Úterý 20. květnaSvátek má Venku je 12 °C, Zataženo

Dubajské letiště, kde bude zima? Nový Hlavák budí emoce. Hlasujte v anketě, zda se vám líbí

CNN Prima News Před 1 rokem

„Vypadá to naprosto úchvatně,“ napsal například na svém Facebooku politický marketér Jakub Horák. „Naprostá pecka. Takže už zaplaťpánbůh díky IPR víme, jak vybrat kvalitní projekt. Teď už jenom, abychom začali pořádně stavět. Hlavák a Vltavská filharmonie by pro začátek byla krása,“ napsal novinář Michal Půr.

ČTĚTE TAKÉ: OBRAZEM: Hlavní nádraží se promění k nepoznání. Dánští architekti zvolili radikální řešení

Spíše však na sociálních sítích převládají negativní reakce. Například bývalému náměstkovi pro dopravu se nelíbí, že návrh znamená zbourání části současné haly. „Frajeři, kteří rekonstruují, nebourají a jsou schopni dát stavbám nový život, novou dimenzi pro budoucí provoz, těch je málo. To totiž není jednoduché, protože to není zadání na zelené louce. Bohužel u zadání soutěže na Nový Hlavák si tuto možnost opět prosadila Správa železnic,“ napsal na sociální síti X Adam Scheinherr (Praha sobě).

Taková kritika se však Správě železnic nelíbila. „Proto jsme od roku 2016, kdy jsme nádraží převzali do správy, opravili zhruba 300 nádražních budov. Včetně velkých staveb, jako je Plzeň nebo České Budějovice. Nastavení soutěžního dialogu je vždy o konsenzu. Současná podoba odbavovací haly by dvojnásobnému počtu cestujících v budoucnu nestačila. Nerozumíme Vaší konstantní kritice všeho do čeho jsme nějakým způsobem zapojeni,“ reagovala na sociální síti X.

Dalším vadí podoba nové haly. Připomíná jim to spíše nějaké orientální letiště. „Návrh nové odbavovací haly pražského hlavního nádraží (aneb šetříme). Abú Prahí. V tom je všecko,“ komentovala Ester Gaislerová v příspěvku, který parafrázoval bývalý předseda strany Zelených Matěj Stropnický na Facebooku.

Nebude tam zima?

Panuje rovněž obava, že dřevěná třešní konstrukce příliš neochrání před zimou. „Do Singapuru, kde je celý rok kolem 30 stupňů, je to bomba. Do Prahy, kde není 30 stupňů, bych potřeboval doprovodný komentář. Ale nepochybuju, že na to autoři myslí,“ napsal například novinář Repsektu Marek Švehla. „Na Dubaj dobrý. Na českou zimu (i pražskou) docela dost blbý,“ napsal zase student Vojtěch Jelínek.

Podle IPR však nehrozí, že by neměli cestující v zimě, kde čekat. „Největší otázkou ohledně vítězného návrhu rekonstrukce odbavovací haly je, kde budeme čekat na vlak. Odbavovací hala má dnes dvě hlavní části. Ta, která se nachází pod magistrálou a má ikonický červený interiér, zůstává. Změní se pouze její dispozice, aby poskytla větší komfort cestujícím. Otevřená, ale zastřešená část, bude fungovat jako přestupní prostor pro tramvaje a metro a bude nabízet komfortní vstup do parku i odbavovací haly,“ píše IPR na Facebooku.

„Díky tomu, že se pod ní nachází vestibul metra, je celé konstrukce zakryta ETFE fólií. Prosklený vstup bude obě části oddělovat a bude se nacházet těsně za vstupy do metra,“ doplnil Institut plánování a rozvoje.

Hlasujte v anketě

O tom, zda se připravovaná podoba Hlavního nádraží v Praze líbí také vám, můžete hlasovat v anketě CNN Prima NEWS.

V brzké době se dokončí také rekonstrukce historické budovy nádraží. „Myslím, že většina cestujících netuší, jaká krása se skrývá za zdmi té staré historické budovy Hlavního nádraží v Praze,“ řekl během dne otevřených dveří ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Připomněl, že je to největší secesní památka v České republice.

Hlavní nádraží v Praze bylo otevřelo 14. prosince 1871, tehdy ještě jako Nádraží císaře Františka Josefa. Stavba podle návrhu architekta Josefa Fanty nahradila na začátku 20. století původní, tehdy už nevyhovující nádražní budovu.

Pokračovat na celý článek