Úterý 06. květnaSvátek má Venku je 6 °C, Zataženo

Bohemia Bike přesouvá výrobu do Turecka. Vyrábí ze 70 procent kapacit

Forbes Před 1 rokem

Firma Bohemia Bike, která pod značkou Leader Fox vyrábí v Českých Budějovicích kola a elektrokola, přesouvá výrobu levných kol do Turecka. Bude již vyrábět jen elektrokola. Obrat jí letos klesne asi o třicet procent, protože kola se teď obecně málo prodávají.

Firma letos zlevnila o dvacet pět procent. Vyrábí teď ze sedmdesáti procent kapacit, nikoho nepropustila, ale zmrazila mzdy. Omezila investice a odložila plán na stavbu nové haly. Podle předsedy představenstva Pavla Müllera se jí daří s nově uvedenými osobními a nákladními cargo koly.

„Za covidu nakupoval každý na sklad zásoby. Jenomže přišel pocovidový šok a podzim 2022 a letošní rok to je totální propad,“ konstatoval Müller.

„Strašně moc kol všude na skladech a hlavně: lidé nakoupili kola v době covidu, celá Evropa. Sklady jsou narvané koly a přestalo se prodávat. Z ničeho nic, naráz. Trh se nasytil. Loni na podzim to začalo a tenhle rok to pokračuje dál. Je to opravdu velký problém,“ dodal.

Situaci podle něj ovlivnily i drahé energie, válka na Ukrajině, inflace a to, že lidé šetří. Největší propad zaznamenala firma u prodeje dětských a běžných kol. „To spadlo nejvíc, protože těch se za covidu prodalo nejvíc. Přejíždíme ze sta procent na elektrokola, protože se nevyplácí vyrábět dětská a normální kola u nás. Výrobu levných kol přesunujeme do Turecka,“ řekl Müller. Dobře se prodávají dražší elektrokola, jež stojí kolem 100 000 korun.

Vydání Forbesu Svatý Martin

Zájem je o firemní novinku, cargo kola, jichž existují dva typy. Jeden pro rodinu, která potřebuje přepravovat děti či nákupy a na něž se vejdou s dospělým dvě děti. Druhý typ kola je pro náklady, o něj hodně stojí firmy. Bohemia Bike vyrobila před pár týdny první várku, dvě stě kusů, a polovina už prodala, vše do zahraničí.

Tržby z prodeje výrobků, služeb a zboží loni firmě klesly meziročně o 11,5 procenta na 458,9 milionu korun. Zisk po zdanění klesl o 10,4 procenta na 36,9 milionu. Vyplývá to z výroční zprávy.

„Rok 2022 byl první pocovidový rok a první rok války. A po letech 2020 a 2021, které byly ziskově i obratově neskutečně skvělé, to byl pokles. Ještě pořád jsme ale byli v zisku. Bohužel to byl poslední dobrý rok. Všichni letos zlevňují, to znamená, že se snížila marže. Tenhle rok pro nás bude černá nula,“ řekl Müller. Zaměstnance nepropustil, ale když není co vyrábět, nechává je doma.

Ročně může vyrobit firma kolem 50 tisíc kol, letos to bude 35 tisíc kusů. Zaměstnává 110 lidí. Bohemia Bike vyváží šedesát pět procent kol, hlavně do EU. Firma vznikla v roce 1996, kola dovážela z Číny a Tchaj-wanu. Od roku 2004 montuje vlastní a nabízí kolem sedmdesát modelů.

Pokračovat na celý článek