Úterý 13. květnaSvátek má Servác Venku je 16 °C, Skoro Jasno

Drážní hasiči: Mrtví a nejhorší zranění byli v prvním vagoně rychlíku

Aktuálně.cz Před 11 měsíci

 Správa železnic

Tragická srážka si vyžádala čtyři lidské životy, 27 lidí skončilo v nemocnicích. Je to nejtragičtější střet dvou vlaků v Česku téměř za 30 let. Škoda přesáhne 110 milionů korun. Policie se událostí zabývá jako možným obecným ohrožením z nedbalosti. Podle Drážní inspekce projel osobní expres návěstidlo zakazující jízdu. Zda šlo o technickou závadu, nebo lidskou chybu, nyní vyšetřuje.

Nehody drážních vozidel jsou podle Němce obecně specifické tím, že vozidla jsou robustnější a pevnější než osobní či nákladní auta. Zásah hasičů je pak náročnější na techniku i síly hasičů, především u oddělování jednotlivých konstrukcí.

"Jsou tady výrazně větší síly a hmotnosti. Fyzika funguje neúprosně, lokomotiva má téměř 90 tun a za ní je klidně 1000 tun nákladu," řekl náměstek ředitele drážních hasičů. U noční nehody v Pardubicích největší síly působily na první vagon v rychlíku, který měl podle Němce rozdrcené nárazníky a byl nejvíce zdeformovaný. "Ten první osobní vagon za lokomotivou je z třetiny totálně zničený, zlomený. Právě v té části došlo k těm nejhorším zraněním a úmrtím," uvedl. Šlo o spací vagon. "Ti lidé vůbec nic netušili a spali," doplnil.

Rychlík dopravce RegioJet směřoval do Košic a ukrajinského Čopu. Mezi oběťmi jsou dvě ukrajinské občanky, občanství dalších obětí se upřesňuje.

Obecně u větších hromadných neštěstí se velitel první jednotky hasičů, která dorazí na místo, věnuje průzkumu, aby co nejrychleji podal zprávu operačnímu středisku o rozsahu katastrofy, uvedl Němec. Krajské operační středisko pak povolává všechny dostupné síly a prostředky, záchranná služba aktivuje traumaplán a třídí se zranění. "Důležité je označit nejvíce zraněné, kteří potřebují akutně vyprostit," uvedl náměstek drážních hasičů.

Zásah u noční nehody označil Němec za profesionální, podle něj byla spolupráce všech složek integrovaného záchranného systému příkladná.

Hasiči Správy železnic postupně odtahují nepoškozené vagony, poté budou odstraňovat také poničené lokomotivy a první vozy obou vlaků. Doprava po jedné koleji byla obnovena zatím jen sníženou rychlostí maximálně deset kilometrů v hodině.

Pokračovat na celý článek