Pátek 02. květnaSvátek má Venku je 27 °C, Polojasno

E-paliva promění Evropu v Kubu. Jsou jak šampaňské, nemá na ně každý, varuje šéf Iveca

CNN Prima News Před 2 lety

Bohatí automobiloví nadšenci a výrobci superaut si mohou mnout ruce, že výjimka pro e-paliva umožní spalovacím motorům zůstat v Evropě i po roce 2035. Ne všichni ale jásají a nejsou to jen klimatičtí aktivisté, kteří by spalovací motory nejraději zakázali hned zítra. Své obavy vyjádřil v rozhovoru pro agenturu Bloomberg také Gerrit Marx, generální ředitel nadnárodního koncernu Iveco, tedy společnosti vyrábějící 150 tisíc nákladních vozidel se spalovacím motorem ročně.

K TÉMATU: Evropu mohou po roce 2035 zaplavit veterány. Zákazníci na nové elektromobily nebudou mít

Palivo pro bohaté

Marx nazval v rozhovoru syntetická paliva „šampaňským mezi pohony,“ které možná může dávat smysl bohatým řidičům Porsche a Ferrari, vysoká cena e-paliv ale pro většinu výrobců znamená, že nejde o realistický způsob, jak dosáhnout uhlíkové neutrality.

„Pokud máte Ferrari nebo pokud jezdíte v Porsche Turbo jednou za víkend, bude vám jedno, jestli litr e-paliva stojí 5 EUR (v přepočtu 117 korun) nebo 8 EUR (190 korun), není to ale palivo pro všechny. “ řekl německý manažer novinářům v centrále Iveca v Itálii.

Hrozí havanský syndrom?

Marx, o němž je známo, že není příznivcem nové přísné emisní legislativy Euro 7, která má vstoupit v platnost v příštích několika letech, popsal způsob vládnutí exekutivy Evropské unie v Bruselu jako „nefunkční“. Je podle něj zapotřebí mnohem větší koordinace mezi zodpovědnými místy EU pověřenými řízením technologií, emisí a dopravy.

Šéf Iveca dále varoval, že tlak na zavádění elektromobility a stejně drahých e-paliv nepovede k hromadnému odklonu od stávajících spalovacích vozidel, jak EU doufá, ale mohl by mít přesně opačný účinek. Při cenové nedostupnosti nových modelů to v praxi bude znamenat nutnost privátních řidičů i majitelů vozových parků udržovat dál v provozu starší, více znečišťující osobní a nákladní automobily.

„Proměníme Evropu na Kubu, kde na silnicích jezdí prakticky jenom stará auta,“ řekl Marx. Šéf Iveca také varoval, že přechod na e-paliva nepomůže světu zbavit se závislosti na palivech dodávaná z Blízkého východu. „Hádejte, kdo se chce stát jedničkou ve výrobě e-paliv? Saúdská Arábie,“ řekl Bloombergu. „Jen nahrazujeme jeden zdroj druhým, ale ze stejného regionu,“ dodal.

Pokračovat na celý článek