Čtvrtek 09. říjnaSvátek má Venku je 15 °C, Skoro Zataženo

Fotbal jako investice? Tak určitě. Akcie klubů jsou spíš o emocích než o výnosech

Forbes Před 3 hodinami

Fotbal je nejpopulárnější hra planety a zároveň obrovský byznys. Když se na burze obchodují akcie klubů jako Manchester United, Borussia Dortmund nebo Juventus, fanoušci i investoři se průběžně ptají, zda mohou být takové kluby dobrou trefou i do investičního portfolia. A o to víc v době, kdy si čeští miliardáři rozebírají zdejší fotbalové celky.

Na první pohled se zdá lákavé vlastnit kousek slavného týmu. Jenže zatímco srdce fanouška touží po gólech a trofejích, rozum investora hledá spíš předvídatelné riziko a stabilní výnos. A to jsou dva světy, které se jen zřídka potkávají.

Podle Jiřího Tylečka ze společnosti XTB je největší pastí samotný charakter investice. „Investice do akcií fotbalových klubů má silný emoční rozměr. Jenže právě emoce bývají při investování zrádné. Fotbalové týmy sice generují příjmy z přenosů, vstupenek, merchandisingu či sponzoringu, ale zároveň čelí vysokým nákladům na hráče. Výsledky hospodaření často kopírují spíše výkyvy sportovní formy důležitých hráčů než stabilní růst,“ říká.

Historická čísla to potvrzují. Zatímco index S&P 500 dlouhodobě přidává v průměru osm až deset procent ročně, akcie slavných klubů většinou stagnují nebo kolísají v závislosti na sportovní formě.

„Například akcie Manchesteru stagnují v ročním i pětiletém horizontu. A na trhu v této době existovalo mnoho lepších investičních příležitostí,“ vysvětluje Tyleček. Sportovní úspěch se sice může krátkodobě promítnout do ceny akcie, ale investiční fundament nebývá tak silný.

Zrovna příklad Manchesteru dobře ilustruje střet vášně s realitou. Přes obrovskou fanouškovskou základnu a globální značku se akcie klubu v posledních letech prakticky nepohnuly. Investor, který by si je koupil místo třeba ETF kopírujícího zmíněný index S&P 500, by za posledních deset let přišel o výnos zhruba 244 procent a sám sebe tím vystavil do investičního ofsajdu. Akcie Manchesteru totiž v tomto období odepsaly přibližně jedenáct procent.

„Pro investora tak dává smysl vnímat fotbalové akcie spíš jako sběratelský kousek než jádro portfolia. Ale já osobně nemám ani to,“ uzavírá Tyleček.

Když góly hýbou burzou

„Pro profesionálního investora myšlenka fotbalových akcií rychle narazí na realitu finančních trhů, kde emoce fanouška musejí ustoupit chladné analýze,“ shoduje se s výše uvedeným názorem Petr Lajsek z Puple Tradingu.

Podle něj rok 2025 nabízí čerstvé příklady. Akcie Juventusu oslabily od ledna o osm procent, Manchester United korigoval dokonce o jedenáct procent. Tyto cenové poklesy odrážejí jejich sportovní výkonnost.

Juventus skončil v sezoně 2024/2025 na čtvrtém místě v Serii A, což nenaplnilo očekávání fanoušků ani investorů, zatímco Manchester United se s ostudou propadl na patnáctou příčku v Premier League. V aktuální sezoně na tom není o mnoho lépe, momentálně je na čtrnáctém místě.

Ne všechny fotbalové akcie letos trpí. Portugalská Benfica více než zdvojnásobila svoji hodnotu, a to díky kombinaci silných hospodářských výsledků a vstupu institucionálních investorů. Momentum ještě podpořil příchod věhlasného trenéra Josého Mourinha, který vzbuzuje očekávání.

Rovněž Borussia Dortmund vykazuje letos cenový růst akcií o třináct procent, což koresponduje s jejím čtvrtým místem v Bundeslize v minulé sezoně a letošním slibným vstupem do Ligy mistrů.

Přesto jde spíše o krátkodobé záblesky než o dlouhodobý trend. V delším horizontu totiž většina fotbalových titulů podstatně zaostává za širším trhem.

Podle Lajska takový vývoj není náhoda ani krátkodobá odchylka. „Je to zrcadlo volatility, které je pro fotbalové akcie typické. Jejich hodnota je úzce svázána s okamžitými úspěchy, jako jsou postupy v evropských soutěžích či podpis klíčových hráčů, ale i s riziky, jako jsou zranění, špatné manažerské rozhodnutí nebo neočekávané krize,“ vysvětluje.

Sportovní výkyvy na hřišti zkrátka znamenají i cenové výkyvy na burze. Případná pozice v portfoliu tak má blíž k sázení než k racionálnímu investování podle fundamentů.

Anomálie na trzích

Fotbalové kluby se podstatně liší od klasických firem. „Místo maximalizace zisku a posléze dividend se zaměřují na reinvestice do týmu, infrastruktury a značky, což vede k vysoké volatilitě při nízké korelaci s celkovým trhem – tedy k nízkému beta koeficientu,“ vysvětluje Lajsek. To znamená, že jejich akcie se často chovají úplně jinak než zbytek trhu.

Tato zvláštnost může být někdy i výhodou. Například v krizových letech (jako 2008 či 2022) mnohdy překonávaly trh díky své nezávislosti. Častější jsou ale roky, kdy akcie klubů zaostávají.

Občas se objeví momenty euforie, kdy investoři vydělají. Kromě zmíněných letošních příkladů i Borussia Dortmund vyletěla o 138 procent v sezoně 2010/2011, kdy vyhrála Bundesligu. Ale takové případy jsou spíše výjimkou než pravidlem. „Z investičního hlediska jsou fotbalové akcie nástrojem spíše pro krátkodobé spekulace než pro dlouhodobou strategii,“ uzavírá Lajsek.

Proto někteří odborníci doporučují analyzovat spíše firmy, jež z popularity fotbalu profitují nepřímo, například výrobce sportovního vybavení, dlouholeté sponzory FIFA či UEFA nebo mediální společnosti, které vydělávají na prodeji vysílacích práv. Tyto akcie nejsou svázány s tím, jestli hvězdný předražený útočník trefí branku, ale s širšími trendy sportovního průmyslu.

The post Fotbal jako investice? Tak určitě. Akcie klubů jsou spíš o emocích než o výnosech appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek