Pod zkratkou B.T.C se na pražském Žižkově otevřelo bistro Better than clasico. Do Prahy ho přijeli otevřít tři nadšení Korejci, kteří tu chtějí spojit korejskou pohostinnost s volností fusion kuchyně a naturálními víny.
Trojice kamarádů Sanguk Lee, Heejong Jung a Yeohwi Jun v červenci rozjela žižkovské fusion bistro s naturálními víny. Chtějí tak přinést něco, kde nebudou svázáni hranicemi regionálních kuchyní a budou moci pustit uzdu fantazii.
Základním spojovacím prvkem zůstává Korea, i když jídla nutně korejská nejsou. V daleké asijské zemi spolu sice pracovali, ale šli potom každý svou cestou, Sanguk do řemeslného pivovaru, Heejong do kuchyně a Yeohwi do reklamní agentury. Spojilo je znovu to, že chtěli vytvořit něco vlastního.
„Žil jsem tehdy na korejském ostrově Jeju, pracoval v pivovaru a přemýšlel, co bude dál a jak bych mohl vyjádřit sám sebe. Postupně mi došlo, že to sám nezvládnu a že chci znovu pracovat s lidmi, kteří dnes tvoří tým B.T.C. Bylo to jedno z nejšťastnějších období mého života,“ vysvětluje Sanguk.
A Heejong dodává, že když projekt připravovali ještě v Koreji, chybělo tomu nadšení, které se nakoplo rozhodnutím jít do zahraničí. „Po nekonečných úpravách a debatách jsme dospěli k závěru odložit pozlátko i pózy a ukázat, kým skutečně jsme. Tak vzniklo B.T.C, které je neustále hladové po dalším vývoji,“ popisuje.
Už když projdete dveřmi, poznáte, že tady je něco jinak. Navštívíte místo, které je hodně osobní a kde pocítíte korejskou pohostinnost překonávající jazykovou bariéru. Jídlo, které najdete na menu, je prostě jiné.
„U jídla pro mě nerozhoduje, jestli je korejské, české, francouzské nebo italské. Klíčové je, aby chutnalo dobře. Nejsme svázaní jednou kategorií, vaříme to, co je zábavné,“ popisuje Heejong, který má na starosti kuchyni.
Adresa: Hartigova 2B, Praha 3
Otevírací doba: středa až pondělí 12–15 a 17–24 hodin
Celé Better than clasico odráží filozofii, která je zakořeněná v korejském konceptu „banju“ – jídlo a pití patří neoddělitelně k sobě.
„V podstatě je to samé, co na Západě párování. Naším cílem je sdílet radost z korejské kultury banju i západního párování a nabídnout lidem nový zážitek nejen chutí, ale i atmosféry a přístupu,“ dodávají majitelé k odlišnosti jejich konceptu i přístupu.
„B.T.C. je pro mě osobně ještě mnohem víc. Každý den v Česku přináší nové zážitky, které bych jinde nezažil, je to první výzva po tom, co jsem odešel z práce v Koreji a rozhodl se budovat vlastní značku, je to hodně zásadní životní milník,“ dodává Yeohwi.


B.T.C otevřeli na Žižkově bez jakékoli znalosti lokality. „Jezdili jsme několik dní po Praze, procházeli se a věděli jsme, že chceme dělat podnik pro místní, ne pro turisty. A tady se nám zalíbilo,“ vysvětlují majitelé.
Když budovali bistro, kolemjdoucí se zastavovali a nahlíželi dovnitř, v prvních dnech po otevření cítili podporu a zájem vyzkoušet něco nového. „Věříme, že jsou hosté zvědaví a často se vracejí. Chceme, aby si odnášeli vzpomínky, které budou šířit dál, což je ta nejlepší forma marketingu a my ji chceme oplácet,“ popisují svůj osobní přístup.
Design i koncept B.T.C vychází z nich samotných, z rozhovorů s lidmi, kteří je inspirují, z návštěv jiných podniků nebo z výstav a muzeí, zkrátka ze všeho kolem. „Při tvorbě menu se inspirujeme třeba nákupem na trhu, novými surovinami, vůněmi nebo i z internetu a sociálních sítí,“ říká Heejong.





Některá jídla jsou reinterpretací známého, jiná jsou úplně nová. V budoucnu by rádi tvořili jídla ze vzpomínek hostů. „Naším cílem je nejen vařit, ale zachycovat příběhy a vzpomínky. Chceme dál poznávat, zkoušet, učit se – protože právě zkušenosti jsou naší silou. A postupně rozvíjet B.T.C tak, aby bylo stále víc své,“ dodává.
Co si pod tím představit? Třeba Chicken Bibimmyeon, spojení korejského a evropského. Bibimmyeon znamená uvařené nudle nebo těstoviny, a tak Heejong vzal capellini, připravil je na studený způsob s omáčkou z rajčat, hrubozrnné hořčice a bazalky s výraznou chutí umami a spojil je se smaženým kuřetem. Vznikla krásná hra teplot a struktur, která vás prostě bude bavit.
Nebo další signature jídlo – smažené vepřové. Ne, není to řízek ani nic podobného. Křehké marinované maso smažené v těstíčku se svěží citronovou majonézou a křupavým salátem z mladého zelí. Jídlo, které vzniklo jako pocta korejskému podniku, jehož „fried pork“ se inspirovali. I když menu korejské není, v každé položce na menu se nějaký, byť malý, odkaz skrývá.
Do svého podniku, který je stál kolem tří milionů korun, vložili vlastní úspory a plány mají otevřené. „Nechceme zůstat jen v hranicích gastronomie. Chceme bořit linie, zkoumat nové směry, tvořit kulturu a spojovat se s lidmi, kteří jsou její součástí – sdílet, spolupracovat a růst,“ uzavírají společně.
The post Korejci otevřeli bistro na Žižkově. Boří v něm hranice národních kuchyní appeared first on Forbes.