11. květnaSvátek má Venku je 11 °C, Skoro Zataženo

KOMENTÁŘ Ondřeje Krutílka: Těžce vybojovaný slepičí krok místo pořádné pomoci automobilkám

CNN Prima News Před 6 hodinami

Tlak na změnu celou dobu vyvíjel i náš ministr dopravy Martin Kupka, který vytvořil skupinu států, jež podporují změny pravidel brzdících rozvoj evropských automobilek.

ČTĚTE TAKÉ: Kupka sepsul Nerudovou za Green Deal. Díky za sebestřednost, vmetl jí při hádce o „zásluhy“

Osobně jsem prosazoval úplné zrušení pokut, ale to považuje aktuální většina v Evropském parlamentu za příliš převratné a nepodpořil ho ani největší poslanecký klub Evropské lidové strany, v němž se nyní k této problematice hlásí Danuše Nerudová z hnutí STAN.

Reálná pětiletka

Proto jsme přišli s dalším návrhem, podle kterého by se pokuty počítaly až za pětileté období. Ostatně po tom volaly české i evropské automobilky, taková změna by jim dala větší čas se přizpůsobit.

Jenže i u tohoto realistického návrhu sehráli negativní roli evropští lidovci, kteří stále nedokáží důsledně odhodit zelené brýle a přehodnotit podstatné části protiautomobilové klimatické politiky. Nejprve dlouhé měsíce odkládali projednání parlamentní rezoluce, která by Evropskou komisi rozhýbala k akci.

Eurolidovci raději připravili vlastní „kompromisní“ návrh, kterého se Komise ráda chytla. Podle něj by se pokuty měly počítat za tři roky. Tahle změna ale v reálu nebude mnoha automobilkám stačit, bohužel včetně těch českých. Je proto dost překvapivé, že ji veřejně tolik hájí i europoslankyně Danuše Nerudová, která stejně jako my v Evropském parlamentu zastupuje zemi ekonomicky výrazně závislou na kondici automobilové výroby.

Pomoc místo machrování

My se v parlamentu místo vytahování, co všechno jsme „s velkými kluky“ vyjednali, orientujeme na skutečnou pomoc našim automobilkám. Díky návrhu, který jsem na plenární schůzi představil, parlament postupoval ve zrychlené proceduře.

Náš pozměňovací návrh na pětiletou rozhodnou dobu ale eurolidovci společně s levicí a zelenými v hlasování odmítli. Rozhodli jsme se proto přes všechny výhrady podpořit i jejich polovičatou variantu se třemi lety. I ta je totiž pro automobilky ulehčením, ačkoli se jedná v kontextu klimatické legislativy jen o pomoc o „slepičí krok“.  Ale i slepičí krok správným směrem je lepší než pověstné „drátem do oka“.

Že nyní není vůle pomoci výrobcům aut opravdu z gruntu, potvrdil i osud dalšího našeho návrhu na zrušení faktického zákazu spalovacích motorů od roku 2035. Nepodpořila ho ani Danuše Nerudová, která se ráda pasuje do role hlavní ochránkyně českých automobilek, ani její poslanecký klub evropských lidovců.

Teď bychom měli všichni vzít rozum do hrsti, opustit politiku slepičích kroků a mediální sebeprezentace. Musíme pomoci tomu, aby skončila ideologická decimace automotive sektoru a lidé si mohli i nadále kupovat kvalitní a cenově dostupná auta na pohon, který jim bude dávat smysl.

MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Pavel nepozval Klause ani Zemana. Buranství, říká Stoniš k oslavám výročí konce války

Pokračovat na celý článek