Pondělí 12. květnaSvátek má Venku je 14 °C, Skoro Jasno

Evropská komise plete bič na řidiče ojetin. Na STK by museli výrazně častěji, a to není vše

CNN Prima News Před 20 hodinami

Evropská komise možná ještě více ztíží život řidičům ojetých aut. Už koncem letošního dubna navrhla novou úpravu unijních nařízení pro bezpečnost silničního provozu a připravuje plošné zpřísnění technických kontrol. Novinkou mají být pravidelné prohlídky stále rozšířenějších elektromobilů i zkrácení intervalu mezi jednotlivými povinnými kontrolami starších osobních aut i užitkových dodávek.

K TÉMATU: Šéf Volkswagenu zpochybňuje zákaz spalovacích motorů. Volá po větší podpoře elektromobilů

V Bruselu údajně chtějí zvýšit bezpečnost silničního provozu i kvalitu ovzduší a životního prostředí v celé Evropské unii, a proto chtějí poslat elektromobily na pravidelné prohlídky technického stavu. K poslední aktualizaci pravidel totiž došlo už v roce 2014, kdy elektrická auta ještě nebyla tak rozšířená a z dnešního pohledu je tato legislativa zastaralá. S novou změnou se technici při kontrolách mají věnovat i správné funkčnosti pokročilých asistenčních systémů.

S desetiletou ojetinou na STK každý rok

Spolu s pochopitelnou úpravou požadavků pro elektromobily se však Evropská komise rozhodla i pro kontroverzní krok, který stále rezonuje v automobilovém světě. S novelou chce zkrátit pravidelnost technických kontrol pro ojetá vozidla, a to razantním způsobem. U všech ojetých osobních aut i lehkých užitkových vozidel starších deseti let by se nově musel technický stav kontrolovat každoročně, nikoliv po dvou letech jako dosud.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Past na řidiče: Chybí vám ekologická známka? U sousedů bez ní hrozí pokuta 50 tisíc korun

Novinka by výrazně prodražila provozní náklady pro jejich majitele a provozovatele. Je přitom otázkou, zda by požadovaný účinek skutečně přinesla. Evropská komise totiž říká, že hlavním cílem je omezení počtu dopravních nehod se zraněním nebo úmrtím účastníků, které často souvisejí také s nevyhovujícím technickým stavem aut. Údajně by se díky tomu v letech 2026 až 2050 podařilo zachránit až sedm tisíc životů, přičemž počet vážně zraněných osob by mohl klesnout až o 65 tisíc.

Digitalizace automobilismu pod taktovkou EK

Evropská komise chce zároveň pokračovat v digitalizaci automobilového sektoru napříč celou Evropskou unií. Jednou z praktických novinek má být zavedení digitálních osvědčení o registracích nových vozidel a sdílení důležitých údajů přes hranice.

Realizace nových návrhů je však zatím ve hvězdách, protože ačkoli je už navrhuje Evropská komise, stále musí projít Evropským parlamentem i Radou EU, která zastupuje členské státy.

Pokračovat na celý článek