18. květnaSvátek má Venku je 10 °C, Skoro Zataženo

Bartoš s rušením rodných čísel narazil i v koalici. Skopeček z ODS návrh za 55 miliard strhal

CNN Prima News Před 1 rokem

Místo tradičních deseti čísel kód o 32 znacích. Takzvaný identifikátor má nahradit rodné číslo. Vláda tvrdí, že chce chránit osobní údaje lidí. „Rodné číslo má v sobě veškeré údaje, jako kdy se člověk narodil nebo jakého je pohlaví,“ uvedl místopředseda vlády pro digitalizaci Bartoš.

Jenže odklon od rodných čísel bude něco stát. Podle agentury Grant Thorton celkové náklady na transformaci dosáhnou 56 miliard korun. Většinu by měl zaplatit soukromý sektor. Veřejnou správu podle průzkumu přechod vyjde na necelých 15 miliard korun.

ČTĚTE TAKÉ: Spor o kojeneckou vodu je nesmyslný. Zdraží se maximálně o korunu, míní Výborný

Bartoš to ale vidí jinak. „Žádné investice na straně státu v řádu desítek miliard nejsou naplánovány,“ řekl pro CNN Prima NEWS ministr.

S jiným řešení však přišel ekonomický expert ODS a člen dolní komory Skopeček. „Pokud chce stát nahradit rodná čísla, aby z nich nebylo možné vyčíst údaje o člověku, pak existují jednoduché bezvýznamové varianty (social security number v USA). Nemyslím si, že je třeba v době úspor zavádět systém za 55 miliard korun, který život občanům v ničem neusnadní,“ napsal na sociální síť.

S dalším návrhem přišla také opozice. Podle ní by rodné číslo mělo i nadále zůstat v občanských průkazech. Přechod na identifikátor by poslankyně ANO Jany Mračkové Vildumetzové posunula na rok 2028.

Ekonomům se plán na transformaci také nelíbí. Změna by prý měla přijít v době, kdy bude státní kasa v lepší kondici. „Nikoliv v době, kdy se tu bavíme půl roku o tom, jak dát veřejné finance dohromady,“ míní ekonom Pavel Peterka. S útlumem rodných čísel mají problém i pojišťovny a banky.

„Je to finančně a pracovně náročná změna a není jisté, že se povede, aniž by přišly nějaké ztráty, aniž by se pak něco zhroutilo,“ uvedl mluvčí Česká bankovní asociace Radek Šalša. Podle asociace pojišťoven hrozí i nesprávné ztotožnění klienta. Řada ekonomů se vedle toho shoduje, že firmy část nákladů spojených s transformací přehodí do koncových cen pro své klienty.

Pokračovat na celý článek