Evropská komise možná ještě více ztíží život řidičům ojetých aut. Už koncem letošního dubna navrhla novou úpravu unijních nařízení pro bezpečnost silničního provozu a připravuje plošné zpřísnění technických kontrol. Novinkou mají být pravidelné prohlídky stále rozšířenějších elektromobilů i zkrácení intervalu mezi jednotlivými povinnými kontrolami starších osobních aut i užitkových dodávek.
K TÉMATU: Šéf Volkswagenu zpochybňuje zákaz spalovacích motorů. Volá po větší podpoře elektromobilů
V Bruselu údajně chtějí zvýšit bezpečnost silničního provozu i kvalitu ovzduší a životního prostředí v celé Evropské unii, a proto chtějí poslat elektromobily na pravidelné prohlídky technického stavu. K poslední aktualizaci pravidel totiž došlo už v roce 2014, kdy elektrická auta ještě nebyla tak rozšířená a z dnešního pohledu je tato legislativa zastaralá. S novou změnou se technici při kontrolách mají věnovat i správné funkčnosti pokročilých asistenčních systémů.
S desetiletou ojetinou na STK každý rok
Spolu s pochopitelnou úpravou požadavků pro elektromobily se však Evropská komise rozhodla i pro kontroverzní krok, který stále rezonuje v automobilovém světě. S novelou chce zkrátit pravidelnost technických kontrol pro ojetá vozidla, a to razantním způsobem. U všech ojetých osobních aut i lehkých užitkových vozidel starších deseti let by se nově musel technický stav kontrolovat každoročně, nikoliv po dvou letech jako dosud.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Past na řidiče: Chybí vám ekologická známka? U sousedů bez ní hrozí pokuta 50 tisíc korun
Novinka by výrazně prodražila provozní náklady pro jejich majitele a provozovatele. Je přitom otázkou, zda by požadovaný účinek skutečně přinesla. Evropská komise totiž říká, že hlavním cílem je omezení počtu dopravních nehod se zraněním nebo úmrtím účastníků, které často souvisejí také s nevyhovujícím technickým stavem aut. Údajně by se díky tomu v letech 2026 až 2050 podařilo zachránit až sedm tisíc životů, přičemž počet vážně zraněných osob by mohl klesnout až o 65 tisíc.
Digitalizace automobilismu pod taktovkou EK
Evropská komise chce zároveň pokračovat v digitalizaci automobilového sektoru napříč celou Evropskou unií. Jednou z praktických novinek má být zavedení digitálních osvědčení o registracích nových vozidel a sdílení důležitých údajů přes hranice.
Realizace nových návrhů je však zatím ve hvězdách, protože ačkoli je už navrhuje Evropská komise, stále musí projít Evropským parlamentem i Radou EU, která zastupuje členské státy.