Pondělí 28. dubnaSvátek má Venku je 18 °C, Skoro Jasno

Jak nebezpečná byla Turkova jízda? Brzdná dráha při 200 km/h rapidně roste, odhalil test

CNN Prima News Před 7 hodinami

Čím vyšší rychlost, tím horší ovladatelnost a delší brzdná dráha. I tak by se daly shrnout neúprosné fyzikální zákony, které mají na bezpečnost na silnicích zásadní vliv. „K výpočtu brzdné dráhy se dá použít jednoduchá poučka, kdy onu rychlost podělíme dvěma a k výsledku přidáme patnáct až dvacet metrů,“ uvedl oslovený dopravní expert Igor Sirota.

ČTĚTE TAKÉ: Populární zpěvák měl nehodu. Adamec se na motorce srazil s autem, pak se ozval z nemocnice

V novém pořadu Souvislosti Markéty Fialové se tak reportér Karel Zídka rozhodl provést experiment. Cílem bylo zjistit, jak klíčová může pro bezpečnou jízdu být právě rychlost.

Zatímco při rychlosti 130 km/h byla naměřena brzdná dráha 35 metrů, ve 150 kilometrech za hodinu se prodloužila už na 57 metrů. Drastický rozdíl byl znát hlavně při rychlosti kolem dvou set kilometrů v hodině – testovací automobil kompletně zastavil až poté, co urazil celých 130 metrů.

Moderní auta navíc řidičům dávají větší pocit bezpečí, než tomu bylo dříve ve starších vozech. „Když si vezmete například Škodu 120, tak když jste v ní zrychlil z padesáti na sedmdesát kilometrů v hodině, tak to byl zážitek. Když to uděláte v dnešním moderním voze, tak vnímáte ten rozdíl?“ upozornil instruktor bezpečné jízdy na mosteckém autodromu Marek Kohoutek.

Většina oslovených je proti zvýšení rychlosti

I přesto chtějí Motoristé v reakci na aféru svého čestného prezidenta Filipa Turka prosadit zvýšení maximální rychlosti na českých dálnicích ze 130 na 160 km/h. Místy by dokonce rádi viděli možnost jezdit úplně bez rychlostního omezení, po vzoru Německa.

Na to však Tomáš Neřold z oddělení BESIP ministerstva dopravy nahlíží kriticky. „Nejde vůbec jen o parametry toho vozidla nebo řidiče, ale i o to, že i ty dálnice jsou stavěny na určitou rychlost, mají nějaké poloměry oblouku,“ řekl.

Většina diváků, které reportéři oslovili přímo na ulici, s návrhy na zvýšení maximální povolené rychlosti na dálnicích také nesouhlasí. „Já bych to nechal tak, jak to je, protože když jim to zvýší na 150 km/h, tak oni budou jezdit 200 km/h,“ vyjádřil své pochybnosti jeden z nich.

„Měli by zavést maximální rychlost 120 km/h. Vidíte ten provoz? Tam se 160 jet nedá,“ zmínil další oslovený. „Podle mě je to moc rychlé, jezdím bezpečně a bezpečnost bych chtěl i od ostatních účastníků provozu,“ dodal jiný řidič. Našly se však i hlasy, které s návrhem z dílny Motoristů souhlasí. „Myslím si, že by se to na některých úsecích mohlo zvýšit,“ uvedl jeden z diváků.

Europoslanec Turek zveřejnil minulý týden na svém Instagramu sérii fotografií z údajné cesty do Německa. Jednu z nich pořídil za jízdy na dálnici, přičemž ručička tachometru ukazovala rychlost přes 200 kilometrů v hodině. Na dalším snímku pak tachometr ukazuje dokonce téměř 250 kilometrů v hodině. Později se ukázalo, že jel nejspíše po české dálnici, kde platí limit 130 km/h. Případem se zabývá policie.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Tři mrtví a sešrotovaná auta. U Nymburka došlo ke srážce, na Kladensku žena nezvládla kruháč

Pokračovat na celý článek