Středa 30. dubnaSvátek má Venku je 12 °C, Jasno

Dealer Volkswagenu použil servisní štítky s rasistickým slovem. Nechutné, reagoval zákazník

CNN Prima News Před 2 lety

Původně portugalské slovo „negro“ označující Afričana je zaznamenané už v polovině čtrnáctého století. V severní Americe se o pár století později stalo synonymem otroka. Slovníky angličtiny po občanské válce už definují aktuálnější přepis „nigger“ (česky „negr“, pozn. red.) jako negativně zabarvený, urážlivý termín. Právě tímto slovem kdosi doplnil běžnou servisní informaci uvedenou na štítku nalepovaném v motorovém prostoru aut opouštějících autoopravnu.

„Slovo na N“

Zejména v jižanských státech USA, kam lze zahrnout Severní Karolínu a její hlavní město Raleigh, kde se incident odehrál, je vzhledem k otrokářské minulosti černošské obyvatelstvo na podobné výrazivo velmi citlivé. Není proto divu, že označení „nigger“ je dnes ve Spojených státech tabuizovaným pejorativem, takže ho někteří lidé nepoužívají a nahrazují ho eufemismem „slovo na N“ (N-word).

ČTĚTE TAKÉ: Z Harryho a Meghan jsou hrdinové. Dostanou cenu za boj proti rasismu ve vlastní rodině

Černoch Conrad Alston byl jedním z 11 zákazníků „postižených“ urážlivou nálepkou poté, co si jeho přítelkyně u dealera vyzvedla rodinný Volkswagen Passat po výměně oleje. „Je to nechutné, rozčiluje nás to. Vidět dneska něco takového je prostě absurdní,“ řekl místní televizní stanici dotčený zákazník. „Myslím, že si toho měl někdo včas všimnout dřív, než se auta dostala k zákazníkům,“ dodal Alston.

Náctiletý pachatel

Interní vyšetřování v dealerství Leith Volkswagen zjistilo, že žádný z jeho zaměstnanců nebyl za tisk pozměněných nálepek zodpovědný, bezprostředně po zjištění události se nicméně svým zákazníkům osobně i veřejně omluvilo. „V sobotu 25. února se Leith Volkswagen dozvěděl, že na servisních nálepkách umístěných ve vozidlech zákazníků byla vytištěna urážlivá rasistická zpráva. Okamžitě jsme zahájili vyšetřování a zjistili jsme, že k příslušnému etiketovacímu stroji měla po pracovní době přístup jedině externí úklidová firma,“ píše se mimo jiné v prohlášení zveřejněném na Facebooku.

Vedení úklidové firmy následně provedlo vlastní šetření a zjistilo, že se strojem na výrobu štítků manipulovalo dítě jednoho z jejích zaměstnanců, který měl inkriminované noci směnu a syna vzal do práce s sebou. Jak se dalo čekat, otec nezvedeného teenagera byl na hodinu propuštěn.

Pro dealerství Volkswagenu celá záležitost rozhodně není dobrou reklamou. Přítelkyně Conrada Alstona, která auto ze servisu vyzvedávala, zprávu o hanlivé samolepce zveřejnila na Facebooku, kde během pár minut rychle přesáhl a tisíc sdílení.

Pokračovat na celý článek