K nehodě by podle Beránka dojít nemuselo, kdyby v místě už fungoval evropský zabezpečovací systém ETCS, který by mohl vlak zastavit. Moderním systémem je vybavená trať i lokomotiva, zatím ale není aktivní. Rekonstrukce pardubického uzlu skončila před pár dny, zabezpečovač se se má spustit na podzim. Vlaky sice disponují starším zabezpečovačem, ten ale podle Beránka v okolí Pardubic často vypadává.
Správa železnic na místo neposlala ani výpravčího, který by funkci systémů nahradil. "Jestli je reálné to dělat na všech stanicích v Česku, kde je nějaká mimořádnost, těžko říct. Občas se v branži setkávám s názorem, že Správa železnic umí stavět, čerpat evropské dotace, zadávat projekty. Ale má problém udržovat stávající síť, najít dostatek lidí, kteří se o ni budou starat," dodává novinář, který se dopravě dlouhodobě věnuje.
"Přes všechnu pozornost, kterou nehodě věnujeme, je železnice nejbezpečnější běžně užívaný dopravní prostředek v Česku. Řešíme tady nehodu, která má čtyři mrtvé. Ano, je to velká tragédie. Ale na silnici každý rok umře stonásobně víc lidí. Česká železnice je velmi bezpečná, a to i v celoevropském srovnání," připomíná Beránek.