Tentokrát šéf automobilové sekce aukční síně Bonhams Phillip Kantor v předmluvě katalogu nepřehání, když mluví o mimořádné sbírce automobilů. A lze souhlasit i s tím, že prodej v aukci je pro majitele tak vzácných vozů jedinou možností, jak zjistit jejich skutečnou cenu.
Protože v nedělní aukci v luxusním belgickém letovisku Zoute se vyskytovalo nápadně mnoho aut, jež byla vzácná už jako nová. Třeba Ferrari 250 GT Berlinetta "Tour de France", které se nakonec vydražilo v přepočtu za 118 milionů korun a stalo se tak nejdražším vydraženým exponátem celé aukce.
Počet Fiatů 500, které měly místo střechy látkovou pergolu a sedadla s pružinami v nich nahradil ratan, dnes už zjistit nelze, protože většina z nich se dávno rozpadla. Jisté je jen to, že v tomto provedení stála Pětistovka dvakrát tolik co běžná verze.
Myšlenka na plážové vozítko prý pochází o samotného šéfa Fiatu Gianniho Agnelliho. Ten chtěl auto, které by mohl nalodit na svou jachtu a používat jej všude tam, kde zakotví. Úkolu se zhostila slavná karosárna Ghia, která se v té době právě na takové přestavby specializovala.
Stejným způsobem jako Agnelli používala Fiat 500 Jolly Beach i první majitelka exempláře, za který anonymní kupec v neděli zaplatil 155 250 Eur, tedy 3,8 milionu korun. Vyvolávací cena přitom začínala na 40 tisících, o auto se ale v sále strhla dechberoucí bitva.
Cena se vyšplhala tak vysoko i proto, že historie tohoto konkrétního Fiátku je dobře zdokumentována: Původně jej zástupce italské značky Auguste Pauwels v Antverpách prodal jisté paní Roels-Lacourtové, narozené v roce 1911. Vůz byl poprvé zaregistrován v srpnu 1959.
Lacourtová pocházela ze známé rodiny a Pětistovku vozila na palubě své motorové jachty Odysseia kotvící nejčastěji v Saint-Tropez a Monaku. Ostatně i tato loď není úplně anonymní. V roce 1906 ji postavila skotská firma Ramage & Ferguson a během první a druhé světové války sloužila v britském námořnictvu. Rodina Lacourtova ji vlastnila až do roku 1967, kdy Odysseiu koupil herec Richard Burton pro svou manželku Elizabeth Taylorovou.
Plážový Fiat vydržel u původní majitelky o něco déle. Až v polovině 70. let jej získal karosář z Antverp, do jehož dílny auto pravidelně jezdívalo na přestříkání laku, protože slaný vzduch nedělal karoserii dobrou službu. Pětistovka zůstala v jeho rodině až do minulé neděle, kdy ji po pečlivé rekonstrukci nabídl do aukce karosářův syn.
Že na tomto způsobu prodeje netratil, dokládá i odhad ceny vozu před aukcí. Hodnotu bleděmodrého Fiatu stanovil Bonhams na 80 až 120 tisíc eur, i ten nejoptimističtější odhad byl tedy nakonec překonán skoro o 30 procent.
Další informace o vydraženém Fiatu a snímky z nedělní aukce najdete ve fotogalerii.