04. květnaSvátek má Venku je 14 °C, Oblačno

Česko ve velkém vyváží banány. Paradoxy trhu snižují kvalitu a zvyšují ceny potravin

CNN Prima News Před 2 lety

Reexporty, neboli opakovaný vývoz zboží, jsou běžnou součástí trhu v Evropské unii. Dokazují to čísla z Českého statistického úřadu, který sleduje přesuny jednotlivých druhů zboží. Mezi ovocem a zeleninou je totiž Česko banánovou velmocí. V roce 2000 došlo k exportu pouze dvou a půl tisíce tun banánů. Po vstupu České republiky do Evropské unie v roce 2004 se vyvezlo přes 43 tisíc tun. Počet se za poslední roky nemění a vždy přesahuje 45 tisíc tun.

Jedná se o praxi, kdy se do České republiky naváží banány z Kolumbie, Kostariky, Ekvádoru, Kamerunu a Panamy. Následně se ze země vyváží do ostatních států Evropské unie. Každý další transport ale navyšuje cenu produktů. „Teoreticky by to potraviny mělo prodražovat. Každý transport je dalším nákladem na dopravu. Je to ale složité. Zboží se může prodávat i levněji, protože do reexportů se mohou dostat i potraviny z nadprodukce,“ řekl pro CNN Prima NEWS agrární analytik Petr Havel.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Důstojnou mzdu by měla dostávat většina lidí. Stát se o to musí postarat, tvrdí Hraba

Rok Banány Jablka Brambory
2019 57 tisíc tun 32 tisíc tun 21 tisíc tun
2020 46 tisíc tun 38 tisíc tun 14 tisíc tun
2021 47 tisíc tun 30 tisíc tun 18 tisíc tun
2022 45 tisíc tun 44 tisíc tun 26 tisíc tun
Zdroj: Český statistický úřad

Jiného případu reexportu si všimnul předseda Ovocnářské unie Martin Ludvík. Zveřejnil totiž fotografii nabídky jablek z jednoho českého obchodního řetězce. Na cedulce jsou uvedeny státy Polsko, Maďarsko, Česká republika a Německo. Pouze Polsko je nepřeškrtnuté a označené jako země původu jablek. Při bližším zkoumání lze však odhalit, že se sice jedná o polská jablka, přesto byla dodána od maďarského dodavatele. Jablka se tedy ke koncovému zákazníkovi dostávala strastiplnou cestou.

„Kterak Maďar koupil v Polsku jablka a dodal je k nám. Spotřebitel si může dle libosti vybrat Česko, Německo, Polsko, Maďarsko. Je hezké, když jablka navštíví tolik zemí, zřejmě výlet à la Green Deal podle Evropské unie,“ uvedl Ludvík.

V pořadu Co na to vaše peněženka následně cenu jablek komentoval blíže. „V jednom polském řetězci se prodávala jablka za devět korun. Tatáž jablka se prodávají v českém řetězci za 19,90 včetně DPH. I když daň odečteme, tak je to 17 korun. Je vidět, kdo na tom vydělává,“ řekl Ludvík.

I podle Havla je pro zákazníka nepřehledné, odkud zboží skutečně pochází. „U ovoce a zeleniny je povinnost uvádět zemi původu. V okamžiku, kdy je tam napsáno více států, to může být pro spotřebitele matoucí,“ řekl Havel s tím, že u reexportů hrozí i možná rizika. Pokud je totiž nějaké zboží překládáno častěji, tak se u něj mění teplotní podmínky. „Navíc se s potravinami manipuluje a u ovoce a zeleniny platí, že jsou křehké. Ztrácí se tím čerstvost,“ dodal pro CNN Prima NEWS.

V pořadu Co na to vaše peněženka na CNN Prima NEWS Martin Ludvík upřesnil, proč se u nás nacházejí levná polská jablka. Polsko je totiž největším producentem jablek v Evropě a čtvrtým největším na světě. „Dříve bylo hlavním odbytištěm Bělorusko nebo Rusko. Několik let už platí embargo, což byla papírová bariéra. Faktickým zákazem byl až konflikt na Ukrajině,“ řekl Ludvík.

Pokračovat na celý článek