Čtvrtek 11. záříSvátek má Venku je 20 °C, Polojasno

České sklo na South Banku. Brokis stvořil s hvězdou designu instalaci do Londýna

Forbes Před 1 dnem

Česká značka Brokis ve sklárnách v Janštejně právě dokončila monumentální světelnou instalaci Beacon od jednoho z nejúspěšnějších současných světových designérů, Leeho Brooma. Vznikla pro London Design Festival 2025, který proběhne od 13. do 21. září a stát bude před vstupem do Royal Festival Hall v prestižní čtvrti South Bank. Poté má Brokis v plánu ji prodat jako celek nebo v podobě jednotlivých svítidel. Jak tato spolupráce vznikla?

Pro značku Brokis i britského designéra Leeho Brooma jde o pionýrskou spolupráci. Jeden z nejvlivnějších světových designérů současnosti si pro svou vůbec první venkovní instalaci ve veřejném prostoru zvolil českého výrobce pro jeho inovativní a udržitelný přístup k výrobě a materiálu.

Ten u Brokisu našel, nejen co se týče použitého materiálu, který pracuje s odpadními úlomky skla z předchozí výroby, ale i z hlediska dalších plánů, co se skleněným objektem bude poté, co výstava skončí.  

I pro značku Brokis šlo v případě instalace s názvem Beacon o dosud největší dílo do veřejného prostoru, které vyrobila. Monumentální světelná instalace do Londýna vznikla kompletně v českých dílnách a Brokis ji od začátku do konce plně financoval.

Na projektu se český výrobce prémiového skla a osvětlení podílel od prvních technických konzultací až po výrobu všech skleněných a kovových prvků i samotnou instalaci.

„Jsme nesmírně hrdí na to, že se účastníme London Design Festivalu 2025 ve spolupráci s naším váženým partnerem, britským designérem Leem Broomem. Londýn – a zejména jeho ikonické South Bank – je už dlouho místem, kde se mísí historie s moderní vizí, kde se kultura, umění a inovace spojují do živé síly, která rezonuje po celém světě,“ říká majitel Janštejn Glass Group, která je výrobcem svítidel Brokis, Jan Rabell. 

Inspirací pro podobu objektu Beacon bylo designéru Leemu Broomovi samotné místo, pro které je určen: „Musím vidět onen prostor a nechat architekturu, aby nadiktovala, co se bude dít dál. Jen díky tomu mohu být autentický,“ říká designér.

Tak tomu bylo i v případě čtvrti South Bank, kam světelnou instalaci ze skla a kovu umístí před vchod do Royal Festival Hall v rámci London Design Festivalu 2025, který se zde bude konat od 13. do 21. září. Má být poctou zdejší brutalistní a postmoderní architektuře, ale zároveň i odkazu viktoriánské éry.

„Nejdříve jsem myslel na krásné viktoriánské pouliční osvětlení Dolphin Street Lamps, které lemuje jižní břeh Temže. Jsou to ikonické černé lampy se skleněnými stínidly, které v Londýně každý zná. Mým záměrem bylo vytvořit jejich moderní verzi,“ vysvětluje Lee Broom důvod, proč se rozhodl i ve venkovním veřejném prostoru pracovat se sklem. 

Druhým aspektem návrhu pak podle něj bylo zakomponovat do návrhu zmíněný postmoderní a brutalistní nádech, který tuto část města také reprezentuje. Objekt odráží podobu vedlejších staveb Royal Festival Hall a Hayward Gallery. Skleněné povrchy nesou reliéf otisku jehličnanu, inspirovaný ikonickým detailem betonových stěn galerie. 

Instalace Beacon bude viditelná z obou břehů Temže – z mostů Waterloo a Golden Jubilee i z nábřeží Embankment. Každou celou hodinu se promění v choreografii světla synchronizovanou se zvony Big Benu – od jemného pulsu po dramatické crescendo.

Lee Broom má s výrobou v českých sklárnách zkušenosti už z minulosti, kdy sem přesunul z Velké Británie výrobu svých ikonických svítidel v podobě žárovek z broušeného křišťálu. S Brokisem jde však o první spolupráci britského designéra, který se kromě svítidel, nábytku a bytových doplňků věnuje i fashion designu a spolupracoval například i přímo s Vivienne Westwood.

Jeden z největších britských talentů na poli designu prodává své produkty ve více než padesáti zemích světa a má za sebou spolupráci například se značkami Christian Louboutin, Mulberry, Bergdorf Goodman či Wedgwood.  

Pro českého výrobce rozhodl na základě vzorků z materiálové banky Matterials Assembly, na niž se obrátil s briefem, aby mu ukázala skleněný materiál, který vzniká udržitelným způsobem. „Když jsem viděl vzorky od Brokisu, věděl jsem, že mám před sebou projekt, který dokáže mou instalaci přivést k životu,“ říká Lee Broom.

Další materiálové zkoušky však pro něj, jak přiznává, nebyly láskou na první pohled. Do hry vstoupily požadavky na materiál, co se týče odolnosti vůči náročným povětrnostním podmínkám. A to se propsalo i do podoby jeho výsledného zpracování.

„Brokis kvalitu skla posiluje pískováním, které navíc vypadá velmi krásně. Když jsem ale viděl původní vzorky v porovnání s těmito, první moje reakce byla, že nový materiál nevypadá tak, jak jsem si jej představoval,“ vypráví s tím, že se s ním ve svém studiu postupně sžíval. „Chodil jsem kolem něj, fotil jsem si ho z různých stran a postupně jsem změnil názor. Naopak mi to začalo připadat ještě mnohem lepší,“ říká Lee Broom.

„Použitý materiál BROKISGLASS je výsledkem unikátní upcyklační metody, která proměňuje odpadní skleněné střepy z výroby v nový, vysoce estetický a odolný materiál. Díky tomu je projekt maximálně udržitelný – jednotlivé prvky bude možné po ukončení expozice znovu využít,“ říká za Brokis Jana Vrzalová.

V rámci cirkulární výroby vzniká ve sklárně Janštejn a je tvořen výhradně z recyklovaných skleněných střepů. Při výrobě ručně foukaného skla se dle výrobce běžně vyřadí až třicet procent materiálu, jehož přetvořením vznikají nové možnosti pro architekturu, interiérový i produktový design.

„Když se na tento materiál podíváte, na první pohled vás nenapadne to, co si představíte pod pojmem ‚české sklo‘. Posunuli jej totiž na další úroveň,“ říká Lee Broom.

Na českém výrobci oceňuje jeho přístup k práci: „Když za nimi přijdu s jakýmkoli návrhem, neřeknou mi, že to nejde, ale společně přijdeme na to, jak to udělat. Pro designéra je spolupráce s takovým výrobcem radost – už jen tento přístup je půlkou cesty k úspěchu,“ tvrdí Lee Broom. A dalším benefitem je možnost pracovat s objektem i po skončení výstavy. 

Jakmile londýnský festival skončí, bude objekt Beacon součástí programu Winter Light 2025. Poté bude rozebrán a přetvořen na kusy designového osvětlení, které Brokis nabídne k prodeji. Jednotlivé moduly bude možné zakoupit jako samostatná svítidla nebo jako celé světelné kompozice.

Zároveň bude možné podobnou instalaci vyrobit na míru pro jiné veřejné nebo soukromé prostory – v původním měřítku i v upravené velikosti dle požadavků. Část výtěžků z prodeje chce Brokis věnovat na charitativní účely. 

The post České sklo na South Banku. Brokis stvořil s hvězdou designu instalaci do Londýna appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek