Pátek 06. červnaSvátek má Venku je 21 °C, Polojasno

Herní vývojáři jsou zase o něco blíže dotacím. Kdo usedne v radách, které o nich rozhodnou?

CNN Prima News Před 20 hodinami

Loni v létě prošla Sněmovnou novela zákona, která proměnila fungování Státního fondu kinematografie. Místo něj od začátku nového roku existuje Státní fond audiovize, který vedle filmů má nově podporovat animátory či tvůrce videoher.

ČTĚTE TAKÉ: V Praze vyvrcholil prestižní Counter-Strike turnaj. Finále nabídlo souboj titánů i bouřlivou kulisu

Minulý týden poslanci zvolili dvacet radních, kteří v celkem čtyřech radách Fondu budou rozhodovat o podpoře kinematografie, televizních děl, animace a videoher a infrastruktury.

O složení jednotlivých rad informoval audiovizuální fond v tiskové zprávě na svém webu. Herní vývojáři mají společnou radu s animátory a v dalších třech letech bude fungovat ve složení: Lukáš Gregor, Tomáš Luňák, Michaela Režová, David Šemík a Zdeněk Záhora.

Poslední dvě jména jsou z pohledu videoherního průmyslu důležitá. Nejde o neznámé postavy. David Šemík v minulosti pracoval na sérii Mafia či titulu Happy Game od studia Amanita Design.

Zdeněk Záhora je významně spjatý s brněnskou videoherní scénou. Jako narrative designér se podílel na strategii o československých legionářích Last Train Home ve studiu Ashborne Games.

Klíčové jsou znalosti i nezávislost

Pozice radních je v celém Fondu klíčová. Právě oni hodnotí projekty a rozhodují, komu připadne dotace či jiný druh podpory. Na základě jejich hodnocení pak koná představenstvo.

Samotný audiovizuální fond na svém webu uvádí, že po radních „je vyžadována hluboká znalost oblasti audiovize, o jejíž podpoře rozhoduje, a zároveň schopnost přinášet koncepční řešení napříč okruhy podpory.“

Nejzkušenější domácí tvůrci videoher jsou zároveň zaměstnanci tuzemských herních studií, tudíž by při vyhodnocování projektů mohlo docházet ke střetu zájmů.

„Myslím, že není úplně snadné najít kandidáta, který by opravdu stál trochu mimo a současně měl velký vhled. Když se tedy začalo řešit složení rady, tak jsem vyhodnotil, že možná jsem vhodný kandidát. Mám zkušenosti, ať už z malých, nezávislých firem, nebo z velkých ‚trojáčkových‘ her,“ vysvětlil David Šemík pro CNN Prima NEWS, co ho přivedlo ke kandidatuře.

Zároveň se za něj postavily i hlavní oborové organizace Herní klastr a Asociace českých herních vývojářů. Šemík momentálně pracuje pro studio Amanita Design, ale přiznává, že v budoucnu žádný střet zájmů nehrozí, protože firma nemá žádné ambice žádat o státní podporu.

Záhora se významně podepsal pod příběhem československých legionářů, který vyprávěla oceňovaná videohra Last Train Home. Vedle toho už roky působí na Masarykově univerzitě a také v Jihomoravském inovačním centru, kde pomáhá mladým vývojářům a začínajícím studiím.

„Mým cílem je pomoci, aby vznikl smysluplný mechanismus podpory tvůrčích herních týmů a herních projektů. Byl bych rád, aby nás herních tvůrců a týmů vznikalo a bylo více,“ uvedl Zdeněk Záhora pro CNN Prima NEWS, proč kandidoval on.

Zařazení her do Fondu pak vnímá jako velmi vzácnou příležitost k systematické podpoře, jež povede ke vzniku dalších videoher. „Naši rolí, jako 'těch herních lidí' ve fondu, který herním nikdy nebyl, je poskytovat vhled do problematiky, kterou nikdo jiný nezná. A stejně tak rolí kolegů a kolegyně v radě je naučit nás, jak funguje ten druhý svět," řekl Záhora a přiznal, že se těší na propojení herních vývojářů a animátorů, kteří budou sdílet stejnou oblast audiovizuálního fondu.

Hernímu průmyslu se mimořádně daří

Tuzemský herní průmysl zažívá v posledních měsících velmi dobré časy. Za rok 2023 utržil 5,5 miliardy korun, o rok dříve to bylo o dvě miliardy více. Důvodem poklesu je vyvedení tržeb za hru Beat Saber z mateřské společnosti Beat Games do technologického giganta Meta, který tvůrce VR hitu koupil na konci roku 2019.

Nejnovější výsledky ale vybízejí k optimismu. Minulý rok v dubnu vyšla taktická střílečka Gray Zone Warfare a během prvního měsíce si ji pořídilo přes jeden milion uživatelů. Brněnské studio Madfinger Games díky tomu utržilo přes jednu miliardu korun.

Letošní rok odstartoval úspěch středověkého RPG Kingdom Come: Deliverance II. Videohra z dílny pražského studia Warhorse má přes tři miliony prodaných kopií. Už nyní tvůrci počítají tržby přesahující pět miliard korun. Během roku ještě vydají další doplňková rozšíření, která mohou vylepšit současné finanční výsledky.

V srpnu pak vychází Mafia: Domovina. Na čtvrté hře slavné české série pracuje brněnská pobočka amerického studia Hangar 13. Takové žně bude složité v dalších letech překonat.

Na další úroveň by tuzemský herní průmysl měly posunout dotace, které dosud českým vývojářům chyběly. Přitom v sousedním Polsku a Německu nebo ve skandinávských zemích jde o důležitou podporu pro tamní tvůrce videoher. Dosud ale není zcela jasné, kolik peněz z Fondu zamíří na podporu videoher.

Celková alokace se totiž dělí mezi všechny obory, jež jsou součástí instituce. Vývojáři navíc sdílí jeden pilíř fondu společně s animátory, se kterými se musí rozdělit.

Na první výzvy si vývojáři počkají

„Naše interní očekávání jsou, že se bavíme o alokacích v řádu desítek milionů korun ročně, spíš očekáváme třeba nižší desítky do 50 milionů,” uvedl pro CNN Prima NEWS Pavel Barák z Asociace českých herních vývojářů.

„Z toho pramení jasné zacílení na malé projekty, maximálně střední projekty, a také orientace na podhoubí startupového ekosystému, aby nám tady vznikalo víc nadějných firem, ze kterých se může stát něco jako Beat Saber,“ popsal Barák.

Šéf Asociace českých herních vývojářů i nový radní Šemík ale upozorňují, že na první výzvy a dotační programy si tvůrci her počkají až do příštího roku.

Podle radního Záhory bude klíčové, jak se v dalších měsících nastaví mantinely, jaká bude struktura dotačních výzev a jejich časový rámec. „Jinými slovy: fond se restrukturalizuje, tudíž mnohé ještě není vytesáno do kamene. Musíme všichni vytrvat, než bude vytesáno," doplnil Záhora.

„V této fázi by hlavním cílem Fondu měl být vznik nových studií, případně růst těch malých na středně velká studia. Mezi animací a hrami jsou totiž rozdíly. U animací se opravdu jedná o podporu, zatímco u her půjde o investiční dotaci,“ poznamenal Šemík.

Zákon předpokládá, že vývojáři po vydání své hry odvedou část peněz zpět do Fondu. Dosud ale není jasné, za jakých podmínek. Nová pravidla a parametry se teprve tvoří.

Stejně tak se teprve rodí i představenstvo Fondu, které rozhoduje o dlouhodobé koncepci a určuje strategii podpory na další roky. Celkem má 15 členů a v brzké době se rozhodne, kdo obsadí celkem 10 míst. Mezi kandidáty je i vývojář Jarek Kolář, který je autorem slavné střílečky Vietcong a momentálně vede brněnskou společnost Ingame Studios.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Srovnali jsme skutečné Trosky s podobou v Kingdom Come: Deliverance II

Pokračovat na celý článek