Škoda Group dodá za víc než devět miliard korun 34 hybridních vlakových jednotek pro společnost RegioJet. Nové vlaky, které kombinují bateriový a dieselový pohon, mají vyjet na trasy v severovýchodních Čechách v prosinci 2029.
Zakázka je podle šéfa Škody Group Petra Novotného významná nejen svou velikostí, ale i faktem, že kombinuje udržitelnost a ekonomiku.
„Nové jednotky kombinují snížení emisí a ekonomickou udržitelnost. A je to i ukázka možného řešení pro další oblasti, kde elektrifikace nedosahuje takové úrovně,“ řekl Petr Novotný. Škoda Group tak podle jeho slov spolu s RegioJetem nastavuje nové standardy a technologie pro železniční dopravu v Česku.
Právě na severovýchodě Čech, kde budou nové vlaky, které jsou řešené jako aku-trolejové jednotky s dieslovým agregátem pro delší dojezd, je zatím velmi málo elelektrifikovaných tras. Proto RegioJet spolu se Škodou Group řešili, jak i v takové oblasti přijít s ekologickým a ekonomickým řešením.
Podle majitele RegioJetu zajistí nové vlaky moderní, tišší i rychlejší cestování. „Třeba cesta mezi Pardubicemi a Libercem se zkrátí téměř o půl hodiny,“ říká Radim Jančura a dodává, že kromě toho nízkopodlažní vlaky budou i komfortnější.
Ve dvouvozových vlacích bude deset sedadel v byznys třídě, ve třívozových pak šestnáct sedadel, počítá se s wi-fi, zásuvkami pro dobíjení, klimatizací i automaty s občerstvením. Vyšší bezpečnost má zajistit vnější i vnitřní kamerový systém.
Jak zdůrazňuje Petr Novotný, nový kontrakt je významný i pro český průmysl. „Bude se to vyrábět v Česku a i naprostá většina dodavatelů bude z Česka. U předchozích projektů byl jejich podíl osmdesát procent a i nyní očekávám, že to bude podobně,“ zdůraznil šéf Škody Group.
Podle jeho slov se i u nových vlaků ukazuje, jak zásadní jsou investice do výzkumu a vývoje. „Ročně do téhle oblasti proinvestujeme 2,2 miliardy korun,“ dodal Novotný.
Příprava projektu nicméně podle slov zástupců obou společností nebyla vůbec snadná. Na trasách v severovýchodních Čechách se totiž kombinují elektrifikované úseky s úseky bez trolejí, přičemž řada z nich je dlouhá.
Nové vlaky vycházejí z platformy Panter, která se dá dobře upravovat a v různých variantách jezdí na většině území Česka. U nového typu budou trakční motory napájeny z trakčního vedení, z energie uložené v bateriích a z dieslového powerpacku.
Ten bude fungovat jako agregát, který zajistí delší dojezd při průběžném dobíjení baterií. Dieselová jednotka má sloužit i jako pojistka pro případné mimořádné události.
Díky kombinaci pohonů se má maximalizovat efektivita provozu a sníží se využití fosilních paliv. Podle údajů firem se s využitím nových jednotek omezí emise skleníkových plynů až o devatenáct tisíc tun ročně. Nové vlaky navíc bude možné upravit na čistě bateriové nebo elektrické jednotky.
The post Hybridy za devět miliard zamíří na české koleje. Škoda Group je dodá RegioJetu appeared first on Forbes.











