Pátek 06. červnaSvátek má Venku je 21 °C, Polojasno

Je to dražší, ale vyplatí se to. Češka vyrábí prémiový textil v tuzemsku

Forbes Před 1 dnem

Jde proti proudu, a zatímco se textilní výroba stěhuje z Evropy za levnou pracovní silou, Terezie Täubelová se rozhodla pro opačný směr. Nakoupila šicí stroje a začala hledat švadleny na domácím trhu. 

Bála se, jestli právě na tom její plán pustit se do vlastní výroby ložního prádla a dalšího domácího textilu nepadne. Nepadne. První švadleny do dílny u Berouna sehnala rychle, mimochodem rychleji, než se jí podařilo nakoupit potřebné stroje.

„Trvalo to asi půl roku, v Evropě mnoho technologií vůbec není, nebylo to snadné,“ popisuje svůj podnikatelský příběh zakladatelka Marieli, firmy, která na český trh přinesla před čtyřmi lety prémiové ložní prádlo. 

Nejprve vyráběla v Izraeli, později v Portugalsku a od loňského podzimu si nechává kolekce šít u českých dodavatelů. Ačkoli to je dražší, chtěla mít výrobu, která je z velké míry šitá na míru, pod kontrolou. O půl roku později se rozhodla pro další odvážný krok, vytvoření vlastní šicí dílny v Česku. 

„V našem odvětví se hromadně odchází s výrobou mimo Českou republiku i mimo Evropu, jednoduše proto, že výrobci hledají levnou pracovní sílu,“ popisuje běžnou situaci na trhu. Jenže nízká cena není vždycky všechno.

„Potřebujeme mít vysokou flexibilitu, moct věci vyrábět opravdu na míru. Navíc když budeme mít všechno pod jednou střechou, bude všechno rychlejší a můžeme jednoduše kontrolovat kvalitu,“ vysvětluje Terezie Täubelová. 

Zásadní roli v jejím rozhodnutí investovat vysoké statisíce korun do vlastní výroby sehrála i současná nejistota na trhu.

„Všichni cítíme, že trh je hodně volatilní. Jenže v momentě, kdy by mi náhle vypadl dodavatel, stála bych před obrovským problémem. Takhle budu mít stoprocentní kontrolu,“ vysvětluje žena, která vlastní firmu rozjela po tom, co na českém trhu nenašla ložní prádlo, které by kvalitou odpovídalo jejím požadavkům. 

A tak – ačkoli její kariéra původně směřovala do vysokých diplomatických kruhů – se rozhodla, že ho začne vyrábět sama. Navíc tím navázala i na svou prababičku Marii Líkařovou, která už na přelomu minulého století přestěhovala rodinu z východních Čech do Prahy a vybudovala tam obchod s ložním prádlem a domácím textilem.

Terezie Täubelová dnes vzdává své prababičce hold názvem firmy, který je zkratkou jejího křestního jména a příjmení.

info Foto Martin Svoboda
Terezie Täubelová

Během pár let se Marieli na domácím trhu etablovalo, dnes firma, která kromě ložního prádla vyrábí i další bytový textil, má roční obrat v nižších desítkách milionů korun a hlavně každým rokem výrazně roste.

Polovina tržeb přichází od prodejů koncovým zákazníkům, stejně silná je ale i druhá noha, na které Marieli stojí.

„Spoustu věcí děláme s top architekty, designéry, kteří zařizují domy a byty nejen u nás, ale všude možně ve světě. Vybavujeme i privátní letadla nebo lodě, jachty a přesně to jsou důvody, proč potřebujeme být opravdu flexibilní a vyrábět na míru,“ podotýká podnikatelka, která chce právě tenhle směr rozjet nyní ještě víc.

Připravuje projekty s developerskými firmami i zahraničními zákazníky. Právě v zahraničí přitom vidí pro Marieli velké příležitosti. 

Už teď prodává ve Španělsku, postupně se chce dostat do dalších zemí Evropské unie a výhledově směřuje i do Spojených arabských emirátů.

„Je to pro nás logická cesta, protože náš produkt je fakt světový a je hrozná škoda ho mít jenom tady. Český trh je malý, a zatímco u nás musíme vysvětlovat, proč to stojí tolik peněz, na Západě je trh už víc edukovaný, a navíc to pro ně vychází i levněji,“ říká Terezie Täubelová, která s většími prodeji plánuje výrazně rozšířit i nabídku. 

Kdyby to bylo jednoduché, dělal by to každý.

S tím souvisí i další zlomový krok, na kterém nyní pracuje. V pražském Karlíně totiž chystá velký flagship store, který se má otevřít v září. Fungovat bude nejen jako obchod, ale i jako showroom pro designéry a architekty.

„To je velký splněný sen a samozřejmě i velká investice, která si vyžádá spoustu úsilí, ale věřím, že to bude fungovat, protože jsem zjistila, že ačkoli si lidé kupují běžně online oblečení, na ložní prádlo si chtějí sáhnout,“ usmívá se.

A přestože počítá s tím, že díky vlastní výrobě i novému showroomu se růst firmy výrazně urychlí, ví, že to nebude lehké. „Ale kdyby to bylo jednoduché, dělal by to každý,“ uzavírá s úsměvem.

The post Je to dražší, ale vyplatí se to. Češka vyrábí prémiový textil v tuzemsku appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek