Středa 12. listopaduSvátek má Venku je 5 °C, Mlha

Fintechová Klarna míří na burzu. Vyletí její akcie stejně jako některé letošní IPO?

Forbes Před 2 měsíci

Švédská fintechová ikona Klarna se po letech odkladů chystá na newyorský burzovní debut. Obchodovat s jejími akciemi by se mělo začít ve středu 10. září. Hraje se také o to, zda firma dokáže přesvědčit, že už není jen jednorázovým příběhem éry „kup teď, zaplať později“, ale digitální bankou s globálními ambicemi.

Klarna se v posledních letech stala synonymem pro buy now, pay later (BNPL) systém, který umožňuje spotřebitelům rozložit platbu za nákup do několika bezúročných splátek.

Tento model jí zajistil raketový růst během covidové pandemie, kdy lidé nakupovali online jako nikdy dřív. Jenže investoři mají někdy krátkou paměť, a stejně jako se euforie rychle nafoukla, dokázala se také prudce vytratit.

Na svém vrcholu v roce 2021 se ocenění Klarny vyšplhalo až na 45,6 miliardy dolarů, což z ní tehdy činilo nejhodnotnější evropský fintech. Už o rok později, po prudkém utažení měnové politiky a vystřízlivění investorů z technologických bublin, se však její hodnota smrskla na 6,7 miliardy dolarů.

Nyní firma míří na burzu s cenovým rozpětím 35 až 37 dolarů za akcii a očekávanou valuací do čtrnácti miliard dolarů, zhruba 290 miliard korun.

„Jsme v podstatě neobankou, ale lidé si nás stále silně spojují hlavně s BNPL modelem,“ komentuje šéf Klarny Sebastian Siemiatkowski, jenž se díky raketovému vzestupu Klarny před čtyřmi lety zařadil k nejbohatším Švédům (v současné době není hodnota jeho jmění veřejně známá).

Firma i proto rozšiřuje nabídku produktů. Od roku 2017 má bankovní licenci ve Švédsku a v Německu nabízí osobní účty. Ve Spojených státech i v Evropě testuje vlastní debetní karty a spořicí účty. Přidává i nové zdroje příjmů, například z reklamy nebo delších úvěrových produktů.

Obchodní model

Na rozdíl od bank, které inkasují poplatky od klientů například za používání kreditních karet, stojí jádro byznys modelu Klarny hlavně na poplatcích od obchodníků. Ti si za službu rádi připlatí, protože díky charakteru služby mají zákazníci větší chuť nakupovat a zároveň utratí víc peněz.

Například pokud si zákazník koupí televizi za padesát tisíc korun a rozhodne se využít možnost rozložit platbu do tří splátek, Klarně sám nic neplatí. Celou provizi uhradí obchod, kde se nákup uskutečnil. Pro obchodníky to znamená vyšší konverze a tržby, pro Klarnu provizi z každé transakce.

Další příjem společnost generuje z reklamy a partnerských nabídek. V jejím ekosystému totiž nejde jen o samotné splátky, ale i o to, že v aplikaci zákazníci objevují produkty a obchody, které se tam propagují.

Důležitý rozdíl oproti tradičním bankám je také v tom, že Klarna nenechává peníze „ležet“ dlouho – nastavuje výrazně kratší splatnost půjček než klasické finanční instituce. Díky tomu má rychlejší obrat kapitálu a menší úvěrové riziko.

Firma navíc rozšířila své služby i o moderní bankovní funkce, jako jsou refundace, cashback nebo okamžité výplaty z debetních karet. To všechno jí umožňuje vydělávat nejen na financování nákupů, ale i na klasických bankovních produktech, jen v mnohem digitálnější a uživatelsky přívětivější podobě.

Na papíře všechno vypadá náramně. V čem tedy může být investiční zádrhel?

IPO pod drobnohledem

Primární veřejná nabídka akcií (IPO) má být testem, jestli se investoři nechají zlákat na příběh digitální banky, nebo zda uvidí jen firmu s atraktivním brandem, ale slabými výsledky.

„Vstup na burzu rozhodně ukáže, do jaké míry investoři uvěří posunu obchodního modelu Klarny,“ říká Samuel Kerr, šéf globálních kapitálových trhů ve společnosti Mergermarket.

Na jedné straně stojí impozantní čísla. Tržby Klarny v letošním druhém čtvrtletí vyskočily o pětinu na 823 milionů dolarů, roční obrat loni dosáhl 2,81 miliardy dolarů a letos má tuto sumu překonat. Firma obsluhuje přes sto milionů zákazníků a její platební metodu využívají stovky tisíc obchodníků.

Na druhé straně je ale ztráta, která ve druhém čtvrtletí dosáhla 53 milionů dolarů – téměř trojnásobek loňské hodnoty. V prostředí vyšších sazeb a rostoucích nákladů na financování se model BNPL jeví jako náročnější než dříve.

Fintechová realita

Srovnání s konkurencí ukazuje, jak tvrdý boj Klarna svádí. Americký rival Affirm má kapitalizaci přes 28 miliard dolarů a na rozdíl od Klarny už dokáže generovat čtvrtletní zisky. PayPal drží pozici dominantního hráče, který BNPL nabízí jen jako doplněk k silnému platebnímu ekosystému.

„Osobně vidím Klarnu jako firmu, která prodává atraktivní příběh, ale zatím bez dostatečně silné fundamentální opory. Její expanze směrem k digitální bance je zajímavá, stejně jako partnerství s Walmartem či nedávné uvedení debetní karty s Visou,“ hodnotí podnik Petr Lajsek ze společnosti Purple Trading.

„Jenže investoři si musejí položit jednoduchou otázku: proč kupovat akcie firmy, která i po dvaceti letech na trhu stále vykazuje ztrátu, když mají na výběr konkurenty s jasnější profitabilitou?“

Nedávný vývoj ukazuje, že zájem o technologické debuty na burze může být obrovský. Příklady Circle a CoreWeave to jen potvrzují.

Akcie Circle během dvou týdnů vzrostly o více než 120 procent, zatímco CoreWeave se během tří měsíců vyšplhal skoro o 360 procent. Po dosažení lokálních maxim ale obě společnosti stihly už ztratit přibližně polovinu své hodnoty.

info Foto Freepik/Gray StudioPro

„Něco podobného jsme viděli také u dalšího letos vysoce očekávaného IPO, ztrátové společnosti Figma. Tyto cenné papíry se začaly obchodovat za 33 dolarů – brzy však vyskočily na více než 140 dolarů, aby se následně opět propadly pod šedesát dolarů. Největšími vítězi takových IPO jsou pak investiční banky a spekulanti,“ dodává Lajsek.

Otázkou ale je, zda dokáže Klarna podobně pompézní vstup na burzu zopakovat a jak velká porce spekulativního kapitálu se bude chtít svézt.

„Z dlouhodobého hlediska je pro mě Klarna symbolem fintechového paradoxu. Inovace jsou bezesporu zajímavé, ale dokud se firma nenaučí vydělávat konzistentně, zůstane spíše příběhem než investicí,“ uzavírá Lajsek.

Pro investory tak může být vhodnější taktikou vyčkat, až opadne počáteční euforie a ukáže se, zda Klarna dokáže skutečně překonat očekávání, nebo zda půjde jen o podobný scénář přifouknutých krátkodobých bublin a následných tvrdých přistání.

The post Fintechová Klarna míří na burzu. Vyletí její akcie stejně jako některé letošní IPO? appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek