Čtvrtek 08. květnaSvátek má Venku je 12 °C, Oblačno

Češi patří v zahraničí mezi nejtrestanější řidiče. Proč už nefungují staré triky?

CNN Prima News Před 1 rokem

Časy, kdy mohli čeští řidiči na silnicích v Německu či Francii beztrestně překračovat rychlost a parkovat na zákazech zastavení jsou dávno pryč. Také zdání, že při nezaplacení pokuty na místě, či když vás policie při přestupku „nechytí za ruku“, máte vyhráno, je už dnes krajně naivní. Ignorování výzvy k úhradě pokuty za přestupek zaznamenaný automatickým dopravním zařízením, tj. nejčastěji kamerou, se výše původní pokuty může zmnohonásobit.

ČTĚTE TAKÉ: Na dovolenou autem? Experti radí, co před cestou do Chorvatska či Itálie nepodcenit

„Češi patří v cizině k nejtrestanějším řidičům. Většina má navíc tendenci přistupovat k dodatečnému řešení spáchaného přestupku ve stylu ‚oni na to zapomenou‘. Nezapomenou. Neuhrazená sankce vás může dohnat v nejméně vhodnou dobu. Letíte třeba na zámořskou dovolenou a při přestupu ve Vídni při identifikaci celníci zjistí, že jste před osmi lety v Rakousku neuhradili pokutu. Bez jejího zaplacení i s úroky vás ale ze svého území dál nepustí,“ varuje dopravní expert Roman Budský.

V Česku se na vymáhání pokut ze zahraničí začínají specializovat první firmy, je to totiž zjevně dobrá možnost výdělku. Jedna z nich, která pracuje pro italské úřady, v tuto chvíli eviduje 12 500 přestupků spáchaných Čechy v Itálii za poslední tři roky, s nimiž souvisí pohledávky v celkové výši v přepočtu 130 milionů korun.

„Nejčastěji jsou to vjezdy do nějakých oblastí se zákazem vjezdu nebo parkování,“ říká Ivan Kocmánek z firmy LogiCall. Podle Budského jsou statisíce nevyřízených přestupků českých řidičů evidovány také ve Francii a přibývají ty z Chorvatska.

„Pokuta někdy dorazí dříve, než se vrátíte z dovolené, jindy až po několika měsících. Například ve Francii je celý systém vymáhání pokut automatizovaný, takže zpracování a zaslání výzvy je dílem několika málo dnů,“ říká dopravní expert.

Podle Budského se v extrémním případě může stát, že výzva k úhradě pokuty dorazí až po několika letech. „V takovém případě rozhodně doporučuji spojit se s právní kanceláří specializující se na tuto problematiku, aby posoudila oprávněnost takové výzvy,“ radí Budský.

Melou někdy pomalu, ale jistě

Podobně jako v případě jiných zásilek, musí o doručení a převzetí obsílky od zahraničního úřadu dopravně-správních agend existovat doklad. Pokuta tedy musí být doručena formou doporučeného dopisu. Má to logiku, jinak neexistuje důkaz, že jste o pokutě věděli a tedy vás nikdo nemůže obvinit, že jste ji vědomě nezaplatili.

Pokud se budete snažit svoji nevinu uhrát na to, že v autě vyfoceném na doručené výzvě není vidět řidiče, je to marný boj. V zahraničí, podobně jako i u nás, totiž platí statut objektivní odpovědnosti. Odpovědnost tedy padá na majitele auta, nepodaří-li se ztotožnit skutečného řidiče.

Jestliže nezaplatíte ve stanoveném termínu, je nejčastějším postupem zaslání upomínky se zvýšenou částkou. Jak už bylo řečeno výše, je třeba mít na paměti, že ačkoli nejste stíhán na území ČR, může být od vás pokuta vymáhána po opětovném vstupu na území státu, kde byl přestupek spáchán. Pokud se tak stane, bude pokuta navýšena o sankce a úroky z prodlení platby. A ty mohou být doslova likvidační.

Obecně platí, že v případě jakýchkoliv pochybností o oprávněnosti vymáhání pokuty ze zahraničí je dobré zkontaktovat právní kancelář, která se na podobné případy specializuje.

Desetitisíce za překročení rychlosti

Psychologický rozdíl mezi řešením dopravního přestupku na místě činu a obdržením obsílky ze vzdálené země s časovým odstupem je značný. V prvním případě sice u lehčích přestupků zpravidla nejste nuceni zaplatit ihned, je to však mnohem levnější než odklad. Jsou ale i výjimky, kdy tak učinit musíte, jinak se dál nejede. Neblahým příkladem budiž kolega fotograf, který spěchajíc z reportáže ve Francii rozvášnil svůj vůz na přehledném rovném úseku silnice na 130 km/h, což je poněkud v rozporu s povolenou osmdesátkou. Jako z udělání číhala za bukem motocyklová dopravní hlídka s radarem. Její kolegové v nejbližší vesnici vytáhli terčík a milého fotografa zastavili spolu s autem, které jelo před ním.

Jakákoliv snaha o relativizaci spáchaného prostředku nebo vyvolání soucitu s chudým obyvatelem východní země EU se naprosto míjela účinkem a francouzští strážci zákona dali jasně najevo, že taxa za takovéto porušení předpisů je jasně dána. Nerozumíte? Tady je Google překladač a ten vám to poví jasně. 750 euro je v korunách skoro 18 000, pokud by však kolega tuto částku na místě neuhradil (platit je možné kartou), musel by odevzat klíče od vozu a jít domů po svých. To by mu hrozilo i v případě, že by s sebou nevezl reportéra, který naštěstí řidičák měl –⁠ „v ceně“ totiž bylo i odebrání řidičského oprávnění na čtyři měsíce. Platné sice jen pro Francii, ale papíry vám tak jako tak vezmou a dostanete je (snad) časem poštou.

Přijde vám tento případ přemrštěný? Věřte, že tomu tak není, zažilo ho na cestách už mnoho Čechů...

Pokračovat na celý článek