„Nebudeme strašit Babišem, z našich billboardů nepůjde nenávist a zlo k našim politickým soupeřům, jak to dělá ANO, ani k migrantům a Ukrajincům, jak to dělá SPD. Místo strašení zkusíme dát peníze na něco skutečného a dobrého – na pomoc lidem,“ říká v úvodním videu k takzvané dobré kampani předseda STAN Vít Rakušan.
ČTĚTE TAKÉ: STAN rozjel kampaň videem postižených trojčátek. Nebudeme vysílat zlo, vzkazuje Rakušan
Video dále pokračuje příběhem rodičů Hráčkových z Jižní Moravy, kteří se starají o tři postižené holčičky. STAN se rozhodli rodině pomoci, darovali půl milionu korun a prostřednictvím sbírky na Donio vyzývají k pomoci i další.
Má taková kampaň v Česku šanci na úspěch? Zeptali jsme se zkušených politologů a odborníků na marketing.
První kampaň svého druhu v Česku
„Je to hodně neobvyklá kampaň a je třeba říct, že se jí nedá upřít originalita. Marně jsem pátral v paměti, jestli něco podobného existovalo. Někdy součástí kampaní bývají charitativní projekty, ale spíš jako vedlejší linka. Pokud by toto mělo být tím hlavním kanálem, tak je to skutečně asi první svého druhu,“ řekl CNN Prima NEWS politolog Petr Just z Metropolitní univerzity Praha.
A souhlasí i další. „Osobně jsem překvapená. Obecně se podobné kampaně moc nepoužívají. V rámci českého prostředí je to poměrně výjimka. Pokud zabloudíme do historie asi 20 let zpátky, když se natáčela volební videa na ČT, a bylo to v době po ničivých povodních, tak si vzpomínám, že KSČM tehdy prostor nevyplnila a jen uvedla, že nemá žádné video a všechny peníze věnovala potřebným,“ doplnila Anna Shavit z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze, expertka na politický marketing, která v době vzniku ANO pomáhala s kampaní i Andreji Babišovi.
Podle politologa Lukáše Jelínka se na Slovensku podobné směřování kampaně v minulosti již objevilo, a to především u strany SMER Roberta Fica. Nicméně vždy šlo spíš o zapojení politiků do nějaké konkrétní charitativní akce. I zde vidí rukopis slovenského marketingu.
Společně se všichni shodují, že pro hodnocení kampaně bude rozhodující, jak ji přijme veřejnost a zda pochopí základní linku, kterou se STAN snaží předat – tedy, že peníze dá raději potřebným, místo toho, aby dělalo konfrontační a drahou kampaň.
Systémové řešení vs. nahodilá charita
„Přijde mi, že by to mohlo fungovat, když jste nová strana a nikdo vás nezná, ale tady máme stranu, která je zastoupená ve všech patrech politiky a logicky se může ozvat, že toto už měli dělat dávno. Smysl by kampaň dávala ve chvíli, kdyby ji propojovali i s tím, že se jim ve vládě nějaké systémové věci v tomto směru podařilo prosadit,“ doplnila Shavit.
O to se STAN slovy svých členů snaží již nyní a v souvislosti s příběhem postižených trojčátek upozorňuje, že na začátku volebního období se podařilo prosadit, aby rodiče předčasně narozených dětí mohli čerpat státní pomoc, například na náklady spojené s dojížděním do nemocnice.
Podobně jako Shavit situaci hodnotí oslovený politolog Lukáš Jelínek. „Kdyby podobnou kampaň dělala opoziční strana, tak bychom to asi chápali spíš, ale v okamžiku, kdy ji dělá vicepremiér, tak se člověk musí tázat, co třeba Vít Rakušan udělal pro to, aby se rodiny, které jsou v sociálních potížích, z problému dostaly. Politici tady nejsou od toho, aby řešili jednotlivé případy, ale aby situaci řešili systémovými opatřeními,“ pronesl pro CNN Prima NEWS politolog Jelínek.
A tuto linku, jako jednu z mála, lze kampani vytknout i podle Justa. „Poukazují na systémový problém, ale řeší to nahodile. Kritici jim mohou vyčítat, že seděli ve vládě, tak proč s tím něco nedělali,“ doplňuje Just.
Neetická kampaň a využívání postižených dětí?
„Druhá rovina může být v tom, že zneužívají utrpení jiných pro zisk vlastních politických bodů,“ pokračuje Just, zároveň ale dodává, že se to i politickým oponentům bude kritizovat jen velmi těžko.
„Bude se to formulovat strašně špatně, protože nikdo z těch kritiků nebude chtít vypadat necitlivě až cynicky,“ doplňuje Just s tím, že automaticky se všem kritikům vrátí otázka, proč tedy nepomáhají také.
„Pokud si rodina sama nebude stěžovat, tak je to nekritizovatelné, protože kdokoliv na tu věc zaútočí, tak zaútočí na myšlenku charity samotné, na tu rodinu. Čili v tomhle jde o jako lišácký tah, protože de facto neumožňuje kritiku,“ doplňuje politolog Jan Kubáček. Jediný, kdo by podle něj mohl kampaň zkritizovat, je autorita v sociální péči, která by vystoupila a řekla, že prezentované problémy se musí řešit systémově.
Podle Anny Shavit by kritika mohla přijít ve chvíli, pokud by se aktivita STAN v charitativní oblasti zaměřovala pouze na období kampaně.
„STAN mají velmi zdatný tým a předpokládám, že si to nějak změřili a vědí, co mohou očekávat. Nemáme žádnou regulaci politické reklamy podobně jako existuje etický kodex normální reklamy. Osobně jsem zvědavá, jak s tím budou pracovat dál, zda budou další videa,“ doplnila s tím, že s marketingem STAN spolupracuje i stratég Michal Repa, který v minulosti dělal na kampaních prezidentů Zuzany Čaputové nebo Petra Pavla.
Starostové zároveň už nyní avizují, že další příběhy budou následovat a sami veřejnost vyzývají k tomu, aby jim o podobných osudech Čechů dali vědět.
Chytrý tah s cílem na otrávené voliče
Politolog Jan Kubáček vidí v kampani jasnou ambici zaměřit se na občany znechucené politikou.
„Je to chytrý tah. Cílí to přesně k lidem, kteří se o politiku moc nezajímají, jsou z ní otrávení, politikům moc nevěří, proto je tam také hodně všech ostatních a Vít Rakušan je de facto jen hlasem a moderátorem. Fakticky máte pocit, že sledujete reality show,“ uvedl Kubáček a s kolegy se shoduje, že úspěch takového typu kampaně spočívá v dlouhodobosti.
„Oslovíte tím část lidí, která už je vůči politice jinak absolutně nedůvěřivá a naprosto apatická. Speciálně tady jdete za ženami – nevoliček je víc. Dále jdete směrem k mladým voličům, prvovoličům, zklamaným voličům, kteří váhají, jestli k volbám dorazit. Nicméně nemůže to být jednorázová akce. Kampaň opravdu klade nároky na to, aby hnutí u toho vydrželo a byl to hlavní motiv, a to i politické práce po zvolení,“ dodal Kubáček.
Starostové podle odborníků také využívají svůj potenciál v regionech tím, že ukáží vždy nějakého tamního politika, který na problémy upozorní. To se stalo i v tomto případě přes Kateřinu Francovou, zastupitelka Zlína. Zároveň se shodují, že jakákoliv negativní reakce je stále upozorněním, co STAN dělá. Rovněž negativní kampaň je prý v tuto chvíli žádoucí.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Popularita Fialy je nízká, Spolu má čas situaci zvrátit. Ovlivnit ji mohou vnější faktory, míní Sochor