Úterý 16. záříSvátek má Venku je 12 °C, Polojasno

IAA Mnichov: Čínské automobilky i Evropa. Nováčci na trhu oslní nejen vzhledem

CNN Prima News Před 11 hodinami

V Mnichově byly možná ještě zajímavější než prezentace zavedených značek stánky nových i méně známých automobilek, které se na evropském trhu ještě příliš neohřály. Mezi ně z větší části patří z pohledu propagace agresivní firmy z Číny, ale nebylo to jen o nich. Ty nejzajímavější si právě nyní představíme.

Lucid Motors uvádí Gravity na evropský trh. Nabídne spoustu prostoru i ve třetí řadě

Lucid Motors v Evropě pomalu rozbíhá prodej, pro nás je nejbližší prodejní místo právě v Mnichově. V prostorech showroomu během prvního dne autosalonu probíhalo oficiální uvedení velkého SUV Gravity pro evropský trh, kde automobilka očekává výrazné navýšení prodejů v příštím roce. 

Cena startuje na 99 900 eurech za základní model Touring, Grand Touring nabídne větší dojezd i lepší výbavu za cenu od 116 900 eur. I když u nás zatím servisní středisko není, automobilka slibuje, že v případě poruchy pro auto dojede odtahová služba a přiveze i náhradní srovnatelné vozidlo.

Lucid Gravity nabídne technicky nejpokročilejší technologie pro elektromobily, jaké v současnosti na trhu najdeme. 900V architektura umožňuje extrémně rychlé nabíjení slibující během 14 minut doplnění až 400 kilometrů, zatímco efektivní elektromotory umožňují dojezd až 748 kilometrů dle WLTP. Lucid Gravity patří mezi full-size SUV, ve třetí řadě je tedy dostatek místa i pro dospělé - a pokud ji nepotřebujete, jednoduše ji zastrčíte do podlahy.

BYD oslňuje kombíkem s neuvěřitelným dojezdem i extrémně rychlými nabíječkami

Čínský BYD, neboli Build Your Dreams, patří mezi největší automobilky na světě, ale Evropě se dosud vyhýbal. Letos však vstupuje i na český trh, kde hodlá zaujmout zejména svou horkou novinkou - kombi střední třídy Seal 6 DM-i Touring s dojezdem až 1350 kilometrů díky plug-in hybridnímu pohonu využívajícímu čtyřválcový motor o obsahu 1,5 litru a elektromotor pohánějící přední nápravu. Velikostně tedy útočí zejména na Škodu Octavii.

BYD chce zejména oslnit svými elektromobily, na které se zaměřuje. Proto do příštího roku hodlá postavit až 300 extrémně rychlých supernabíječek po celé Evropě. Tyto supernabíječky kombinují integrované baterie a provoz ze sítě, díky čemuž slibují nabíjecí výkon až 1000 kW. Ty budeme potkávat pod názvem Denza, prémiovým odvětvím automobilky. 

Caterham ukazuje elektrickou budoucnost

Britská malosériová automobilka Caterham Cars nepatří mezi inovátory. Už přes padesát let totiž vyrábí pouze pokračovatele Lotusu Seven s lehkými nuancemi. Ačkoliv se v minulosti snažila uvést na trh něco jiného (Caterham 21) než pár splašených trubek, s úspěchem se to příliš nesetkalo a Britové tak pouze ladili tradiční recept Colina Chapmana - ačkoliv je dnešní Caterham od původního Lotusu poměrně odlišný a zároveň mnohem schopnějším autem.


Automobilka ale koketuje i s elektromobilitou. Kromě konceptu přestavby klasického Sevenu na elektromobil by v příštím roce měl dorazit velmi očekávaný Caterham Project V. Cestovní kupé nabídne 200 kW poskytovaných elektromotorem na zadní nápravě. Ten je vyvinutý ve spolupráci s Yamahou, zatímco baterie o velikosti 55 kWh je vyvinuta taiwanskou společností XING Mobility.


Caterham Seven však proslul extrémně lehkou konstrukcí okolo 500 až 600 kilogramů v závislosti na motorizaci. Ta se s elektromobilitou příliš nesetkává vzhledem k hmotnosti baterií. Project V by měl hmotnost držet okolo 1190 kilogramů, tedy bude patřit mezi ty nejlehčí elektromobily na trhu. Nezbývá než držet Britům palce a doufat, že se jim povede tento unikát dotáhnout až do konce. 

Polestar přijde do Česka už v příštím roce


Polestar už dávno nespadá pod Volvo, byť designově auta značky pořád Volvo připomínají. Samostatnou automobilkou je od roku 2017 a zabývá se výhradně elektromobily, které využívají techniku mateřského koncernu Geely. Tuto nabídku nově doplňuje vrchol nabídky, sedan Polestar 5 mířící proti Porsche Taycan.

Polestar 5 nabídne primárně čtyřmístnou prostornou kabinu připomínající vozy od Volva, ale oslní rychlým nabíjením až 350 kW, dojezdem 670 km a výkonem 884 koní. Vrcholná specifikace zahrnuje i adaptivní tlumiče Magneride nebo výborný audiosystém Bowers & Wilkins. Cenovka začíná na 119 900 eurech, do Česka automobilka plánuje příchod už příští rok.

Turecký Togg plánuje oslnit největší menšinu v Německu

Turecká automobilka patří mezi nejúspěšnější na domácím trhu. Do Evropy vstupuje letos na německý trh, kde má šanci oslovit zejména patriotické německé Turky pomocí dvou elektromobilů, T10F a T10X, vyráběných v tureckém Gemliku. 

Togg T10X se v Turecku prodává už od roku 2023. Jde o středně velké SUV, které neoslní pozlátky. Automobilka se v Mnichově chlubila zejména výborným pětihvězdičkovým hodnocením bezpečnosti EuroNCAP, nabídne dojezd až 500 kilometrů a prostorný interiér. Ten však příliš kvalitně ani promyšleně nepůsobil, místy zpracování trochu pokulhávalo.

Novinkou je sedan T10F, který se světu představil právě v Mnichově. S modelem T10X sdílí platformu, jde však o fastback podobně jako Škoda Superb. Nabídne zejména nižší posez a vyšší dojezd, který by měl dosáhnout přes 550 kilometrů dle WLTP. První kusy by k zákazníkům měly dorazit během příštího jara, cena zatím není známá ani u jednoho modelu.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Policisté si oblíbili jednu značku. Řidiči totiž často nevědí, jak rychle za ní mohou jet

Pokračovat na celý článek