„Nikdy se takto rekordně nestavělo. Na rakouských hranicích budeme v roce 2027 a v roce 2033 budeme mít hustší dopravní síť, než má nyní Polsko. Není to slibování vzdálených zítřků, ale je to reálný výhled. I proto bychom rádi představili, kudy by se měla ubírat Česká republika po roce 2050,“ řekl na úvod setkání s novináři ministr Kupka.
DÁLE ČTĚTE: Turek vyzval, aby řidiči nenapodobovali jeho rychlou jízdu. Lékaře označil za „placeného z*rda“
Nové dálnice by podle jeho vize měly mít celkovou délku až 540 kilometrů. Postavit by se měl nový okruh kolem Prahy D99, který by spojoval větší středočeská města jako Kladno, Slaný, Mělník nebo Benešov. Dále by měla vzniknout nová dálnice mezi Plzní a Jihlavou D20. Přímé propojení by mělo vzniknout i mezi Jihlavou a Pardubicemi.
„Nejsou to čáry na mapě, které by vznikly během pár měsíců. Studie byla zadána v roce 2020,“ řekl na setkání Radek Mátl z Ředitelství silnic a dálnic s tím, že do studie, která stála 23 milionů korun, byla zahrnuta stávající dálniční síť i nové dálnice, které se budují a měly by být dokončeny do roku 2033 – jako jsou Pražský okruh, D35 nebo D3.
Mátl ale zároveň uvedl, že se nejedná o přesné trasování nových dálnic, ale o takzvané koridory, tedy hrubé stanovení, kudy by měly komunikace vést. Konkrétní trasa bude podle něj teprve předmětem debat, a to i v souvislosti se změnami územních plánů.
Ministr Kupka zároveň doplnil, že debata o novém – územím Středočeského kraje vedeném – okruhu kolem Prahy rozhodně neotevírá prostor pro zpochybňování dostavby stávajícího okruhu.
Vlaky řítící se pod Prahou
„Kdo se pohyboval v Praze v posledním týdnu, tak zaznamenal, že situace je opravdu těžká. Musíme metropoli ulevit co nejdříve a dobudování pražského okruhu je základní předpoklad pro to, abychom vůbec mohli těmito úvahami jít. Rozhodně to nemůže být příležitost pro relativizování dobudování stávajícího pražského okruhu,“ doplnil ministr.
V rámci studie řeší resort dopravy i vysokorychlostní trati a slibuje významný rozvoj železnic: Mělo by vzniknout až 767 km nových vysokorychlostních tratí. Počítá se také s podzemním železničním uzlem v Praze. V hlavním městě by měly v centru vzniknout tunely v délce 10 kilometrů, kterými projede až šest spojů za hodinu. Počítá se také se vznikem čtyř nových stanic Karlín, Florenc, Václavské a Karlovo náměstí.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Policisté si oblíbili jednu značku. Řidiči totiž často nevědí, jak rychle za ní mohou jet