Singapore Airlines (SIA) si mohou odškrtnout další rekordní rok. Tržby překonaly očekávání, čistý zisk dosáhl zhruba 2,1 miliardy dolarů a zaměstnancům přistane na účtě bonus ve výši téměř osminásobku měsíční mzdy.
Zatímco některé západní aerolinky čelí v roce 2025 finančním turbulencím, snižují výhledy a hlásí čtvrtletní ztráty, Singapore Airlines zůstávají stabilně v pěkné letové výšce. Co stojí za tímto rozdílem?
„Aktuální situace v letecké dopravě není zas tak špatná, pokud jde o finanční výkonnost celé řady aerolinek, ale SIA jsou přece jenom v jiné lize. Mají mladou flotilu, efektivní operace a především obrovsky silný brand, který si drží už dekády,“ říká Petr Kováč, odborník na leteckou dopravu ze společnosti Ernst & Young.
Zaměstnanci tak po dalším vydařeném roce dostanou bonus ve výši 7,45násobku platu. Nejde o marketingový HR trik, ale o standardní výpočet podle dohody s odbory. Loňský rok přinesl rekordní prémii 7,94 měsíce, letos je mírně nižší kvůli výsledkové struktuře. I tak stávkovat asi nepůjde nikdo z nich.
Jde o odměnu, která výrazně převyšuje to, co nabízí globální konkurence. Průměrný měsíční plat v Singapore Airlines se pohybuje od tří tisíc do čtyř a půl tisíce amerických dolarů. Bonus ve výši 7,45násobku platu pak znamená odhadovanou jednorázovou odměnu přibližně mezi dvaadvaceti a třiatřiceti tisíci dolary, což odpovídá zhruba pěti stům tisícům až 730 tisícům českých korun.
Kováč připomíná, že jednou z hlavních výhod společnosti je provozní jednoduchost a efektivita. „Evropské i americké aerolinky mívají složitější strukturu, komplikovaný byznys model, drahý management a silné odbory. Naproti tomu SIA funguje s velmi štíhlým řízením a nízkými fixními náklady,“ dodává.
Strategie společnosti stojí na několika pilířích. Prémiovému brandu dobře sekunduje nízkonákladová značka Scoot, což umožňuje zachytit jak luxusní, tak cenově citlivější klientelu.
Zároveň je výhodou zaměření na mezinárodní linky s většími maržemi. Hlavní operační centrum v oblasti Changi ve východní části Singapuru je navíc ideálně geograficky umístěné a SIA se nemusí potýkat s vnitrostátními linkami jako ve Spojených státech, které mají nižší rentabilitu.
„Je to kombinace struktury a disciplíny. Mají lepší krizový management, velké hotovostní rezervy a konzervativní finanční přístup. Proto zvládli rychleji pandemii, rychleji obnovili dálkové linky a byli připravení ve chvíli, kdy konkurence teprve ladila kapacity,“ dodává Kováč.
Že nejde jen o teorii, dokazují především finanční výsledky. Zatímco Singapore Airlines ohlásila rekordní čistý zisk za celý fiskální rok, některá konkurenční jména ze Spojených států a Evropy se v úvodu roku 2025 zatím nedokázala odlepit od ztrátové ranveje. Například American Airlines vykázaly v prvním čtvrtletí ztrátu 473 milionů dolarů, Lufthansa 722 milionů eur a Air France-KLM 328 milionů eur.
Proč také firma jednoduše uletěla konkurenci? Kromě mladé flotily, která znamená nižší spotřebu paliva, nižší servisní náklady a větší spolehlivost, má SIA i výhodu v jednoduchosti provozního modelu. „Zatímco západní aerolinky musejí zvládat složitou síť linek, regionální přelety a často i státní regulace, Singapore Airlines se soustřeďují na dálkové trasy a prémiovou klientelu. Mají jasné zaměření a drží se ho,“ vysvětluje Kováč.
Společnost také těží ze silného postavení v Asii, kde poptávka po mezinárodním cestování roste rychleji než jinde. Letiště Changi v Singapuru je považováno za jedno z nejefektivnějších na světě a funguje jako přirozený uzel pro přestupní lety mezi Evropou, Austrálií a Amerikou.
Dalším prvkem úspěchu je schopnost rychle reagovat na změny. SIA podle Kováče vyniká právě v krizovém managementu. „Během zmíněné pandemie byli schopni udržet likviditu, reorganizovat kapacity a díky státní podpoře i finanční rezervě se rychle vrátit do normálního režimu. Mnohé evropské firmy naopak ještě dnes sčítají škody a snaží se stabilizovat.“
SIA má také výhodu v nízkých personálních nákladech a výrazně menším tlaku ze strany odborů. V Asii je vyjednávání méně konfrontační, a společnost tak může rychleji zavádět změny bez složitého vyjednávání. Navíc, jak dodává Kováč, má firma relativně mladou historii, byla založena v roce 1972, a díky tomu nemá strukturální dědictví, které tíží některé západní aerolinky s více než stoletou historií.
„Inovují rychleji, nebojí se technologických změn a mají výborně zvládnutý digitální zákaznický servis. To všechno hraje roli v důvěře klientely i ve schopnosti adaptace,“ vysvětluje.
Geopolitické riziko v letošním roce zůstává stále vysoké. Prezident Trump znovu zavedl tarifní tlaky vůči Číně a letecký sektor může být jedním z postižených. Přesto vedení společnosti nevydalo žádné negativní revize výhledu, neodstoupilo od svých cílů a nezaznamenalo pokles poptávky srovnatelný s tím, který hlásí například Delta nebo Lufthansa.
To vše naznačuje, že úspěch SIA není jen důsledkem příznivých okolností, ale odrazem systematické práce. V leteckém byznysu, kde často rozhodují proměnné, které firmy nedokážou ovlivnit, je právě jasný směr a efektivní řízení to, co společnost zatím vynáší do nebes.
„Singapore Airlines nejsou zázrak. Jen dělají věci lépe, chytřeji a včas. A v odvětví letectví je to víc, než se na první pohled zdá,“ uzavírá Kováč.
The post Bonus osm měsíčních platů? Pošlete životopis do této letecké společnosti appeared first on Forbes.