Hokejová hvězda Connor Bedard a Popelka toho mají hodně společného. Že to zní zvláštně? Možná. Jenže skládání televizního programu na Vánoce v několika aspektech NHL připomíná.
Než se vrhnete do boje se soupeři, je potřeba si nejdříve na nadcházející sezonu složit co nejlepší možnou sestavu. Ke svým již zajištěným borcům přibrat novou krev.
Pokud sledujete alespoň trochu zámořskou NHL, víte, že výběr mladíků – draft – probíhá s velkou pompou a ještě před ním se řeší, kteří z nadějných hráčů půjdou jako první na řadu a v jakém týmu nakonec skončí. Pořadí vybírajících klubů je zjednodušeně řečeno určené podle toho, jak dopadly v uplynulém ročníku.
A tady se dostáváme k podobnosti s pohádkami. Jejich výběr na vánoční program probíhá podobně, byť jsou tu samozřejmě rozdíly.
Za hráče, které už máte v týmu, lze označit filmy z vlastní produkce nebo již zakoupené tituly ze zahraničí. K nim zástupci televizí chtějí získat práva na osvědčené domácí pohádky, které vznikly za Československa. A právě v tu chvíli nastupuje na scénu draft. Jen v tomto případě je to komorní akce, bez show a kamer.
„Práva ke všem pořadům a filmům vzniklým za dob socialismu má Národní filmový archiv. Každý rok se sejdou všechny velké televize na trhu, aby si rozdělily, co bude která vysílat,“ popsal už dříve Jan Rudovský, jenž vede tým akvizic TV Nova a TV Markíza.
Celkem se scházejí zástupci pěti televizí: České televize, Novy, Primy, TV Seznam a Joj, aby si mezi sebe rozhodili tituly na pololetí.
Aby to bylo co nejspravedlivější, vylosují si pořadí, v jakém si budou vybírat. Tedy kdo bude první, druhý… a takhle se točí stále dokola. Žádné nové losování po každém kole. A také žádné dražení, kdo dá za daný film nejvíc peněz.
„Když si jedna televize vybere konkrétní film, žádná jiná už na něj nemá na dané pololetí nárok,“ vysvětluje Juraj Machálek, šéf obchodního oddělení Národního filmového archivu (NFA). „Je to právě trošku jako draft ve sportu,“ dodává.
Není neobvyklé, že stanice jdou na losování s několika variantami toho, jak postupovat, oč usilovat, právě podle toho, jaké pořadové číslo jim připadne. Je nutné být připraven, kdyby váš objekt zájmu vzal už někdo před vámi.
„Pohádky jsou nejžhavější zboží, televize si je vybírají celkem přednostně,“ líčí Juraj Machálek, jak vypadá výběr snímků pro pololetí, v němž jsou vánoční svátky.
Co se týče pohádek, jako první jsou rozebrané populární kusy jako Tři oříšky pro Popelku, S čerty nejsou žerty, Císařův pekař – Pekařův císař, Byl jednou jeden král, Pyšná princezna nebo Šíleně smutná princezna. Tedy všechno dnes již tradiční klasiky svátečního televizního programu.
Jelikož se dělá draft na šest měsíců, některé méně populární kusy se ani nemusejí v tu chvíli vybrat. Pak je to stejné jako ve sportu, kdy během sezony můžete přibrat do týmu volného hráče bez angažmá, který se vám hodí do sestavy.
Kolik stojí Popelka a spol.?
Zatímco v hokejové lize je však známé, kolik jednotliví hráči berou peněz, s cenou práv na pohádku to není tak jasné. Ceník NFA na jednotlivé pohádky není veřejný a zástupci televizí a filmového archivu se odmítají ke konkrétním částkám vyjadřovat.
Přesto si lze o cenách udělat určitou představu. Jak uvedl před deseti lety server iDnes.cz, v devadesátých letech stála práva na Tři oříšky pro Popelku údajně 1,25 milionu korun. V roce 2015 zhruba 600 tisíc korun. Od té doby se podle informací Forbesu tituly zdražovaly a populární kusy se dnes pohybují v řádu vyšších stovek tisíc korun.
S nadsázkou a když pomineme měnu, tak ve stovkách tisíc jako Popelka se pohybovala i mladá hokejová hvězda Connor Bedard. Kanadský útočník se před třemi lety stal jedničkou draftu NHL a jeho nováčkovský kontrakt činil v základu 950 tisíc dolarů.
Pokud zůstaneme u Tří oříšků, tak ty jsou populární také za českými hranicemi, tudíž i tam NFA prodává vysílací práva. Zájem je z Rakouska, Švýcarska a také z Norska, kde před čtyřmi lety udělali remake příběhu s Libuší Šafránkovou. Cena za víceleté licence se pohybuje v řádu desítek tisíc eur.
Fenoménem je Popelka také v Německu, kde ji letos během svátečního období dávají hned devatenáctkrát. Jelikož se pohádka točila s našimi západními sousedy v koprodukci, tak si prodej práv řeší tamní strana.
Mimochodem NFA má mezi filmy pro děti ještě jeden populární vývozní artikl: snímek Káťa a krokodýl letí ve Francii. „Je to tam asi nejúspěšnější český snímek, na který tam chodí školy do kina. Přitom v Česku ho skoro nikdo nezná,“ upozorňuje Juraj Machálek.
Jedna pohádka, přes tři roky práce
Pohádky se v tuzemsku začaly objevovat ve vánočním televizním programu zhruba v sedmdesátých letech minulého století. Ještě ale nešlo o pevnou štědrovečerní tradici, jak je tomu dnes. „Po roce 1989 se postupně rozšiřovalo sváteční televizní vysílání a pohádky si začaly upevňovat své místo v programu Štědrého dne,“ uvádí mluvčí České televize Michal Pleskot.
Skutečná tradice nových štědrovečerních pohádek se zrodila v roce 1993. O deset let později začala Česká televize na štědrovečerní čas nasazovat pohádky přímo natočené pro televizi (až na výjimky nešly do kin).
Na kolik vyjde výroba štědrovečerní pohádky, nechce Česká televize komentovat. Od roku 2014 však točí některé ze svátečních pohádek v koprodukci se Slováky. A právě díky tomu lze získat představu o nákladech.
Slovenská produkce totiž žádá o dotace od tamního Audiovizuálního fondu. Z žádosti vyplývá, že letošní snímek Největší zázrak měl vyjít na 1,3 milionu eur, tedy zhruba 31 milionů korun. Čarovný kamínek (2019) a Tři zlaté dukáty (2023) měly podobné náklady.
Celkově trvá cesta pohádky od námětu po vysílání několik let. „Největší práci dá najít nebo společně s autorem vytvořit nový námět, který je na jednu stranu originální (typem hrdinů, zápletkou), na druhou stranu dodržuje pravidla žánru klasické pohádky,“ líčí mluvčí televize Michal Pleskot.
Práce na námětu a následně scénáři trvá minimálně rok, často i let několik. Když je scénář hotový, výrobu pohádky musí ještě schválit takzvaná programová rada v čele s generálním ředitelem České televize.
Aby bylo dost času na natočení, tak se příběhy obvykle schvalují rok a půl před jejich vysíláním. Letos na jaře se tedy schválila výroba pohádek na příští Vánoce. „Pokud jde o letošní pohádku, na té jsme začali pracovat již před třemi roky,“ prozrazuje Pleskot.
The post Jak se platí princezny. Kolik stojí vánoční pohádky? appeared first on Forbes.











