Pátek 02. květnaSvátek má Venku je 27 °C, Polojasno

Havlíček: Na důchod si lidé musejí spořit. Slíbil investiční pilíř se státní garancí

CNN Prima News Před 10 hodinami

Jako místopředseda Poslanecké sněmovny i hnutí ANO obrážíte dvakrát týdně hospody, kde se setkáváte cca s 30 až 50 lidmi. Je to skutečně efektivní kampaň? Máte na to čas?
Ano, mám a musím mít. Není to jen dvakrát týdně. Přes den jezdím i na setkání s podnikateli a mám třeba i dvě skupiny denně. Po večerech jsou to ta setkání s lidmi. Podstatné je, že tam chodí naši skalní voliči a čas od času i někdo, kdo se chce pohádat. Jsou to ti, které chceme mít v hledáčku a oni musí vědět, že s nimi chceme komunikovat, a že za nimi jezdíme. A poté cca jednou týdně si beru tzv. fokus grupu, a to jsou echt naši nevoliči a sejde se tam cca 20 až 30 lidí.

Kde je vybíráte?
S ohledem na to, kdo je třeba proti nám na sítích. Máme na to manažera, který takové lidi vybírá a podmínkou je, že tam nesmí přijít žádný náš volič. Chci se osobně potkávat s lidmi, kteří jsou naši nevoliči, ale chtějí komunikovat slušně, ne nás věšet.

ČTĚTE TAKÉ: Výborný vrací úder a brání Jurečku před ostrou kritikou. Předvádění ega, vzkázal Hlavatý

Podařilo se vám někoho takzvaně obrátit?
Podařilo, ale je jich málo. Mým cílem není, aby konvertovali a přešli na naši víru, to by bylo ideální. Jde mi spíš o to, aby se otupily hrany a aby si řekli, že nejsem úplný blbec a to, co z hospodářského hlediska říkám, má třeba hlavu a patu. Důležité také je, že tito lidé šíří, že jsme normální, věcnou pragmatickou opozicí.

VIDEO: Karel Havlíček o kampani ANO v Praze

Kdy tedy hnutí ANO začne „oficiální“ část kampaně?
Až někdy v srpnu, v září. Do té doby budeme jezdit každý den a setkávat se s voliči a oponenty. O prázdninách chci pak chodit dveře od dveří, třeba 12 hodin denně. Nemám ani jeden den volna.

Door to door kampaň?
Praha je pro mě fakt peklo. Spolu mělo před čtyřmi lety 40 procent, my 17. To je, jak když dáte někomu v běhu na 400 metrů až 220 metrů náskok. Vidíme na průzkumech, že se nůžky daří svírat, samozřejmě mají ještě náskok.

Takže budete chodit do všech paneláků i do bytů v centru Prahy?
Hlavně do firem, chci navštěvovat podnikatele, výzkumáky, ale i ty paneláky.

Pojďme ke konkrétnějším věcem. Vládu „hejtíte“ v podstatě za všechno.
To není úplně pravda, to vy zas nechcete vidět.

Fajn, tak pojďme někoho pochválit.
Kolikrát jsem pochválil tuto vládu za to, že dokončuje a dotahuje naše projekty, třeba v oblasti dopravní infrastruktury.

Takže byste pochválil ministra dopravy Martina Kupku?
Pochválil bych ho za to, že pokračuje ve stavbách tak, aby byla zachována kontinuita. Ale pochválím ho teprve poté, až jejich období skončí a podívám se, kolik nových staveb zahájili.

Novému pilíři důchodové reformy se nevyhneme

Proč je pro vás teď těžké ho pochválit a říct, že je dobrý ministr?
To po mně nechtějte, když si to nemyslím. Jen říkám, že jsou i věci, za které je možné tuto vládu pochválit. Pan Kupka byl třeba u toho, když se shazoval stavební zákon, stál na barikádách a hlasitě ve Sněmovně sděloval, že náš zákon je špatný a musí se udělat nový, skvělý a jak to dopadlo, všichni víme.

