Sobota 05. červenceSvátek má Venku je 28 °C, Polojasno

GLOSA: Pouliční archeolog Hřib nakupuje turecké trolejbusy a Praze hrozí dopravní kolaps

CNN Prima News Před 5 hodinami

Horka nám připomínají, že by bylo záhodno mít veřejná pítka s životodárnou tekutinou, rozprašovače vody, stromy kryjící ulice a hlavně chodníky, zeleň stínící parkoviště. Místo toho padlo rozhodnutí dovybavit zbývající tramvaje Škoda 15T klimatizací.

ČTĚTE TAKÉ: Prahu čeká letní dopravní peklo: Chystají se uzavírky pro auta i MHD. Podívejte se, kde

Účet 431,5 milionu Kč bez DPH. Je dobré, že bude klimatizace, jen je otázka, proč se mají dovybavit až teď, to nikdo nečekal, že bude v létě horko? Zvláštní je to právě u Pirátů ve spojení se Zelenými, kteří přece nikdy neměli daleko ke klimatické nouzi. Jestliže máme mít klimatizaci, bylo by fajn, aby to nebylo na angínu – v MHD řádná zima a venku pak 35 stupňů.

Když už jsme u těch tramvají značky Škoda. Možná, kdyby se neprodražila Hřibova akce opravy Barrandovského mostu na dvojnásobek, už by i klimatizace byla. Pokud by snad šlo o peníze. Původní cena byla 594,5 milionu Kč, finální 1,14 miliardy, takže rozdíl je zhruba jako dovybavení tramvají klimatizací.

Celostátní program Pirátů se Zelenými se nese mimo jiné v duchu nakopnutí domácí ekonomiky, což lze udělat jenom jejím rozvojem, protože podle Hřiba lidé strádají vysokými daněmi, nízkými platy, nedostatkem bydlení a obecně se jim nedaří dobře.

Co by se primátor mohl naučit od Turků

I kdyby volič prominul a pominul, že Piráti byli tři roky ve vládě, tudíž na ně padá vina za stav, který kritizují, mohl by se pozastavit nad následujícím. Proč se Zdeněk Hřib zasadil, aby se kupovaly nové trolejbusy (celkem 70 za přibližně miliardu korun) z ciziny? Máme málo domácích firem? Škodovka už nevyrábí? Nepřinesla by zakázka výdělek domácím firmám, nepomohla ekonomice, nezajistila pracovníky?

Je signifikantní, že zakázka byla dána turecké firmě, které to lze jen přát. V Turecku přitom na rozdíl od místních mocných umí zařídit, že kdo chce zakázku, musí dát patřičný podíl místnímu průmyslu.

Místo stáže na Tchaj-wanu by možná Zdeněk Hřib mohl jet do Turecka studovat povinnost lokalizace výroby. Místní firmy jsou zvýhodněny při nabídce 15 procenty, lokalizace musí být 51 procent. I tam zvládají vedra, takže by mohl třeba zjistit, jak se řídí doprava v 16milionovém Istanbulu.

Možná se ale ve výhni stratégům Pirátů a Zelených jeví jednodušší sázet vpravo vlevo veřejné prostředky, přesouvat z I. P. Pavlova na Václavské náměstí tramvaj, kterou nikdo nepotřebuje, raději zavádět výluky, než složitě sázet zeleň a u toho se tvářit jako neviňátka, jež ve vládě nebyla. Pokud to tak půjde dál, voliči asi hlavní město kvůli dopravnímu kolapsu jen tak neopustí, ale hodí to těm, kteří ho udělali tak obyvatelné, že škoda mluvit?

MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Diagnóza debility, zuřil Ševčík kvůli Green Dealu. Křeček navrhl, jak odstranit největší excesy

Pokračovat na celý článek