Čínská automobilka BYD, v současnosti třetí největší výrobce aut na světě, oficiálně vstoupila na český trh letos na jaře a nabídla trojici modelů. Rozhodně však nechce zaostat v konkurenčním boji s evropskou i jinou čínskou produkcí v našich končinách a zahajuje prodej další novinky, a dokonce uvádí, že Česko je jednou z prvních zemí na starém kontinentě, kde se začíná nabízet.
Elegantní sedan s pokročilou aerodynamikou
Nejnovějším modelem značky BYD na českém trhu se stává plug-in hybridní sedan BYD Seal 5 DM-i a chce uspět v segmentu, který v posledních letech v Evropě stárne. Novinka se nachází na pomyslné hranici segmentů C a D a chce poskytnout velikost a prostornost vozů střední třídy s cenovou politikou dostupnějších aut nižší střední třídy. Základní varianta nejnovějšího Sealu v Česku totiž stojí necelých 750 tisíc korun.
ČTĚTE TAKÉ: Dopravní nehoda na dovolené. Jak správně postupovat při řešení v zahraničí?
BYD Seal 5 DM-i je elegantní lidový sedan s opticky dlouhou siluetou střechy a automobilka přitahuje pozornost k hned několika charakteristickým prvkům. Při pohledu zepředu vyniknou charakteristické křivky předních LED světlometů a nárazníku vytvářející písmeno X, grafika propojených koncových svítilen se inspiruje kapkami vody a sofistikovaná aerodynamika disponuje nízkým koeficientem odporu vzduchu 0,29.
Novinka BYD však není autem, v němž byste se měli obávat parkování ve městech, protože má rozumnou velikost. Je 4780 milimetrů dlouhá, 1837 milimetrů široká (bez zrcátek), 1515 milimetrů vysoká a rozvor náprav dosahuje 2718 milimetrů. V základní výbavě Comfort má couvací kameru a zadní parkovací senzory. A když sáhnete po dražším paketu Design, standardně získáte také 360stupňovou kameru, a navíc i přední parkovací senzory.
Vychytávky pro technologické geeky
BYD je dalším z čínských výrobců aut nabízejících nejpokročilejší elektroniku v cenově dostupných autech. Nejvýraznějším prvkem v interiéru Sealu 5 DM-i je nepochybně plovoucí 12,8“ dotyková obrazovka infotainmentu, kterou si můžete svobodně otočit z horizontální do vertikální polohy a naopak. Musí mu to však umožňovat konkrétní aplikace. Při prvním seznamování jsem to zkoušel s aktivovaným Apple CarPlay, ale protože systém technologického giganta nedisponuje vertikálním rozhraním, systém otočení automaticky odmítl.
Konektivita služeb Apple CarPlay a Android Auto je v Sealu 5 bezdrátová a svým chytrým telefonem můžete nahradit i obyčejný klíč. V mobilní aplikaci si totiž můžete vytvořit virtuální klíček, díky němuž budete vůz odemykat nebo startovat. Současně jej můžete sdílet rodině nebo kamarádům, takže odpadá starost, kdo zrovna má u sebe klíč, když BYD stojí doma a někdo potřebuje někam jet.
BYD Seal 5 DM-i má i dvě další specifické vlastnosti. Tou první je ovládání displeje třemi prsty pro regulaci klimatizace – dotykem třemi prsty směrem nahoru a dolů upravujete teplotu, doleva a doprava pak sílu foukání. Druhou je hlasové ovládání, které je zatím k dispozici jen v angličtině, ale ještě před koncem letošního roku bude vypuštěna česká a slovenská jazyková verze. Do všech vozů se stáhne skrze vzdálenou bezdrátovou aktualizaci.
Plug-in hybrid s elektrickým dojezdem 100 kilometrů
Technickým základem plug-in hybridu BYD Seal 5 DM-i je už známá architektura Super DM, kterou sdílí s větším SUV Seal U DM-i. Spalovací 1,5litrový zážehový čtyřválcový motor Xiaoyun je spojen s nabíjecím elektrickým hybridním systémem EHS a technologicky pokročilým akumulátorem BYD Blade s kapacitou 18,3 kWh. V základní výbavě je navíc dostupná i praktická funkce V2L, díky níž se ze Sealu může stát záložní zdroj elektrické energie pro napájení externích zařízení.
Plug-in hybridní systém disponuje systémovým výkonem 156 kW (212 k) a automobilka uvádí, že čistě elektrický dojezd je až 100 kilometrů. V kombinaci s 48litrovou palivovou nádrží pak Seal 5 DM-i slibuje maximální dojezd až 1050 kilometrů a při pravidelném nabíjení a defenzivní jízdě údajně zvládne jezdit s opravdu nízkou spotřebou 1,7 l/100 km. Jedná se však o oficiálně udávanou hodnotu v režimu WLTP.
Elektrifikovaný sedan akceleruje z 0 na 100 km/h za 7,5 sekundy, vyvine nejvyšší rychlost 180 km/h a pracuje ve třech hlavních jízdních režimech. V módu EV jezdí čistě na elektřinu, zatímco režim HEV nabízí sériové i paralelní zapojení spalovacího motoru – v sériovém režimu pouze vyrábí elektrickou energii pro baterii, v paralelním režimu připojuje spalovací motor k pohonu předních kol a vyvine tak maximální možnou dynamiku.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Přehled nejporuchovějších SUV má překvapivého vítěze. Je mezi nimi elektromobil
BYD Seal 5 DM-i disponuje pouze střídavým nabíjením (AC) pomocí konektoru typu 2 s nejvyšším výkonem 6,6 kW. Nabití z 15 na sto procent údajně trvá přibližně 174 minut.
Základní cena od 739 tisíc korun
BYD Seal 5 DM-i se v Česku začíná prodávat s atraktivní cenou od 739 tisíc korun, s níž je nejlevnějším plug-in hybridem na našem trhu. Už v základní výbavě Comfort má syntetickou kůži, bezklíčové odemykání, metalickou barvu nebo elektricky nastavitelné sedadlo řidiče.
Luxusnější výbava Design s nejnižší cenou od 790 tisíc korun to pak rozšiřuje o elektricky nastavitelné sedadlo spolujezdce, kvalitnější audio s osmi reproduktory místo šesti, bezdrátovou nabíječku mobilních telefonů s výkonem 15 W nebo asistenta varujícího před kolizí zezadu s hlídáním mrtvého úhlu.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Benzin a topení rapidně zdraží emisní povolenky. Je to špatně nastaveno, varuje expert