Chcete zrušit důchodovou reformu, již vláda zavedla a říkáte, že máte vlastní řešení, které mimo jiné spočívá v zavedení tzv. státního investičního fondu, ze kterého by se investovaly třeba velké dopravní stavby. Jak by tento fond financoval důchody českých občanů?
Stavby to mohou a nemusejí být, je to tak třeba ve Švédsku. Jsem přesvědčen, že se do budoucna nevyhneme tomu, že bude muset vzniknout další pilíř. Stav je skutečně takový, že se budou muset lidi motivovat a nemůže se jít pouze přes řezání nějakých nároků.

Úroky ze spoření lidem vyplatí stát

Dalším pilířem myslíte ten druhý, který už tady jednou byl? A přispívalo by se do něj povinně, nebo dobrovolně?
Nechceme povinné přispívání, ale dobrovolné, aby bylo motivační. Ve Švédsku se třeba podařilo, že do něj za 20 let vstoupila polovina obyvatel. Náš investiční pilíř by byl nepovinný, nevycucával by z toho prvního, kam dnes odvádíme peníze. Za předpokladu, že by do fondu zaměstnanec dobrovolně vstoupil, bylo by povinností zaměstnavatele mu do něj přispět.

Jak bylo řečeno, takový pilíř už tu byl a lidé do něj vstupovat nechtěli. Navíc jste to byli vy a sociální demokraté, kdo ho později zrušili.
Lidé do něj nechtěli vstupovat proto, že neměli jistotu. Byl to ryze komerční pilíř.

Takže chcete zavést něco, co jste sami zrušili?
Lidé u nás jsou velmi konzervativní a nevěří, že jim komerční instituce 20 až 40 let bude svědomitě obhospodařovat jejich peníze. Něco jiného je, když budou mít státní garanci, jinak řečeno jistotu, že nemohou o peníze přijít. Jestli by byl pilíř spravován jen státem nebo nějakým fondem se státní garancí, je otázkou. Švédi to ještě využívají tak, že peníze, které se tam alokují, využívají pro investiční stavby – třeba pro jádro nebo vysokorychlostní tratě.

Jak vám investice do vysokorychlostní tratě zhodnotí peníze?
Na trať by si stát musel půjčit, protože nemá peníze. Běžně by si půjčil od banky a platil by jí úroky třeba 3,5 procenta. Místo toho se to vezme z tohoto fondu s tím, že úroky neplatíte komerční bance, ale lidem. Stát to samozřejmě musí zaplatit.

Podle ekonomů jakmile je u produktu garance státu, úroky budou kolem 2-3 procent, a to je velmi málo na dostatečně motivační nástroj, proč by do systému lidé měli vstupovat. Nemyslíte?
No já vám řeknu proč, protože máte garance, že o peníze nepřijdete.

Ekonomický růst musí zařídit privátní sektor

Ale to máte přeci už dnes – stát sám přispívá na penzijní připojištění.
Ale je to stále komerční instituce. Souhlasím s jednou věcí, že by to možná nebyl tak výnosný úrok, jako když fond poskytuje ryze komerční instituce. Úroková sazba vám roste s rizikem.

Je to tedy návrat k řešení, které tady už jednou bylo?
Změna je ve státní garanci a je na stole i varianta, že by to celé řídil stát. Může se pracovat s tím, jakou cestou se vydáme, ale jsem přesvědčen, že do budoucna bez pilíře budeme mít problém důchody za 20 až 30 let ustát.

Nechci do kampaně zatahovat rodinu ani děti, které studují

To není nic nového, a právě proto mě překvapuje, že hnutí ANO chce zrušit důchodovou reformu současné vlády.
To říkáte kategoricky, my chceme zrušit dvě nebo tři věci, s ostatními problém nemáme.

Pochopila jsem, že chcete zachovat pouze výchovné.
Ne, byla tam celá řada změn, se kterými nemáme problém. Ale jsou tam dvě až tři věci zásadní. První je věk odchodu do důchodu. Pokud si tu budeme hrát na to, že za 20 až 30 let budou lidé poptávání na trhu, vsadíme na to tu kartu a budeme tvrdit, že tím bude vše vyřešeno, tak vyvstává logická otázka, co nastane, když ti lidé nebudou na trhu zaměstnatelní. V tu chvíli jsme v pytli všichni a ti lidé budou akorát placeni z jiného balíčku – státní podpory nebo podpory v nezaměstnanosti. Sama víte, že nové technologie, AI, které na nás koukají ze všech stran, signalizují, že se zaměstnaností bude problém.

Jste zároveň připraveni jim říct, že nebudou takové peníze na důchody, které mají třeba dnes?
Proč bychom jim to říkali. Pokud budeme mít jednoprocentní růst ekonomiky, jako má tato vláda, tak potom bude Houstone velký problém. Základ všeho je, že se podaří nastartovat hospodářský růst a v horizontu 20 až 30 let budeme na rostoucí trajektorii.

To ale přeci ani vy nemůžete vědět.
Pro to musíme všichni udělat všechno. Šéf německého Max Planck institutu jasně řekl, že žádná země v Evropě není schopná důchodový problém ustát, pokud nenastartuje hospodářský růst. Jedna věc je, že plán B je spořící pilíř, o kterém jsme hovořili. A druhá věc, že musíme udělat opatření ekonomie strany nabídky, americký model 80. let Ronalda Reagana. Tedy postavený na ekonomickém růstu zařízeném nikoliv státem, ale privátním sektorem.

SOCDEM nebude na kandidátkách hnutí ANO

Jak byste to chtěli udělat?
Předvídatelnost investičního prostředí. Neměnit jim parametry a podmínky v době jejich investic, ať už jste malým investorem do ČEZu nebo investujete třeba do solárů. Druhá věc je předvídatelné daňové prostředí, tedy neměnit jim stále daně. Třetí klíčová věc je předvídatelné energetické prostředí. Nemůže nastat situace, kdy ČR vyrábí elektřinu poměrně levně a svým firmám a domácnostem ji nabízíme za vyšší ceny než v okolí. Pokud se toto vytvoří, což je ověřená teorie, tak v čase začnete generovat solidní HDP, tedy alespoň nad 2 procenta. Kdyby to bylo 5, tak jsme všichni šťastní.

Mojí ambicí je vznik ministerstva hospodářství

Hovoříte o sloučení některých ministerstev. Pokud byste nebyl premiérem, byl byste zřejmě opět nějakým „superministrem“. Tak co by se slučovalo?
Pokud bychom uspěli, měl bych s největší pravděpodobností pod sebou hospodářské resorty s tím, že mojí ambicí je, aby vzniklo ministerstvo hospodářství z ministerstva průmyslu a obchodu. Hospodářské agendy jsou ale roztříštěné i na jiných resortech a měli bychom zájem to zkoncentrovat právě pod hospodářství. Jedna z důležitých agend je stavební řízení spojené s bydlením a se stavebním zákonem, což je dnes na ministerstvo pro místní rozvoj. Nemalá agenda MMR by se přehodila na MPO a vzniklo by ministerstvo hospodářství.

Ministerstvo dopravy by pod to také patřilo?
Ne, to by zůstalo samostatné. Měl jsem před čtyřmi lety, když jsem resorty řídil, představu dát je dohromady, ale bylo by to náročné a agendy by se prolnuly jen částečně.

Pojďme k SOCDEM, s níž podle vašich slov konzultujete, koho budou mít na kandidátkách. Proč? Je to přeci velmi nestandardní.
To není nestandardní. Byli jsme s nimi ve vládě, s lidmi se známe, čas od času se vídáme a máme společný zájem, abychom porazili současnou koalici. To je myslím normální. Proto se jich třeba ptáme, koho nasadí do Moravskoslezského kraje, koho na Prahu.

Abyste si navzájem nevyzobávali hlasy?
No, zajímá nás to a oni se nás ptají na to samé. Bavíme se tak ale i s Motoristy a s opozicí obecně.

Bude tedy SOCDEM na kandidátkách hnutí ANO?
SOCDEM nebude na kandidátkách hnutí ANO. Jsem přesvědčen, že postaví vlastní kandidátku. Jestli se třeba ještě s někým propojí, to nevím, ale spíš si myslím, že ne, a že ta značka zůstane takhle.

Co se Motoristů týče, dokážete si představit, že by Filip Turek byl ministrem?
Dovedu si představit leccos.

Třeba ministrem dopravy?
Nemusí s námi každý souhlasit, někdo nás volí a někdo ne a to já beru. Ale snad každý musí uznat, že se na to zodpovědně připravujeme. Takoví ti parašutisti, jak to udělala tato vláda, když třeba neměla ministra průmyslu… Musíte být připraveni po stránce odborné, agend, zákonů, a to již několik měsíců předem. Musíte být také připravena personálně, nejde jen o nejbližší tým, ale i o lidi, kteří budou sedět v klíčových orgánech.

Takže dokážete si představit, že by Motoristé v těchto pozicích bez zkušeností seděli?
Někdo má zkušenosti větší a někdo ne, a tak ho třeba v rámci stínové vlády honíme, aby si to dával do pořádku. Vytváříme mu kontakty v rámci těch resortů.

Komu třeba takto připravujete cestičku?
Těm lidem, kteří na daném resortu ještě neseděli. Já, Alena nebo Luboš Metnar resorty známe, ale třeba Aleš Juchelka, který dělá výbornou práci, nikoli.

Rodinu do politiky zatahovat nechci

Opravdu chcete obsadit ministerstvo práce a sociálních věcí?
Ano, chceme ho mít. Jen říkám, že když tam bude někdo ze strany, se kterou uděláme koalici, předpokládám, že příslušný člověk bude připravený. Předpokládám, že lidé, kteří mají ambici stát se ministry, už se na funkce připravují.

Zmíněný Filip Turek má za sebou kauzu, kdy řídil rychlostí více než 200 km za hodinu. Ospravedlňuje to tím, že je problém v legislativě. Měl by za vás takový člověk být ministrem?
Že Filip Turek jede rychle, je klukovina. Já bych se u toho nefotil a myslím, že to mohl vyřešit jiným způsobem, než jak to komentoval. Na druhou stranu tahle klukovina mě trápí méně, než že činitelé vládní pětikoalice zavádějí migraci, konec aut na spalovací motory a rozšiřují emisní povolenky. Filip Turek je člověk, který je proti emisním povolenkám a byl proti konci aut na spalovací motory. Jakým by mohl být ministrem, teď nechci spekulovat. Jen tím dávám na váhy, že když někdo udělá klukovinu, tak se s tím dá pracovat, ale když někdo dělá zásadní kiksy jako tato vláda… Neomlouvám ho, ale pro mě je mnohem důležitější, že by neudělal takovou chujovinu jako tato vláda v rámci dopravy.

VIDEO: Karel Havlíček o zapojení své manželky do kampaně

Uvidíme v kampani taky někdy vaši manželku? Zatím vidíme akorát fenku Betynu.
Ne, moje manželka má svou práci, je úspěšná architektka v privátním sektoru, mám její plnou podporu. Jsme s manželkou od 17 let, takže už to bude 40 let a už to spolu takhle doklepeme. Je skvělá a dělá mi skvělou podporu.

Takže do kampaně ji angažovat nechcete?
Ne, nechci do toho zatahovat rodinu ani děti, které studují. Politiku z povzdáli sledují.

Andrej Babiš to třeba dělával. Svou bývalou manželku bral často na pódium. 
Nikomu to nevyčítám. Jsou politici, kteří se s rodinou ukazují, plně to respektuji, ale já to dělat nebudu. Je to i na přání rodiny, která si chce dělat svou práci a mít svůj klid.

Nežárlí trochu, že Betyna má větší pozornost?
Musím si na to dávat pozor. Jednou jsem to podělal. Někde se mě ptali, co jsem dělal o víkendu a já jsem řekl, že jsem vzal Betynu, manželku a šli jsem se projít. Doma mi pak řekla, že jsem mohl říct, že nejdříve vezmu ji a pak tu Betynu.

Pokračovat na celý článek