K učení, jako zdroj zdravotních informací, ale i pro společné chvíle. Na to všechno používá Generace Z umělou inteligenci. S AI tráví každý den. Vyplývá to z výzkumu společnosti Ipsos ve spolupráci s Fakultou sociálních věd. Na konferenci Next Big Thing, kterou Forbes pořádal v brněnské Fait Gallery zasvětila publikum do světa čísel Eva Veisová, ředitelka firmy, která se zaměřuje na výzkumy trhu.
Jejich studie zjistila, že až třicet procent generace Z, jejíž věkové rozpětí se pohybuje od teenagerovských do zhruba osmadvaceti let, je nadšeno možnostmi, které jim AI nabízí. A počítá s ní hned v několika oblastech života.
Jedenatřicet procent mladých třeba očekává, že díky umělé inteligenci si zlepší svůj zdravotní strav. Slovy čísel: Dvaačtyřicet procent ji používá pro kontrolu příznaků, sedmatřicet procent pro získání obecných lékařských informací a jedenatřicet procent pro sebediagnostiku. U obecné populace jsou tyto hodnoty přibližně poloviční.
„Generace Z přistupuje k AI v oblasti zdraví prakticky a instrumentálně. Slouží jim k rychlé orientaci, ověření informací a v některých případech i k prvnímu samovyšetření. Z rozhovorů plyne, že umělá inteligence je pro ně dostupná čtyřiadvacet hodin denně, dokáže vysvětlit podrobněji lékařské závěry, než krátká konzultace s lékařem a umožňuje jim znovu si ověřit doporučení specialisty,“ přibližuje ředitelka Ipsosu.
Současně však výzkum upozorňuje i na rizika přílišné důvěry v AI. Sebediagnostika a spoléhání se na neurčitá doporučení může vést k mylným závěrům nebo zbytečné úzkosti. To pak může otevírat otázku, zda AI skutečně zlepšuje zdravotní výsledek, nebo zmírňuje informační a emoční deficit vzniklý nedostatkem času u lékařů.
AI partner nezklame
Výzkum se věnoval i otázce vztahu mladých lidí s virtuálními partnery. Dvaadvacet procent z nich má zkušenost s chatboty, kteří jim poskytují emoční podporu, čtyři procenta respondentů s nimi navazují milostný vztah. Na sociálních sítích se už dokonce objevil i příspěvek dívky, která se s virtuálním partnerem zasnoubila.
Jako důvod respondenti nejčastěji uváděli, že si s lidmi nerozumí nebo s nimi zažili jen zklamání. AI je pro ně oproti tomu vždy k dispozici, nehází na ně své problémy, dává jim podporu a radu. „Mladí popisují umělou inteligenci jako důvěrníka, který je vždy dostupný, nerozčiluje se, neodsuzuje. Otázka, která se tady nabízí, ale je, zda jsou city a podpora od AI stejné kvality jako podpora od skutečných lidí. A jaký vliv bude mít dlouhodobá emocinální závislosti na syntetických partnerech. Odpovědi zatím chybí,“ přiznává ředitelka Ipsosu.

Kde mladá generace využívá AI opravdu denně a hojně, to je vzdělávání a studium. Vnímají ji jako nástroj k efektivnímu učení, brainstormingu nebo tvorbě nápadů. Na druhou stranu ale zdůrazňují, že nechtějí, aby za ně dělala jejich práci, spíš aby sloužila jen jako inspirace k jejich vlastní kreativitě. Pro školy to tak představuje výzvu, jak zakomponovat AI do učiva, aby podporovala dovednosti a kritické myšlení, nikoliv aby jen obcházela učení.
Že se s umělou inteligencí musíme počítat už v téměř všech aspektech lidského života, je nevyhnutelné. Lidé třeba využívají AI agenty, kteří plánují jídlo, generují recepty, objednávají suroviny. Obecně tak šetří čas, který mohou mladí věnovat jiným aktivitám – cestování, koníčkům.
„Vedle optimistických příspěvků na sociálních sítích ale existují i skeptické hlasy. Influenceři a edukační tvůrci varují před hloupnutím a odcizením procesu myšlení a komunitního učení. A jejich videa dosahují stovek tisíc shlédnutí, což ukazuje, že ta debata je živá a populární,“ podotýká Eva Veisová.
Na pozadí všech trendů tak stojí podle ní hned několik otázek. Jak ve zdravotnictví zajistit, aby doporučení AI byla lékařsky platná a aby sebediagnostika nevedla ke škodám. A jak budou digitální vztahy měnit schopnost mladých navazovat a udržovat lidské vztahy. „Změní AI povahu lidské intimity, nebo se stane užitečným doplňkem, který lidi posílí? Odpověď se bude rodit v praxi, a také v dalších studiích,“ uzavírá.

The post Je vždy dostupná, nerozčiluje se a neodsuzuje. I proto jsou mladí z AI nadšení appeared first on Forbes.