Dřív podnikal ve světě médií, ale jak sám přiznává, vyhořel. A tak se jako vášnivý amatérský pilot vrhl na vývoj a výrobu bezpilotních letadel. Uběhlo deset let a hodnota jeho firmy, kde má lehce nadpoloviční podíl, má hodnotu přes čtyři miliardy korun.
Na začátky svého leteckého byznysu Ladislav Semetkovský v podcastu Forbes Byznys vzpomíná jako na dobu, kdy se parta bláznů rozhodla postavit bezpilotní stroj, který bude fungovat „jako létající traktor“. Měl to být stroj, který za všech povětrnostních podmínek zvládne monitorovat například plynovody a ropovody kdekoli na světě.

Dnes Semetkovský a jeho tým šedesáti lidí do vzduchu posílá primárně něco, co pojmenovává jako vojenský průzkumný bezpilotní prostředek. Jinými slovy jde o letadlo v průměrné ceně jeden milion eur se vzletovou hmotností 150 kilogramů a rozpětím křídel pět metrů, které ve vzduchu dokáže vydržet patnáct hodin a překonat při tom vzdálenost až 1800 kilometrů.
V roce 2023 česká firma, která vyrábí v Praze a plánuje rozšíření do Písku, kde hodlá v dalších letech proinvestovat tři čtvrtě miliardy korun, vyrobila třiatřicet strojů. Tržby za tři čtvrtletí loňského roku dosáhly na 444 milionů a provozní zisk EBITDA se dostal na 170 milionů. Výsledky za celý rok 2024 Primoco zveřejní v pondělí 28. dubna.
Loňský rok byl přitom pro Primoco zlomový. Firma opustila akciový trh Start a přesunula se na hlavní trh, kde se její akcie obchodují společně s akciemi Coltu, ČEZ, Kofoly a bankovních titulů. Především ale po letech příprav získala certifikaci, která jí jako jedinému výrobci bezpilotních letounů v kategorii středně těžkých strojů do 150 kilogramů otevírá dveře do armád všech členských zemí NATO. „Pro nás je to gamechanger,“ přiznává Semetkovský.
Očekává proto, že v následujících letech výroba poroste násobně. V horizontu tří až čtyř let na 250 až 300 letounů ročně. Vedle nových výrobních prostor na jihu Čech, kde už provozuje vlastní letiště, je ve hře i další výrobní linka a výcvikové centrum v Uzbekistánu.
Právě Asie je vedle Evropy a Blízkého východu trhem, kde šéf Primoca cítí největší potenciál. Například snahu prorazit v Africe naopak vzdal. „Ten kontinent je extrémně zkorumpovaný,“ říká.

Semetkovský dlouhodobě trvá na tom, že bezpilotní drony Primoco nebudou nosit zbraně. Jejich nasazení do válečných konfliktů se ale nebrání. Měnit svůj postoj nehodlá, ačkoli s tím, že by to pro firmu by znamenalo další příjmy, souhlasí.
„To určitě ano. Nikdy neříkej nikdy, ale faktem je, že máme dostatek práce se současnou senzorovou technikou. Že bychom vyloženě měli na stole projekt s municí, tak to nemáme,“ vysvětluje.
V čem ale naopak hodlá pokračovat, je propojování dronů a umělé inteligence, což je projekt, na němž Primoco spolupracuje s Airbus Defence. Výsledkem je bezpilotní letoun, který místo personálu na zemi řídí počítač.
„Letí roj i desítek kusů bezpilotních letadel, která sama dokážou prozkoumávat velkou oblast a detekovat vojenské cíle. Za nimi pak máte bitevník, který dostane jen informace, jaké cíle má automaticky zničit. Před deseti lety bych řekl, že je to sci-fi. Dnes nám to v reálu funguje,” popisuje Ladislav Semetkovský.
Do jakých válečných konfliktů se české bezpilotní letouny zapojily? Existuje způsob, jak zabránit tomu, aby stroje z pražské firmy Primoco nosily útočné zbraňové systémy? Na kolik desítek kilometrů umějí optické senzory pozorovacího letounu rozeznat ruční zbraň? A proč si Ladislav Semetkovský pořídil vlastní šestimístné letadlo? Nejen tyto odpovědi najdete v dalším díle Forbes Byznys podcastu.
The post Byli jsme parta bláznů, říká šéf Primoca. Teď vyrobí letouny za stovky milionů appeared first on Forbes.