Na dovolenou Češi nejčastěji jezdí kvůli relaxaci a úniku ze všednosti (67 procent), rádi objevují nová místa (63 procent) a motivují je samotné zážitky (46 procent). Motivující jsou pro ně také nové kultury a zvyky, stejně jako kulinářské zážitky (42 procent).
ČTĚTE TAKÉ: Chorvatsko už je pasé. Češi na letní dovolené vyrážejí „na kolech“, kam nejčastěji?
Na druhé straně – oproti řadě jiných států – během dovolené zřídkakdy hledáme příležitost pro osobní růst, setkání s novými lidmi (20 procent) a zlepšování jazykových znalostí (11 procent).
Čtení a učení se Čechům nic neříká
Tradičně letní česká dovolená trvá dohromady dva týdny, respektive 1,9 týdne. Zároveň však Češi rádi jezdí na více, ale kratších „výletů“ či pobytů do zahraničí v průběhu roku. Nejčastěji si pak lidé dovolenou vybírají v červenci (42 procent) a v srpnu (36 procent).
„V jiných evropských státech čerpají dovolenou o něco později, především v srpnu a častěji než u nás i v září,“ sdělil na tiskové konferenci k představení výsledků průzkumu Michael Kasl, produktový manažer Europ Assistance.
A jak taková ideální česká dovolená vypadá? Podle 64 procent respondentů jde o odpočinek s rodinou nebo přáteli, v atraktivní či exotické přírodě (59 procent), v co největším klidu (56 procent), při objevování nových kultur (31 procent) a případně s aktivním sportováním (21 procent). Na rozdíl od dalších Evropanů oslovené Čechy neláká představa odpočinku s učením se nových věcí (10 procent) nebo čtením (10 procent).
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Porovnali jsme skutečné Trosky s videohrou. Povedená podoba, hodnotí kastelánka
Čím pak Češi skutečně vynikají, je důraz na rodinný charakter celé dovolené. „S dětmi chce dovolenou strávit 43 procent, s rodiči 12 procent a s vnoučaty sedm procent Čechů – přičemž evropský průměr je 33, devět a čtyři procenta. Další čtvrtina Čechů chystá dovolenou s přáteli, zatímco evropský průměr je 17 procent,“ přiblížil Kasl.
Konfliktů se obává polovina Evropanů
Vzhledem k tomu, že Česká republika patří mezi velmi bezpečné státy, vybírají si i Češi destinace, které se jeví jako bezpečné – a to pro všechny účastníky budoucího zájezdu.
Z průzkumu vyplynulo, že poměrně často mají respondenti obavy o osobní bezpečnost kvůli přepadení a krádeži (41 procent), obávají se sociálních nepokojů, jako jsou stávky nebo demonstrace (38 procent), přírodních katastrof (35 procent) nebo zdravotních rizik (34 procent).
Naprostý prim v bezpečnostních rizicích však hrají ozbrojené konflikty v destinaci a riziko teroristického útoku (oboje 52 procent). V tomto ohledu hraje významnou roli válka na Ukrajině, případně konflikt v Pásmu Gazy. Příkladem: V roce 2022 vyjádřilo v průzkumu obavu z ozbrojeného konfliktu 23 procent Evropanů, letos jejich podíl vzrostl na 57 procent.
Není proto překvapením, že Rusko (26 procent), Ukrajina (21 procent) a Izrael (11 procent) patří mezi TOP tři země, kterým se nejen Češi při výběru dovolené významně vyhýbají. Pro některé však nečekaně obsadily čtvrté místo Spojené státy americké (šest procent), páté místo připadlo Číně (pět procent).
„Obecně se jedná o destinaci, kterou vnímáme jako bezpečnou, nicméně zde jsou politická rizika – průzkum se konal na začátku dubna, kdy se prezident Donald Trump takzvaně rozjel. I ve svém okolí slýchám, že si řada lidí Ameriku ze svého hledáčku vyškrtla a spíše mě překvapuje, že se zatím jedná jen o šest procent, možná bych čekal i více,“ uvedl Kasl, přičemž narážel na Trumpem oznámená cla a slova o „okrádání USA“.
Trendy budoucnosti: filmová místa i ozdravné pobyty
Stejně jako v předchozích edicích průzkumu projevili Češi nejnižší úroveň vnímavosti k ekologickým dopadům dovolených. K ekologickým aspektům dopravy a ubytování jich přihlíží pouze sedm procent, oproti 13 procentům Němců, 31 procentům Malajců a 38 procentům Indů.
Takzvanou uhlíkovou stopu bere v potaz pouze 8 procent Čechů, na druhé straně je čtvrtina Poláků nebo 42 procent turistů ze Saúdské Arábie.
Po budoucí volno a odpočinek Češi plánují především takzvané pomalé dovolené (57 procent), cesty do málo známých destinací (52 procent) nebo ozdravné pobyty (49 procent). Oblíbené budou i dovolené spojené s návštěvou koncertu či jiné kulturní události (44 procent), návštěvou lokalit známých z filmu, televize nebo literatury (31 procent) či s kulinářskými zážitky (22 procent).
Průzkum Holiday Barometr pro pojišťovací a asistenční společnost Europ Assistance (součást skupiny Generali) provedla agentura pro marketingový výzkum Ipsos. Zúčastnilo se ho 23 tisíc respondentů ze 23 zemí: Belgie, Česká republika, Francie, Itálie, Německo, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Španělsko, Švýcarsko, Velká Británie, Saúdská Arábie, Spojené arabské emiráty, Indie, Hongkong, Japonsko, Jižní Korea, Malajsie, Singapur, Kanada, USA, Austrálie, Nový Zéland.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Sport, historie i zábava v každém ročním období. Innsbruck je všechno, jen ne nudné město