Podzim budou mít horký. A to navzdory tomu, že obchodují se zmrzlinou. The Magnum Ice Cream Company, která se letos oficiálně oddělila od mateřského globálního obra Unilever, vstupuje na burzy v Amsterodamu, Londýně a New Yorku. V jejím nejvyšším patře stojí Češka Eva Kadlecová, která má na starosti obchodní strategii trhů rozprostírajících se od Polska až po Řecko.
Sama o sobě říká, že je „holka z marketingu“, která se do oboru dostala shodou životních náhod. Po studiích se nejdřív v Unileveru věnovala propagaci margarínů, ale když před deseti lety zakotvila u zmrzlin, věděla, že to je pro ni to pravé. Je totiž přesvědčena, že málokterý produkt v rychloobrátkovém byznysu vyvolává tak pozitivní emoce jako právě nanuky.
„Kouzlo zmrzliny je krom emocí v tom, že obchod s ní je jiný než u jiných druhů potravin. Našimi partnery jsou supermarkety, nadnárodní řetězce i majitelé malých obchodů, cukráren nebo třeba koupališť, což je za mě ideální mix korporátního prostředí a reálných lidí,“ vysvětluje Kadlecová, proč ji uchvátil zrovna svět mrazicích boxů.

The Magnum Ice Cream Company (TMICC) se od potravinářsko-drogistického kolosu coby samostatná společnost osamostatnila v červenci. Zabývat se bude výhradně zmrzlinářským průmyslem, v portfoliu má čtyři z pěti nejsilnějších světových brandů. Ostatně jeden z nich si společnost vybrala i do svého názvu.
Na českém trhu se tím stávají největším hráčem na trhu s celkovými třinácti značkami nanuků a zmrzlin. Vyrábí velké balené zmrzliny pro gastro provozy nebo třeba ledovou tříšť a v portfoliu mají i italské prémiové gelato Grom. Králem trhu je však s velkým náskokem tvarohový nanuk Míša, kterého prodají každý rok přes třicet milionů kusů.
„Míšova sláva ale bohužel končí s hranicemi Česka. Jeho specifická chuť není v dalších zemích tolik populární. Například v sousedním Polsku je nejoblíbenější jejich tradiční krémový nanuk Big Milk, naopak v pobaltských státech zase preferují hutné zmrzliny ve vaflové oplatce,“ uvádí Kadlecová.
Coby generální ředitelka teď přímo řídí český a slovenský trh a zároveň zodpovídá za obchodní strategii v jedenadvaceti zemích střední, východní a jižní Evropy.
„Baví mě, jak rozmanitý trh to je. Například v Řecku teď nejvíc letí malé nanuky, které se prodávají na váhu. Je to pozornost, kterou lidé kupují, když jdou někam na návštěvu. To by u nás asi neprošlo. V Česku obvykle nosíme koláč nebo zákusky,“ říká s úsměvem.

Hodnota globálního trhu se zmrzlinou se odhaduje na 75 miliard eur. Samotná divize se loni mateřské společnosti Unilever postarala o tržby ve výši 7,9 miliardy eur a EBITDA dosáhla 1,3 miliardy eur.
Ovšem specifická podoba letošního jara a léte způsobila, že prodeje nešly podle plánů. „Sezóna, přesněji řečeno počasí, je v našem byznysu naprosto klíčové. A to letošní se postaralo o to, že lidé zmrzlinu kupovali mnohem méně,“ dodává Kadlecová.
Nejzásadnějšími měsíci roku je pro ně červen a červenec. „I na klesajícím trhu se nám dařilo růst, ale ambice jsme měli rozhodně vyšší,“ přiznává manažerka, která se prý během let už ale naučila přijímat, že ne všechny bitvy budou stoprocentně vyhrané a ne vždycky musí být všechno perfektní.
V listopadu vstupují hned na tři burzy zároveň. Akcie nabídnou prostřednictvím parketů v Amsterdamu, kde sídlí i hlavní vedení nové společnosti, v Londýně a v New Yorku. „Co si slibujeme od vstupu na burzy? hlavní je přilákat co nejvíc investorů a být pro ně atraktivní. Věřím, že pro to máme dobře našlápnuto, i díky výsledkům v prvním pololetí jsme byli nejrychleji rostoucí divizí v rámci celé Unilever skupiny,“ popisuje Kadlecová.
The post Královna nanuků. Kadlecová řídí strategii prodeje zmrzliny v jednadvaceti zemích appeared first on Forbes.