"Opravdu se těším, až ukážeme koncept Octavie: bude to ukázka naší nové designové strategie. O auto bude velký zájem a zažehne i kontroverzní diskuse," cituje šéfa Škody Auto Klause Zellmera britský magazín Auto Express. Poprvé se ve formě skulptury představila nová Octavia, samozřejmě s elektrickým pohonem, už před dvěma lety.
Teď na podzim okřídlený šíp přejde na autosalonu v Mnichově do další fáze a odhalí koncept, který by měl být realitě, jejíž představení je pak v plánu pro rok 2027, výrazně blíže. Zellmer slibuje jasně rozpoznatelnou tvář značky, zároveň ale posun jazyka Modern Solid, v němž jsou zatím postavené elektromobily Elroq a nedávno omlazený Enyaq.
Soudě minimálně dle počítačových vizí v britských médiích bude nová Octavia představovat designově radikální změnu stylu nejen oproti stávajícímu provedení, ale zmíněným SUV. Přední část nebude tolik mohutná, hlavní světla s diodami denního svícení budou tvořit písmeno T. Podobně jako to měl koncept Vision 7S.
Jak koncept, tak i budoucí sériové auto už nebudou stát na známé platformě MEB, jak bylo původně v plánu, ale jejím nástupci s označením SSP. Jiný britský magazín Autocar cituje Zellmera, podle kterého je důvodem především nevhodné uspořádání platformy MEB pro nižší auta typu sedan nebo právě kombi. Technici také kvůli ní budou moci použít novou generaci automatizovaného řízení, rychlejší nabíjení či delší dojezd.
Na platformě SSP nakonec mají sedět auta různých velikostí od městské ID.1 až po luxusní modely Lamborghini nebo Bentley. Kromě základu MEB pro levnější elektroauta koncernu VW totiž výhledově nahradí i stále ještě relativně novou platformu PPE, kterou má třeba nové Porsche Macan nebo Audi A6 e-tron.
Šéf Škodovky prozradil britským médiím kromě pár detailů ohledně nové elektrické Octavie - jméno ale ještě není potvrzeno, byť Zellmer by si ho přál použít - i možná jednu důležitější informaci. Automobilka plánuje prodloužit životní cyklus stávající spalovací Octavie a stejně i dalších spalovacích modelů.
Vidět bychom tak čtvrtou generaci vozu mohli také po roce 2030, kdy už se s ní původně moc nepočítalo. Mohou za to pomalejší prodeje elektromobilů, byť na jízdním řádu Škoda Auto ohledně bateriových aut (příští rok malé SUV Epiq, následně velké sedmimístné SUV a právě elektrická Octavia) se toho zatím příliš nezměnilo.
"Na trhu je dostatečný prostor pro to, abychom potenciálně prodávali oba modely paralelně. Záležet bude i na sentimentu zákazníků, hlavně těch fleetových. Auta pro ně musí nabídnout hodně místa, dlouhý dojezd i výdrž. Musíme počkat, jak se to celé vyvine, a mít otevřené dveře ve stejnou chvíli, kdy tvoříme podobu elektrického nástupce Octavie," řekl Klaus Zellmer Auto Expressu.
Magazín připomíná, že Škoda Auto se už před časem stala v rámci koncernu VW zodpovědnou za další vývoj benzinových tří- i čtyřválců tak, aby splnily emisní normu Euro 7. Ta byla v nakonec mírnější podobě schválena loni a pro nová auta má vstoupit v účinnost během příštího roku. Psali jsme zde.
Už dříve Zellmer řekl, že malé modely Fabia, Scala a Kamiq na stejné platformě MQB A0 vydrží ve výrobě do roku 2030. Letos na jaře pak doplnil, že by se tak mohlo stát s hybridní technikou. Psali jsme o tom zde.