Platnost dálniční známky se dnes běžně kontroluje pomocí technologie instalované na dálničních mýtných branách ve spojení s kontrolními sadami instalovanými ve vozidlech celní správy a policie. Tyto sady, které sestávají z průmyslového tabletu, kamery a datového modemu, umožňují automatizované vyhodnocování automobilů zachytávaných kamerou ve vozidle nebo vzdáleným připojením ke kameře mýtné brány. Automatizované udílení pokut známé třeba z úsekového měření však momentálně zákon podle zjištění webu Autosalon.tv neumožňuje.
Achillova pata
Podle mluvčí Generálního ředitelství cel Hany Prudičové je technologií umožňující propojení mýtné brány s vozidly mobilní kontroly vybaveno 35 portálů v celé České republice. „Tato technologie na základě srovnání se záznamy v registrech vozidel automaticky vyhodnocuje, zda se jedná o vozidlo do 3,5 tuny, jestli jde o osvobozené vozidlo a jestli byl uhrazen časový poplatek. Na základě těchto informací hlídka rozhodne o zastavení a kontrole vozidla.“ popsala Prudičová Autosalonu.tv.
ČTĚTE TAKÉ: Kupka: Dálniční známky zdraží, přibude jednodenní kupon. Termín ani částku ale neprozradil
Kontrola platnosti dálniční známky se provádí jenom na zpoplatněné komunikaci, což ale nevylučuje možnost dohlížejícího orgánu stáhnout podezřelé vozidlo i mimo tuto komunikaci k provedení fyzické kontroly a k případnému řešení zjištěného porušení zákona. „Řešit porušení následně, bez okamžitého zastavení vozidla a prověření důvodu neuhrazení, současné znění zákona 13/1997 Sb. o pozemních komunikacích neumožňuje,“ konstatovala mluvčí.
Nejdražší je podvod
Sankce za jízdu bez dálniční známky může při řešení na místě činit až pět tisíc korun, v případě, že řidič s uloženým trestem nesouhlasí, hrozí mu ve správním řízení pokuta až 20 tisíc korun. Nekompromisně je vedle toho hodnoceno podvodné oznámení osvobození vozidla od zpoplatnění Státnímu fondu dopravní infrastruktury, aniž by byly naplněny důvody pro osvobození vozidla od zpoplatnění. Toto jednání může být sankcionováno pokutou až 100 tisíc korun.