Čtvrtek 01. květnaSvátek má Venku je 24 °C, Skoro Jasno

Jako zabít ptáčka. Novým logem hází Musk hodnotu Twitteru přes palubu

Forbes Před 1 rokem

Miliardář Elon Musk zatím v sociální síti Twitter dupe jako slon v porcelánu. Od loňského října, kdy platformu za 44 miliard dolarů koupil, na ní zkouší, co všechno její uživatelé vydrží.

Nejdřív udělal čistky ve vedoucích pozicích, pak odstranil řadu filtrů na dezinformace a obnovil některé dříve blokované kontroverzní účty. Spolu s chaosem kolem nových pravidel ověřování účtů si vysloužil nedůvěru zavedených značek, z nichž část na Twitteru pozastavila svou inzerci.

Nově zasáhl do loga platformy i jejího samotného názvu. Značku, z níž se stalo i sloveso, přejmenoval na jednoduché X, dal mu černobílý kabát a modrého ptáčka tak odsoudil k zániku. Podle odborných hlasů jde přitom nepromyšlený a neprofesionální krok špatným směrem, popírající veškeré marketingové teorie i sestřelující hodnotu značky.

„Na tento rebranding se nemůžeme dívat pohledem nějakého řemesla. To logo a vizuál je řemeslně úplně mimo, nikdo se tím nezabýval. Vůbec bych se nedivil, kdyby to stáhli z fotobanky,“ nebere si servítky marketingový stratég Milan Šemelák.

Na druhou stranu ale přiznává, že takový tah si může dovolit jedině Elon Musk – přesně jeho „brandu“ změna Twitteru odpovídá. „Musk dlouhodobě porušuje všechna pravidla a zásady nejen marketingu, ale i byznysu jako takového. Prostě na to slušně řečeno kašle,“ konstatuje.

Přesto Muskovi procházejí věci, které by jinde znamenaly katastrofu. „Z tohoto pohledu rebrandingu Twitteru rozumím, a dokonce si myslím, že byl správný. Těším se, co přijde dál a co o tom budou psát marketingoví teoretici, až je přestane bavit Barbie,“ dodává Šemelák.

Podle dalšího marketingového specialisty Josefa Havelky dává Elon Musk světu jasně najevo, že pánem ve svém království je on. Celou akcí nicméně hází obrovskou hodnotu již vytvořené značky přes palubu.

„Existuje velmi málo značek, ze kterých se stala slovesa,“ podotýká s odkazem na „tweetování“. Jednoduché písmeno X se nicméně nabízelo: „Chystá se ho povýšit na jakýsi superbrand ve svém impériu, když SpaceX už má,“ připomíná Havelka.

Grafický designér Aleš Najbrt je zatím v hodnocení nového loga i jména zdrženlivější. „Souvislost se SpaceX se nabízí, ty dvě značky a možná i některé další aktivity mohou do budoucna vytvářet nějaký grafický a vizuální koncept. O tom ale v tuto chvíli nic nevím a tak ani nechci komentovat, proč vyhodili ptáčka a dali místo něj X,“ říká Najbrt. 

Právě ptáčka a modrobílou barevnou paletu považoval dosud za jeden z nejikoničtějších brandů vůbec designér Aleš Nešetřil. „Svou jednoduchostí se lehce pamatoval, vyjadřoval smysl produktu a nesl určité charisma, díky kterému se samotné tweetování hluboce zakořenilo v naší kultuře,“ vysvětluje mladý designér.

Nové logo na něj naopak působí genericky a prázdně a přijde mu celé jako rychlý nástřel bez promyšlenější strategie. „Z toho, co zatím vidím, jde spíš o velkou PR akci než o představení ucelenější identity,“ uzavírá.

Pokračovat na celý článek