivním brzdění a náklony vozu v zatáčkách. Kromě vyšší jízdní stability tak potlačuje vibrace ve prospěch pohodlné jízdy.

Když tedy řidič sešlápne brzdový pedál silněji, větší brzdná síla se nasměruje na zadní nápravu, aby se potlačilo zvedání karoserie nad zadními koly, a tak nedocházelo k výraznějšímu zanořování přídě.

Než se vymotám z uliček plných nejen jiných aut, ale hlavně chodců, kteří jsou často přesvědčeni o své nesmrtelnosti, je mi horko, jako bych běžela půlmaraton na saharské poušti. Je tedy načase prověřit klimatizaci.

Systém Climate Concierge, kterým LBX ve vyšší výbavě disponuje, automaticky koordinuje klimatizaci s vyhříváním sedadel a volantu s cílem co nejrychleji zajistit požadovanou teplotu pro celou posádku. Systém zároveň do horní části kabiny přivádí čerstvý vzduch o nižší vlhkosti, aby zabránil zamlžování oken, kdy současně recirkuluje teplý vzduch u nohou.

Technologie Nanoe-X firmy Panasonic pak proud vzduchu vystupující z výdechů ventilace obohacuje o mikroskopické částice vody. Ty pomáhají třeba účinně potlačovat viry a bakterie nebo neutralizovat pachy, a navíc ještě zvlhčují pokožku a vlasy. Což zvláště my ženy uvítáme.

Když si nastavím správnou teplotu a v autě je příjemně, mohu čelit další výzvě v podobě rušné ulice Gran Vía. Jedna z hlavních tepen Madridu, které se často přezdívá španělský Broadway, je plná obchodů, restaurací, divadel a taky aut, jejichž řidiči stále jen někam pospíchají. Měří necelé dva kilometry a spojuje Plaza de Cibeles a Plaza de España.

Nejslavnější budovou na tomto bulváru je Metropolis. Jenže na rozhlížení se po pamětihodnostech z místa řidiče čas nemám. Je potřeba hlavně hlídat ostatní motoristy jedoucí vedle mě, přede mnou a za mnou.

Moje bílé LBX je ale na nečekané situace připraveno. Disponuje různými systémy k rozpoznávání rizika nehody, což znamená, že podle potřeby i automaticky zasahují do řízení a regulují brzdy nebo naopak hnací sílu. Buď pomohou zcela se nehodám vyhnout, nebo alespoň sníží její dopady.

Přednárazový bezpečnostní systém rozpozná díky kombinaci předního radaru a kamerového senzoru třeba i motocykly a auta přijíždějící v protisměru. Asistent pro křižovatky pak upozorní i na přecházející chodce v momentě, kdy odbočujete.

Další výhodou je pak nouzový asistent řízení, který udržuje vůz v pruhu při vyhýbání se zaparkovanému autu, chodci nebo jiné překážce na kraji silnice. Funkce aktivní podpory pak může jemně zasáhnout i do brzdění a řízení, když vyhodnotí, že by mohlo dojít k nehodě.

Dynamický adaptivní tempomat udržuje odstup od ostatních vozidel. Systém varování při opuštění jízdního pruhu zase rozpozná více typů objektů, třeba sloupy elektrického vedení, obrubníky, zábradlí nebo třeba i to, když se jen snažíte vyhnout nějaké překážce.

Bdělost řidiče neustále monitoruje kamera nad volantem. Když zaznamená, že se málo koncentrujete třeba vlivem únavy nebo nevolnosti, aktivuje zvukovou výstrahu. Poprvé na světě je navíc tento systém propojený i s palubním systémem aktivní bezpečnosti, takže pokud nereagujete, vozidlo dokáže samo hladce zpomalit a nakonec i zastavit a zapnout výstražná světla.

info Foto Lexus

Nic z toho naštěstí nepotřebuji, a když po hladké jízdě na Gran Vía nakonec najedu na dálnici a po chvíli zamířím z rušného města ven, mohu se konečně kochat výhledem po krajině. Mířím na honosné panské sídlo Finca El Gasco s více než stoletou historií, které se nachází v Torrelodones, asi dvacet minut jízdy od Madridu. LBX tak můžu pořádně prověřit.

Kompaktní a hbité auto se totiž hodí jak do rušného města, tak i na stabilní jízdu na dálnici či na venkovské cesty plné zatáček. Těch je cestou k velkolepému domu dost. Mohu v nich vyzkoušet i automatické snižování rychlosti, kterou si auto samo vyhodnotí, aby zatáčku projelo hladce. Nic se ale nestane, i když této funkce nevyužijete a naopak trochu víc sešlápnete plyn. Auto drží jak přibité, a já si tak na chvíli připadám jak brazilský závodník Enzo Fittipaldi.

Plusové body si LBX připisuje i při parkování. Využívá pro něj čtyř kamer a dvanácti ultrazvukových senzorů. Pomáhají jak při kolmém, tak i podélném parkování a taky při vyjíždění z parkovacího místa. Řídí přitom všechny funkce – řízení, brzdění, pohon a řazení.

Luxus v detailech

LBX možná nepatří mezi nejluxusnější modely, ale přesto je svým vzhledem nepřehlédnutelné. A přesně to byl i cíl návrhářů. Navíc je prvním modelem Lexusu, který se vyrábí v závodu Iwate na východě Japonska. Region byl v roce 2011 zasažen zemětřesením a tsunami a společnost Toyota Motor Corporation mu chce svými investicemi pomoci v obnově.

Nejnápadnějším designovým prvkem je vřetenovitá maska, kterou sjednotili do jediného lichoběžníkového tvaru pod úzkým otvorem vedeným napříč pod hranou kapoty, kde propojuje štíhlé jednotky světlometů. Společnost Toyota Motor Corporation tak chce svými investicemi pomoci regionu v obnově.

Nejnápadnějším designovým prvkem je vřetenovitá maska, kterou designéři sjednotili do jediného lichoběžníkového tvaru pod úzkým otvorem vedeným napříč pod hranou kapoty, kde propojuje štíhlé jednotky světlometů.

Přední sloupky se posunuly o něco dozadu, a tak se opticky kompaktnější kabina a delší kapota promítly do sportovnějšího profilu vozu. Stylistické ztvárnění pozadí vozu bylo inspirováno rýžovými koláčky mochi, které se v Japonsku podávají na Nový rok.

Model LBX měří na délku 4190 milimetrů, je široký 1825 milimetrů, vysoký 1545 milimetrů, rozvor podvozku je 2580 milimetrů. V Madridu jsem při projíždění úzkými ulicemi ocenila i malý poloměr otáčení 5,2 metru.

Jednoduchý, ale kultivovaný interiér navozuje pocity a atmosféru jako v modelu vyšší třídy. Je to díky dobrému výhledu ven i hladkému přístrojovému panelu a dostatečnému prostoru, který uvnitř auta panuje. Ovládací prvky jsou rozmístěné tak, aby minimalizovaly pohyby rukou i očí, lépe se tak můžete koncentrovat na samotné řízení, aniž byste neustále těkali po prostoru a hledali příslušná tlačítka.

Sedadlo si můžete elektricky nastavit v osmi směrech. Čalounění a dekory jsou ze semianilinové kůže, ale můžete si zvolit i z materiálů nezvířecího původu s využitím syntetické kůže. Luxusní atmosféru v kabině evokuje nepřímé osvětlení, třeba kolem klik dveří, v prostoru pro nohy, v odkládací schránce. Má 50 různých odstínů a zvolit se je můžete podle nálady, aktuální trasy nebo denní doby.

Co rozhodně oceníte, je hudba, kterou si můžete ve voze naladit. Mark Levinson navrhl pro LBX volitelný prémiový systém ozvučení se třinácti optimálně rozmístěnými reproduktory. V předních dveřích jsou basové reproduktory, další je třeba pod podlahou v kufru.

Audiosystém používá novou technologii prostorového ozvučení Mark Levinson Quantum Logic Surround, takže se můžete těšit na hutný zvukový projev, a když si po cestě španělskými vesničkami pustíte třeba tradiční flamenco, těžko se ubráníte rytmickému poklepávání chodidly do podlahy.

Kufr auta nabízí objem až 402 litrů, pohodlně do něj vložíte až dvě velká 75litrová zavazadla. Nářadí i sadu, kterou potřebujete třeba na opravu pneumatiky, nebo další drobnosti schováte pod podlahu kufru.

LBX používá nový hybridní pohon s autonomním dobíjením. Výkon 136 k / 100 kW s maximem točivého momentu 185 Nm umožňuje vozu s pohonem předních kol akcelerovat na 100 km za hodinu za 9,2 sekundy. Co je příjemné, že kombinovaná spotřeba začíná na 4,4 litru na sto kilometrů. Což řidiči mého stylu jízdy (přiznávám, někdy rychlejšího, než je dovoleno) ocení.

Tříválec 1,5 litru dovoluje vysokorychlostní spalování, Lexus tady využívá technologie původem ze světa formule 1 včetně delšího zdvihu, zvětšeného úhlu ventilů a laserového opracování ventilových sedel na straně sání. Na ultra lehkých pístech, konstruovaných pro vysoký výkon za vysokých otáček motoru, se používá povlak z umělé pryskyřice, který snižuje tření se stěnou válců.

K termodynamické účinnosti přispívá i systém variabilního chlazení, který reguluje rychlost proudění chladicí kapaliny v závislosti na provozních podmínkách motoru a venkovní teplotě. Rychleji se zahřívá motor a snižuje spotřeba paliva. V rámci hybridního pohonu využívá LBX vysoce výkonné bipolární baterie typu NiMH.

Auto samo pomáhá se zrychlováním a zpomalováním v kopcích, aby řidič nemusel tak intenzivně používat akcelerační pedál ve stoupáních nebo brzdit v klesáních. Systém „Predictive Efficient Drive“ pak předvídá chování řidiče a dopravní podmínky, aby optimalizoval nabíjení a vybíjení hybridní baterie v souladu s tím, jak zrovna jedete. Inteligentní způsob regulace pak napomáhá snižovat spotřebu paliva.

To podstatné, především pro ženy, je paleta barev karoserie. Zahrnuje živé odstíny a povrchové úpravy s hlubokým leskem. Luxusně vypadá třeba červená, otočíte se ale i za bílým, měděným, šedým, žlutým nebo tmavě modrým LBX.

info Foto Lexus

Model se vyrábí v šesti verzích – Business, Comfort, Elegant, Emotion, Relax a Cool. Pro verze Emotion a Cool můžete objednat i dvoubarevné lakování – libovolný odstín nakombinovat s černou střechou. Cena vozů se pohybuje od 700 tisíc korun za základní verzi do více než jednoho milionu korun v případě verze s pohonem na všechna čtyři kola.

Lexus LBX je auto, které splní přesně to, co od kompaktního vozu očekáváte. A navrch vás překvapí propracovaným designem, jízdními vlastnostmi i pohodlným interiérem. Je živé, hravé a hlavně vás doveze bezpečně do cíle. Ať už jedete madridskými uličkami, nebo popojíždíte v koloně na dálnici D1.

The post Atraktivní pro mladé. Malý a hravý Lexus. Auto, které samo zastaví, když jste unavení appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek