
Na jaře roku 2019 přistálo na letišti u Basileje soukromé letadlo. Na první pohled běžný let se změnil v mezinárodní policejní zátah – orgány tehdy zadržely 600 kilogramů kokainu ukrytých ve 21 kufrech. Stopy pašerácké sítě vedly k balkánskému drogovému kartelu, českým pilotům a firmě, v níž měl akcie tehdejší ředitel motolské nemocnice Miloslav Ludvík.
Je 16. května 2019, 17:26 hodin. Na ranveji švýcarsko-francouzského letiště EuroAirport Basel Mulhouse Freiburg přistává soukromé letadlo vracející se z Latinské Ameriky se zastávkou v Nice, kde vystoupili cestující – na palubě tak zůstala jen letuška, dva piloti a kufry.
Posádka vystoupí na ploše určené pro soukromá letadla a jeden z pilotů se vydá pronajmout auto a následně vyzvedne i dodávku. Personál letadla posléze začne spěšně vykládat zavazadla do dodávky. V tu chvíli nikdo z trojice netuší, že celou akci monitoruje policie. V jednadvaceti kufrech, které posádka naložila do auta, je totiž nacpaných 600 kilogramů kokainu v hodnotě nejméně osmnácti milionů eur, tehdy v přepočtu kolem 460 milionů korun.
Zásilka ale byla pouhou špičkou ledovce. Pod ní se skrýval rozsáhlý obchod s kokainem z Uruguaye, organizovaný balkánským kartelem, jenž k přepravě svého cenného nákladu po celém světě používal soukromá letadla.
V 17:42 na letiště u Basileje dorazil šéf balkánského kartelu Michael Dokovich, jak uvádí rozsudek z roku 2021 okresního soudu v Záhřebu, který rozhodl o jeho vině a trestu 11 let vězení. Dokovich se s pilotem sešel v kavárně, kde mu měl za transport zaplatit v hotovosti. Poté nastoupil do pronajatého vozidla, zatímco pilot s letuškou odjeli v jiném pronajatém autě do České republiky. Další pilot sedl do naložené dodávky. Auta se pak rozjela pryč z letiště.
Policie konvoj sledovala až do nedaleké podzemní garáže Grand Casina v Basileji. Tam zatkla jednoho z pilotů, šéfa kartelu Dokoviche a jeho spolupracovníka. Letušku s prvním pilotem zatkla policie v České republice.
Vykládka kufrů s kokainem na letišti. Foto: PČRPiloti jako policejní návnada?
Pilota zatčeného ve Švýcarsku, Aleše Sokolíka, země vydala v roce 2019 do Chorvatska, kde v současné době probíhá soudní řízení. Druhý z pilotů, Pavel Pik, byl stíhán v Česku, řízení však bylo zastaveno. Pikovi se Ministerstvo spravedlnosti následně omluvilo za to, že proti němu nezákonně zahájilo trestní stíhání. Řízení s letuškou bylo rovněž zastaveno.
Členové posádky trvají na tom, že o přepravě kokainu nevěděli. Piloti soukromých letadel totiž nekontrolují zavazadla cestujících. Podle pilota Pavla Pika si mysleli, že vezou zlato. „Zlato se z Jižní Ameriky vozilo historicky. Zlato jsme i deklarovali v papírech – stálo tam, že jde o předzpracované zlato určené ke zpracování do Švýcarska,“ popisuje Pik. Pasažéry najali kvůli tomu, že pro komerční přepravu zboží z Jižní Ameriky jsou potřebné složité administrativní úkony. Díky tomu, že vezli pasažéry, mohli let deklarovat jako turistický. „Když řeším komerční kargo, trvá to měsíc. Když turisty, letím za dva dny,“ vysvětluje.
Stíhání Pavla Pika bylo v České republice zastaveno. „Dle názoru soudu se bez důvodných pochybností nepodařilo prokázat, že by byl obžalovaný s pašováním drog minimálně srozuměn, nebo jej dokonce aktivně organizoval,“ připustila mluvčí Národní protidrogové centrály Lucie Šmoldasová.
Podle pilota a majitele společnost Business Air Pavla Pika posloužili oba piloti jako policejní návnada. Policie je totiž monitorovala. „Policajti věděli, co nám naloží v Uruguayi. Europol honil Dokoviche pět let. A když si začal objednávat lety od nás, tak neudělali nic. Kdybych přišel v Uruguayi na to, co je v kufrech, tak jsme mrtví, všichni,“ sdělil redakci.
Soudní řízení s druhým pilotem Sokolíkem začalo v Chorvatsku až letos v srpnu. Nejbližší termín slyšení u záhřebského soudu je 26. listopadu. „Poté bude pokračovat předkládání důkazů (poslech nahrávek tajně zaznamenaných rozhovorů, prohlížení videozáznamů a výslechy svědků),“ uvedl prostřednictvím OCCRP pro investigaci.cz mluvčí záhřebského soudu. Na rozdíl od jeho kolegů z posádky obžaloba o Sokolíkovi tvrdí, že se měl několikrát sejít se šéfem kartelu Michaelem Dokovichem i s dodavateli kokainu z Jižní Ameriky. Redakce investigace.cz se pilota pokusila kontaktovat, ale nereagoval.
„Sešel se s ním, protože jsem ho tam poslal,“ řekl redakci Pik. Podle něj řešili záležitosti ohledně letadla, které chtěl Dokovich koupit. „Sokolík byl na schůzce, kde se mluvilo srbochorvatštinou. Oni se tam bavili o drogách. Ale Sokolík neuměl srbochorvatsky, tak tam seděl a kýval,“ popisuje Pik.
Ludvíkovy akcie
Podle rozsudku založeném na dohodě o vině a trestu najal v roce 2018 šéf balkánského kartelu Michael Dokovich české piloty na komerční přepravu pasažérů. Ve skutečnosti, jak soud konstatoval, plánoval přepravu kokainu.
Chorvatský útvar pro odhalování korupce a organizovaného zločinu zvaný USKOK uvedl, že Dokovich zaplatil za první tři lety kolem 900 000 eur, což bylo v přepočtu přes 23 milionů korun. Jeho dalším krokem bylo pořízení vlastního letadla, aby mohl lépe organizovat pašování kokainu. Z rozsudku záhřebského okresního soudu vyplývá, že za letadlo již zaplatil zálohu 1,1 milionu eur (v přepočtu 26,7 milionu korun). Kromě toho Dokovich v lednu 2019 v Záhřebu založil leteckou společnost MD Global Jet.
Podle rozsudku, který má redakce investigace.cz k dispozici, chtěl Dokovich koupit letadlo Gulfstream G-V s registrací M-FISH. Právě toto letadlo přistálo s 600 kilogramy kokainu na francouzsko-švýcarském letišti. Jeho provozovatelem byla soukromá letecká společnost Business Air, a. s., jejímž majitelem je jeden ze zatčených pilotů Pavel Pik.
Policejní operace, během které policie zadržela oněch 600 kilo kokainu, proběhla právě v době, kdy ve firmě Business Air držel deset kusů akcií i tehdejší ředitel motolské nemocnice Miloslav Ludvík, který je nyní ve vazbě kvůli korupčnímu skandálu. Na majetkové poměry včetně nákupu akcií firmy Business Air se Ludvíka ptal v roce 2019 Ekonomický deník na základě zákona 106 o svobodném přístupu k informacím, přičemž někdejší ředitel nemocnice za poskytnutí informací po deníku požadoval 108 tisíc korun.
Ludvíkovým nákupem akcií se podle serveru iRozhlas nedávno zabývali kriminalisté. Podle nich si měl v roce 2023 koupit akcie ve firmě Business Air, což neuvedl v majetkovém přiznání. Nakonec ale vyšlo najevo, že si je koupil výrazně dříve, nákup doložil již v roce 2017. Akcie prodal loni v únoru.
Podle Ludvíkovy obhájkyně Simony Kadlecové byl její klient podat vysvětlení ohledně této kauzy na policii. „Pan Ludvík je toho názoru, že společnost Business Air nepropůjčovala vědomě svá letadla členům drogových kartelů,“ sdělila Kadlecová investigaci.cz s tím, že Ludvík se měl seznámit s Pavlem Pikem během absolvování kurzu vedoucího k získání pilotního průkazu. „Vztah byl přátelský, nicméně nevídali se často. Naposledy se viděli počátkem roku 2024, možná dokonce 2023. Po tomto datu se možná potkali na letišti, ale jen se pozdravili,“ dodala Kadlecová. Podle ní spolu nepodnikali.
Společnost Business Air, v níž Ludvík držel akcie v době policejního zátahu na basilejském letišti, toto letadlo nevlastnila, ale provozovala a byla za něj zodpovědná. Což vyplývá z uniklých dokumentů několika právních kanceláří, které jsme získali v rámci projektu známého jako Pandora Papers. Redakce má k dispozici smlouvu mezi Business Air a majitelem letadla, firmou Osprey Wings, s. r. o., jež v roce 2015 zplnomocnila Pavla Pika a firmu Business Air jakožto provozovatele k různým právním úkonům ohledně tohoto letadla.
Majitel letadla, firma Osprey Wings, s. r. o., měla nejasnou vlastnickou strukturu, která vedla přes Marshallovy ostrovy a Seychely až do slovenského paneláku k muži, jenž podle veřejně dostupných zdrojů ale nemohl na letadlo Gulfstream vydělat potřebné finance – mezi lety 2015 a 2016 byl majitelem dnes zadlužené firmy a v letech 2019 a 2020 provozoval vlastní živnost.
Platnost smlouvy, která zplnomocňuje majitele Business Air, mimo jiné dokazuje i veřejně dostupný referenční dopis z roku 2016 hlavního akcionáře Business Air Pavla Pika, v němž si chválí spolupráci s pojišťovacím konzultantem, jehož schopnosti dokládá tím, že dokázal pojistit i tak „exkluzivní letadlo, jako je Gulfstream G-V“.
Firma letadlo provozovala i v roce 2018 a 2019, kdy probíhalo pašování kokainu. V katalogu společnosti, která zprostředkovává koupi a prodej letadel, je v září 2018 firma uvedena jako provozovatel. Kromě toho Business Air na svých stránkách nabízela i let Gulfstreamem G-V, což dokládá archiv webových stránek z května roku 2019, kdy se udály policejní razie. To, že Business Air letadlo provozovala, potvrdil také Pik.
Firma v současnosti už Gulfstream neprovozuje. Letadlo změnilo i svého majitele.
Věděli o tom?
Podle soudních dokumentů byl spolu s druhým pilotem a zároveň majitelem společnosti Business Air Pavlem Pikem několikrát v Jižní Americe i Aleš Sokolík, a to v termínech, kdy mělo docházet k pašování kokainu. Podle Pika tam poprvé letěli, protože Dokovich chtěl vyzkoušet letadlo, které chtěl zakoupit. „Nevím, jestli zpátky vezli nějaké kufry, to není moje práce je kontrolovat,“ říká Pik.
Jak už bylo řečeno, Pavel Pik, u něhož policie našla bankovky v hodnotě milionu eur v krabici ukryté v krbu, byl stíhán v České republice, kde bylo řízení zastaveno. „Vybral jsem je z banky. Když létáme, vozíme dolary a eura, protože když se něco stane, musíme vytáhnout prachy, ukázat je a teprve potom začnou něco opravovat. Jinak ne – protože bankovní převod v Číně trvá týden a pneumatika stojí 30 tisíc dolarů. Něco na motoru? Sto tisíc dolarů,“ vysvětluje Pik. Dodává, že je měl ukryté v krabici od oříšků kvůli bezpečnosti. „Asi je nebudu vozit v trezoru nebo v krabici s nápisem ‚peníze‘,“ říká.
Podle svých slov strávil ve vazbě na Pankráci 320 dnů. Nakonec se dle dokumentu, který máme k dispozici, Ministerstvo spravedlnosti Pikovi omluvilo za to, že proti němu nezákonně zahájilo trestní stíhání. Pik se s Ministerstvem dodnes soudí o náhradu škody.
„Policajti měli hromadu koksu, mediální slávu a snažili se to hodit na ty piloty,“ tvrdí jeden z vyslýchaných účastníků, jenž si kvůli obavám o svou bezpečnost nepřál zveřejnit své jméno. „Víte, co všechno musí člověk podstoupit, než se mu podaří dostat se na místo pilota takového letadla? Ty lidi jsou dost chytří na to, aby věděli, že je to cesta do pekla, což nikomu za to nestojí.“
„V rámci přípravného řízení policisté opatřili celou řadu důkazů tvořících logicky navazující řetězec, z něhož lze vyvodit, že stíhané osoby jednaly nejméně v nepřímém úmyslu, tedy že byly srozuměny s tím, že dochází k přepravě narkotik, a věděly, že to může mít trestněprávní následky, a byly ochotny je akceptovat. O vědomosti a úmyslu pachatelů svědčí zejména jejich předem promyšlené, cílené, kooperativní a systematické aktivní jednání,“ sdělila redakci investigace.cz mluvčí Národní protidrogové centrály Lucie Šmoldasová.
Redakce investigace.cz dlouhodobě píše o působení balkánských drogových kartelů i v České republice. Přes Česko vede takzvaná „balkánská drogová cesta“, tedy jeden z hlavních proudů, kudy se do Evropy dostávají drogy jako kokain nebo heroin. Balkánská mafie má v Česku také řadu schránkových firem, jež využívá k praní špinavých peněz. „Neexistuje zločinecká skupina z Balkánu bez vazeb na Česko,“ řekl investigaci.cz srbský investigativní novinář a odborník na balkánské mafie Stevan Dojčinovič.
Případ českých pilotů ukazuje, jak balkánská mafie využívá Čechy i na logistiku. Podle soudních dokumentů měli čeští piloti několikrát přepravovat kokain z Jižní Ameriky v letech 2018 a 2019.
Vyšetřování vyvrcholilo operací nazvanou FAMILIA, kterou koordinoval americký Úřad pro potírání drog (DEA) a evropská policie Europol. Policie tak v roce 2019 zatkla celkem šestnáct osob a zajistila přes jednu tunu kokainu. „Orgány činné v trestním řízení z celého světa se spojily proti balkánské organizované zločinecké síti, která byla podezřelá z rozsáhlého obchodování s kokainem z Jižní Ameriky do Evropy, a to pomocí soukromých letadel,“ píše česká policie v tiskové zprávě.
Otazník rovněž visel nad tím, proč Michael Dokovich, šéf balkánského kartelu, přijel k vykládce kokainu osobně – není to totiž obvyklé. Podle mluvčí Národní protidrogové centrály ale každá skupina zabývající se obchodem s drogami nemá klasickou hierarchickou strukturu, jako ji známe z filmů s mafiánskou tematikou.
„Transport drog v rozsahu, který byl dokumentován v rámci FAMILIA, je organizačně i logisticky velmi komplikovanou záležitostí a mnohdy se bez aktivity výše postaveného člena skupiny či brokera neobejde,“ popisuje Šmoldasová.
The post Kokain a soukromé aerolinky: Co spojuje Miloslava Ludvíka s případem pašování kokainu? appeared first on investigace.cz.











