Až dosud platilo, že osobní auto dovezené z takzvaných třetích zemí nesmí být starší osmi let. Tato hranice od 1. března padla, dovážené vozidlo už není omezeno věkem. Zároveň však došlo ke zpřísnění emisní normy, kterou musí plnit: Až dosud stačilo Euro 2, nově platí Euro 3.
Novela podstatně usnadní individuální dovoz aut zejména z USA, odkud k nám ojetiny ze zemí mimo EU míří nejčastěji. Je tomu tak proto, že technické předpisy pro auta prodávaná ve Spojených státech do značné míry odpovídají evropským a registrace takového vozu v Česku je relativně jednoduchá. Nebýt změny zákona, letos by šlo na české espézetky přihlásit auto ročníku 2015 a mladší. Nyní však může zájemce vybírat i mezi vozy z konce 90. let minulého století.
Petr Říha ze zkušebny motorových vozidel Dekra uvádí, že nově prodávaná auta v České republice musela povinně plnit Euro 3 nejpozději od července 2001. Podle něj však ve Spojených státech této evropské normě nezřídka vyhovují vozidla vyrobená už v roce 1997. "Určit přesné datum bych si ale netroufl, například Kalifornie měla vždy předpisy nejpřísnější a nelze vyloučit, že v jiném americkém státě byla v té době legislativa benevolentnější," dodává.
Podle Říhy by zájemce o starší auto z USA mělo zajímat, zda má vůz OBD zásuvku s palubní diagnostikou, přes kterou lze načíst tzv. readiness kódy. Tyto kódy souvisejí s emisním systémem auta a jsou poznávacím znamením, že vyhlédnutý vůz vyhoví požadavkům normy Euro 3.
Pro úspěšné přihlášení auta do provozu v Česku je i nadále třeba doložit originál technického průkazu, což je v případě auta ze Spojených států "Certificate of Title". Podle poznatků Petra Říhy mají dovážená auta nezřídka pouze takzvaný Salvage Certificate. Ten americké úřady vydávají k autu tehdy, když policie zabaví technický průkaz po nehodě.
V západní Evropě existuje několik velkých firem, které bouraná americká auta vybavená pouze tímto dokladem vykupují a opravují. "Přihlásit takové auto do provozu sice teoreticky lze, ale jeho majitel musí prokázat, že bylo opravené s použitím náhradních dílů originální nebo vyšší kvality," upozorňuje odborník a dodává, že získat právě takové dobrozdání bývá často kamenem úrazu.
Vzhledem k tomu, že i nadále lze z USA přivézt auto starší třiceti let a přihlásit jej na veteránské značky, novela tak přináší individuálním dovozcům možnost přihlásit "ameriku" takřka libovolného stáří. S výjimkou ročníků 1994 až 1996, které však třicetiletou veteránskou hranici pokoří postupně v příštích třech letech.