Čtvrtek 11. záříSvátek má Venku je 22 °C, Skoro Jasno

Jak studentský projekt otevírá české módě dveře do světa. Teď míří do Budapešti

Forbes Před 2 dny

Když se v roce 2003 na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně otevřel Ateliér designu oděvu, studenti se rozhodli nečekat na pozvánku od velkých módních akcí a vytvořili si platformu vlastní. Tak vznikl projekt Exist – přehlídka závěrečných bakalářských a diplomových kolekcí, která už více než dvacet let představuje novou generaci českých módních návrhářů.

„Projekt vznikl velice přirozeně s iniciativou studentů téměř ihned po založení samotného ateliéru. Jelikož tehdy nebylo zvykem, aby se školy prezentovaly v rámci fashion weeků a akcí podobného charakteru, studenti se ujali možnosti založit si platformu vlastní,“ vysvětluje Rozálie Zervanová, jedna z letošních absolventek a současně členka organizačního týmu.

I název, který dnes patří k etablovaným pojmům české scény, má svůj příběh. „Původně byla pod názvem Exit pořádána výstava absolventských prací celé fakulty. Ateliér designu oděvu tento název chtěl oživit přidáním písmena s do závorek – Exi(s)t. Název se postupně ujal a začal se využívat v různých formách i vizuálech, se závorkami i bez,“ doplňuje Zervanová.

Exist si prošel pouze krátkou pauzou v období covidu: „Na přípravách se podílí široká škála lidí z různých oborů. I díky tomu je Fakulta multimediálních komunikací ideálním prostředím pro vznik a realizaci takových projektů – propojuje studenty z oblastí, které jsou pro úspěšnou realizaci nezbytné, od designu přes audiovizi až po management a marketing,“ vysvětluje Aneta Zelenka, která se věnuje organizační stránce projektu.

„Já sama nejsem designérka ani umělkyně, ale vždycky mě naplňovalo pohybovat se mezi kreativními lidmi a pomáhat jim dostávat se do popředí. Netradiční mix studijních programů na naší fakultě vytváří ideální startovací pole pro podobně zapálené lidi, kteří chtějí propojovat kreativitu s organizací a posouvat zajímavé projekty vpřed.“

Rok 2025 byl pro Exist milníkem – přehlídka se poprvé přesunula ze Zlína do Prahy do Paláce Karlín, což pro studenty znamenalo zásadní zlom.

„Ve Zlíně máme vybudovanou komunitu přátel, rodiny a studentů, kteří nás vždy podporují. Oslovit však širší veřejnost a potenciální klienty, kteří jsou pro začínajícího designéra stěžejní, je tam velice těžké. V Praze jsme během několika málo měsíců navázali mnoho skvělých kontaktů, přátelství i spoluprací,“ říká Zervanová.

Zelenka k tomu dodává: „Přesun do Prahy znamená, že se studenti dostávají blíž k samotnému centru dění –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ k médiím, profesionálům i relevantní kupní síle. V Praze je přirozená koncentrace lidí, kteří se módou zabývají na profesionální úrovni, proto je organizace přehlídky tady nejen praktickým krokem k lepší viditelnosti, ale i symbolickým signálem, že studenti nejsou ‚jen‘ regionálním fenoménem, ale plnohodnotnou součástí českého módního průmyslu.“

Celou profesionální organizaci eventu doplnily i kvalitní tiskové materiály podrobně představující všechny návrháře, jednotlivé modely i historii ateliéru. Přesně taková kombinace lidí z uměleckých i multimediálních oborů dokáže studenty přiblížit profesionálům v oboru, jako jsou stylisté nebo novináři. 

Letos se ale projekt posouvá ještě dál. Ateliér designu oděvu UTB se na začátku září představí na Budapest Central European Fashion Week, jedné z nejvýznamnějších módních událostí střední Evropy.

V prostorách Apollo Gallery ukáže své kolekce šest ateliérem vybraných absolventů: Tereza Helánová, Terezie Kožíková, Pavel Mikliš, Ema Strnadová, Alexandra Vlková a Rozálie Zervanová.

Od kolekcí z bakteriální celulózy přes reinterpretaci oděvní kultury původních obyvatel Velkých plání až po dekadentní ready-to-wear inspirovaný Studiem 54 –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ každý projekt do Maďarska přiveze originální estetiku, ale i jasnou představu o tom, co v roce 2025 znamená být designérem.

Budapest Central European Fashion Week je podle organizátorů daleko víc než jen přehlídka. „Máme zkušenost, že naše vlastní přehlídky nám přinášejí výrazně vyšší dosah i kvalitnější zpětnou vazbu než účast na českém ekvivalentu BCEFW, Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku. V posledních letech jsme vnímali, že vývoj a organizace této platformy stagnují, přičemž výstupy často nenaplňují očekávání – ať už z hlediska dosahu, relevance, nebo kvality,“ říká Zervanová.

Zelenka doplňuje, že zásadní rozdíl vidí v obchodním rozměru celé akce: „BCEFW nestaví jen na zážitku a pozlátku, ale skutečně otevírá dveře k dalším zakázkám nebo spolupracím. Do Budapešti pravidelně jezdí i nákupčí z mimoevropských trhů, včetně Asie. Pro absolventy je to skvělá příležitost dostat se do kontaktu nejen s médii, ale i s investory nebo výrobními partnery. V Praze tenhle koncept zatím moc nefunguje.“

Účast na mezinárodním fashion weeku má ale určitě i symbolický rozměr. „Ale ať už je v Česku, či v zahraničí, jakákoli prezentace pro nás znamená být o krok blíže světu profesionální módy. Myslím, že je to velký posun nejen pro studenta jednotlivce, ale i pro celý ateliér,“ říká Zervanová.

A Zelenka doplňuje: „Je to test i motivace zároveň – studenti vidí, kam se mohou posunout, a zároveň dostávají šanci být vidět mimo český kontext.“

Budoucnost Existu zatím zůstává otevřená. Organizátoři by rádi zachovali přehlídku v Praze a dále ji profesionalizovali, zároveň ale chtějí, aby zůstala výhradně platformou pro studenty zlínského ateliéru.

„Momentálně jsme v bodě shánění financí a partnerů, jakým pro nás letos byla značka Vilgain. Máme představu, v čem se můžeme posunout a co udělat lépe, aby nový ročník byl zase profesionálnější než ten poslední. Vše ostatní je zatím ve hvězdách,“ říká Rozálie Zervanová o akci, jež se pomalu, ale jistě stává inkubátorem pro nové české značky, které mají exportní ambice.

The post Jak studentský projekt otevírá české módě dveře do světa. Teď míří do Budapešti appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek