Nízké tuzemské ceny se tak dostávají do centra pozornosti na Slovensku. „Čerpací stanice v Česku nabízejí pohonné hmoty za tak výhodné ceny, že kromě Slováků se stávají lákadlem také pro Rakušany či Němce, kteří české stanice začínají navštěvovat pravidelně,“ píše například slovenský web Topky.sk. „Na Slovensku ceny rostou, čeští motoristé chrochtají blahem,“ dodává. O „tankovacím ráji“ zase píší Tvnoviny.
ČTĚTE TAKÉ: Povinnost mít u sebe řidičák skončí od příštího roku, plánuje Kupka. Stačit má občanka
Potvrzují to také čeští experti. „Jedním z důvodů je dočasně snížená spotřební daň u motorové nafty. Ta by ale měla brzy opět stoupnout,“ sdělil pro CNN Prima NEWS ekonom David Marek z Deloitte.
„Ano, skutečně, cizinci nyní jezdí ve vyšší míře tankovat do Česka, zejména pak naftu. Česko má totiž nyní podle dat Evropské komise čtvrtou nejnižší cenu nafty v EU. Levněji ji tankují pouze na Maltě, v Bulharsku a Litvě. Všechny země, jež s Českem sousedí, včetně Polska, ji tedy mají dražší,“ vysvětlil pro CNN Prima NEWS ekonom Lukáš Kovanda.
Proč je Česko levnější
Důvodem je politika státu. „Jde o důsledek nízkých spotřebních daní na pohonné hmoty a zastropování ceny ropy, kterou díky výjimce můžeme nadále dovážet z Ruska. Nízké ceny pohonných hmot navyšují prodeje, protože k nám jezdí tankovat řidiči z okolních zemí. Tradičně v České republice tankují Němci. Momentálně se však u nás vyplatí tankovat i Rakušanům, Slovákům, a dokonce i Polákům,“ vysvětlil pro CNN Prima NEWS ekonom Štěpán Křeček.
„Cizinci do České republiky jezdí tankovat především naftu, která se využívá v nákladní přepravě. Přes Českou republiku se totiž tranzituje velké množství zboží a řidiči na svých cestách často doplňují paliva právě u nás, tak aby využili nízkých cen,“ doplnil.
Pohonné hmoty jsou dokonce levnější než z doby počátku covidu. „V porovnání ještě s rokem 2020 je nyní litr nafty zhruba o tři koruny na litr levnější jen z důvodu snížení spotřební daně z ní. První snížení daně se uskutečnilo začátkem roku 2021, o korunu na litr. K dalšímu pak došlo loni v červnu, o 1,50 Kč na litr. Když zohledníme ještě nižší DPH, je litr nafty skutečně o zhruba tři koruny na litr levnější než v roce 2020. Stát tímto zlevněním přichází o zhruba 17 miliard korun ročně,“ uvedl Kovanda.
„Část z tohoto výpadku se ale státu vrací právě proto, že v Česku tankují také Slováci, Rakušané nebo Němci, kteří platí i spotřební daň DPH. Češi pak mají slabší tendenci než jindy jezdit tankovat do zahraniční. Dokonce se nyní nevyplácí ani tankovat naftu v Polsku, kam si pro ni tradičně jezdili,“ doplnil.
V létě ceny porostou
Česko však cenovým „rájem“ pro řidiče nezůstane zřejmě dlouho. „V polovině prázdnin, od srpna, se spotřební daň z nafty zřejmě vrátí na úroveň z doby před loňským červnem, tedy bude o 1,50 Kč na litr vyšší. Česko by ale i tak mělo osmou nejnižší cenu nafty v EU. V pomyslném žebříčku zemí EU podle nejnižších cen nafty by se před něj dostali ještě Rumunsko, Kypr, Polsko a Lotyšsko. Ceny na Slovensku, v Maďarsku, Německu či Rakousku by byly i nadále vyšší než v ČR,“ vysvětlil Kovanda.
„Cena nafty v Česku bude však oproti naftě v Polsku po zvýšení daně dražší jen poměrně nepatrně, maximálně v rozsahu nižších desítek haléřů na litr. Takový rozdíl neohrožuje konkurenceschopnost českých dopravců, protože cena nafty zůstane víceméně srovnatelná s Polskem,“ dodal.