Z Liberce do Sydney. Andrew Nekvinda byl původně programátor, který využil bezpečnostní mezery ve společnosti Canva ve svůj prospěch. Místo právních postihů však přišla pracovní nabídka. Dnes z Prahy vede klíčové části této globální softwarové firmy a vysvětluje, jak se jeho tým dostal do první ligy.
Ondřej „Andrew“ Nekvinda, spoluzakladatel startupu SmartMockups a vedoucí tuzemské pobočky australské společnosti Canva, která poskytuje internetovým uživatelům snadno ovladatelné nástroje pro tvorbu grafického obsahu, se během covidu stal mužem, který z Česka vyvíjí klíčové části této platformy používané stovkami milionů lidí.
Jméno Andrew mu zůstalo od nekonečných akvizičních callů a dnes vede český tým o zhruba padesáti lidech, který stojí za funkcemi, jako jsou tiskové náhledy nebo mockupy (vizuální model hotového produktu, který ukazuje, jak bude vypadat jeho finální verze ve 3D – pozn. red.).
Canva přitom prudce rozšiřuje své ambice. Klíčové jsou dvě čerstvé akvizice: Affinity jakožto přímý konkurent Photoshopu a nástroj pro úpravu fotek a Leonardo AI, vývojář generativních modelů pro tvorbu obrázků.
Společně zapadají do vize empower the world to design (dát lidem po celém světě sílu tvořit – pozn. red.) a snížit práh složitosti tak, aby se začátečníci stávali experty, a to v měřítku od škol až po velké firmy.
V rozhovoru pro Forbes se dočtete i to, jak se malý český tým dostal na globální hřiště a proč je podle Nekvindy tím nejlepším marketingem silný produkt, který je zdarma.
Kdy jste přišel k vašemu anglickému jménu Andrew?
Během akvizičního procesu s Canvou. Měli jsme nekonečné schůzky s právníky a lidmi napříč organizací. Každá z nich začínala vysvětlováním, jak se moje jméno Ondřej vyslovuje.
Po pár týdnech jsem si řekl „kašlat na to“, přepsal jsem si jméno v Zoomu na Andrew a tak to zůstalo. Od onboardingu do Canvy mě všude vedli jako Andrew. Bude to už pět let.
Jak vlastně začalo vaše spojení s Canvou?
V roce 2017 jsem měl designovou agenturu, dělali jsme grafiku a weby. Tam jsem se potkal s Lukášem Zajícem, spoluzakladatelem startupu SmartMockups, a začali jsme dělat malý nástroj na tvorbu takzvaných mockupů. Když děláte třeba design trička a chcete vidět, jak na tom bude vypadat vaše logo, dřív se to dělalo ve Photoshopu. My jsme pro to vytvořili jednoduchý nástroj.
Udělali jsme to pro sebe jako hračku po večerech a po víkendech. Neviděli jsme v tom komerční potenciál, ale nasdíleli jsme to na designérská fóra a najednou to začali lidé používat. Měli jsme desetitisíce nových uživatelů měsíčně, začali jsme se tomu víc věnovat a po dvou letech jsme měli nejlepší nástroj na světě.
Co bylo dál?
Uživatelé nám psali, že chtějí integraci mezi Canvou a SmartMockups, ale oficiálně to nešlo. Canva v ten moment spouštěla nový editor a já, původní specializací programátor, jsem tam našel bezpečnostní mezeru a vytáhl z něj designy.
        Co na to Canva?
Byli jsme mladí a blbí. Udělali jsme z toho integraci, která se začala šířit Canva komunitou, a po pár dnech nám přišel oficiální e-mail z Canvy, že viděli naši integraci a bylo by fajn, kdybychom si promluvili.
Co jste si v tu chvíli řekli?
Že to bude průser, že tam budou právníci. Ale koncem roku 2019 nás Canva pozvala do Sydney a udělala se z toho oficiální integrace, která byla tou nejpopulárnější, kterou kdy spustili. Na základě toho se pak ozval Cliff Obrecht, spoluzakladatel Canvy, že bychom měli naši spolupráci prohloubit ještě víc.
Vedlo to až k akvizici naší společnosti. Tou dobou nás bylo asi deset nebo dvanáct a měli jsme kanceláře v Liberci. Po covidu jsme se přesunuli do Prahy a od té doby zde vedu tým.
Jak proběhla samotná akvizice?
Bylo to uprostřed covidu, takže vše přes videohovory a přes Zoom. Často v nekomfortních časech kvůli časovým pásmům. Proces trval zhruba pět měsíců a byl stresující, do Austrálie jsme se poprvé dostali až po roce a půl. Zajistit to, aby se ze startupu stala pobočka dobře fungujícího globálního startupu, není něco, co se dá udělat za měsíc.
Cítil jste ten tlak na sebe?
Byla to velká změna, najednou člověk není takový ten startupista, který si dělá, co chce. Musel jsem být extrémně schopný chápat kontext, učit se, adaptovat se a pochopit, co je důležité a co ne.
Naše firma byla zisková, neměli jsme finanční motivaci prodávat. To rozhodnutí bylo, jestli chceme být lokální nebo evropská firmička, nebo jestli chceme jít zkratkou a i za cenu výzev a ztráty kontroly vstoupit na globální hřiště s nejlepšími lidmi v oboru.
Pro lidi z původního týmu to byl kariérní katapult. Lidé, kteří u nás začínali jako programátoři, dnes vedou i hodně velké týmy.
Kolik dnes Canva v Česku zaměstnává lidí a co všechno z Prahy děláte?
Původně nás bylo hrozně málo a během jednoho roku jsme šli z deseti lidí na čtyřicet. Dnes je v Česku okolo padesáti pracovníků a stavíme nové funkce přímo do hlavního Canva editoru, který používají stovky milionů uživatelů po celém světě.
Původní produkt jsme po čase vypnuli, know-how rozprostřeli do Canvy a dnes s českým týmem v Praze vyvíjíme několik klíčových částí editoru a vizualizací. Například tiskové náhledy, mockupy a nově i 3D design.
Kolik má Canva poboček v Evropě a jak vznikaly?
V Evropě máme tři pobočky. V Londýně je hlavní evropská centrála a pak máme Prahu a Vídeň. Všechny vznikly akvizicemi zhruba ve stejnou dobu a byl to první výrazný přesun produktového vývoje mimo Austrálii. Všichni naráz jsme řešili, jak začít operovat v Evropě.
Proč přesouvat vývoj mimo Austrálii?
V Austrálii máme kolem tří tisíc lidí a narážíme na limity tamního pracovního trhu. Chceme mít více vývojových center po světě, proto Evropa.
Canva začínala jako grafický editor v prohlížeči a na začátku jsme se soustředili na sociální média a tvoření obrázků na sociální sítě. Za posledních šest let jsme ale extrémně expandovali v tom, co Canva dělá.
Například?
Přidali jsme Canva Visual Suite pro prezentace, dokumenty, tabulky, video a postupně rozšiřujeme oblast designu a vizuální komunikace, kterou jsou lidé schopni dělat. Dramaticky expandujeme produkt, teď jsme i přidali Canva Code, kde lidé dokážou dělat interaktivní aplikace, aniž by uměli programovat.
Kolik lidí v Česku používá Canvu?
Každý měsíc Canvu používá asi každý desátý Čech. Téměř polovina z nich je ze segmentu vzdělávání. Za rok 2025 jsme v tuzemsku vyrostli o 45 procent, jsme víc vidět, otevíráme nové kanceláře a dramaticky akcelerujeme. Češi nejvíce používají Canvu na sociální sítě, prezentace a využívají naše Magic studio.
Rádi bychom, aby nás ve většině zemí používal každý pátý člověk. Aby třeba i každý taxikář věděl o Canvě a co dělá.
Ve kterých státech je to už teď každý pátý?
Jsme silní v Latinské Americe. Ale také v jihovýchodní Asii, například v Manile na Filipínách, kde máme velkou pobočku. Samozřejmě je pro nás zajímavý i severoamerický trh.
Co je hlavní vizí Canvy?
Naše motto je „empower the world to design“, chceme dát světu nástroj pro tvoření. Před třinácti lety byl design komplikovaný a měl několik složitých nástrojů, se kterými se lidé učili pracovat. Pak se musely dokupovat fonty, šablony. Celý proces byl drahý, složitý a účinný tak pro jedno procento lidí. My celý tento designový ekosystém vzali a dali ho na jednu stránku, do jedné platformy, která je dostupná všem.
Jak Canvu mění rozmach umělé inteligence? Není pro ni spíš ohrožením?
Naopak, akceleruje naši práci. Stejně jako jsme kdysi sjednotili fragmentovaný svět designových nástrojů, děláme to teď s umělou inteligencí. Integrujeme desítky dílčích AI schopností do jednoho, srozumitelného workflow i pro jedince, kteří nejsou experty. AI nám pomáhá přiblížit design normálním lidem a ten proces akcelerovat.
Co vlastně stálo za úspěchem Canvy? Je to načasování, technologie, nebo její firemní kultura?
Kombinace toho všeho. Máme produkt, který mají lidé rádi, a silnou komunitu lidí, která si produkt doporučuje mezi sebou.
Jak si vedete z hlediska čísel?
Naše komunita vytvořila 35 miliard designů. Máme zhruba 240 milionů aktivních měsíčních uživatelů, z toho 26 milionů platících a zhruba 3,3 miliardy dolarů ročních tržeb.
Jak přemýšlíte o placené a neplacené verzi Canvy?
Není naším cílem, aby bylo všechno zpoplatněné. Spíš se snažíme, aby prémiová verze měla vysokou přidanou hodnotu pro firmy a tvůrce. Silný free produkt je naší nejlepší marketingovou strategií. Canva vyrostla na silné komunitě, která používá verzi zdarma, což je skvělé. Lidé se naučí s nástrojem pracovat a pak v práci často přejdou na tu prémiovou.
Koho ještě Canva kromě SmartMockups nedávno převzala?
Například společnost Affinity, konkurenta Photoshopu, která vyvinula nástroj pro úpravu fotek. V minulosti jsme koupili také Leonardo AI, firmu vyvíjející modely pro generování obrázků. Vždy se jedná o oblasti, které rozšíří hlavní produkt a dávají smysl v rámci celého balíčku nástrojů.
Jak dlouho trvá integrace nového nástroje do Canvy?
Je to v rámci měsíců. Třeba když jsme koupili Leonardo AI, tak to od akvizice po integraci do Canvy trvalo čtvrt roku.
Co je teď vaší hlavní náplní práce? Předpokládám, že je to „jiné kafe“ než programování v Liberci.
Už neprogramuju. Nejdřív jsem byl v malém startupu jediný člověk, co programoval. Pak jsem hasil problémy a dělal jsem to, co bylo nejvíc potřeba, a zároveň udržoval firemní vizi.
V rámci akvizice jsem samozřejmě řešil integraci, produktové rozhodnutí a směr. A teď přidáváme další a další věci a škála a komplexita narůstají. Řídím český tým a nově i část týmu ve Vídni. Asi šedesát procent času trávím řešením problémů v rámci celé organizace a čtyřicet procent místního vedení.
Myslíte, že už v Canvě zůstanete?
Je to moje nejdelší zaměstnání. Často dostávám otázku, proč zůstávám. Většina zakladatelů odejde v prvním momentě, kdy to jde a přijdou tak o svoje „dítě“. A já jsem ještě byl takový blázen, že jsem to svoje dítě v rámci organizace zabil.
Ale má odpověď je taková, že člověk neustále řeší něco nového. Síla toho, že se člověk něčemu dlouhodobě věnuje, ho dokáže dostat hodně daleko. A zároveň mi přijde zajímavá škála a komplexita problémů, se kterou pracujeme. Člověk v Canvě řeší hypersložité věci ve škále sto milionů uživatelů a dělá na tom s nejlepšími lidmi v oboru na světě.
Když si představíte Canvu za pět let, jak vypadá?
Byl bych rád, kdyby Canva byla lokální ve většině koutů světa. Chci, aby byl náš produkt jednoduchý na používání a lidé s ním dělali ještě víc věcí. A samozřejmě chceme, aby Canvu používaly miliardy lidí.
The post Canvu v Česku používá každý desátý. Chceme miliardy uživatelů, říká její šéf appeared first on Forbes.

			
								
			
								
			
		









