Vzkřísil kdysi významnou regionální značku koly a vydal se s ní do boje proti celosvětovým gigantům. A dostal je pod tlak. Nejbohatšímu muži v Asii Mukešovi Ambánímu se podařilo Campa colou během dvou let získat výrazné místo na indickém trhu.
Ještě před několika lety se zdálo, že své zlaté časy už má Campa cola za sebou. Pojmem se v zemi stala v sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století, kdy v Indii neměla v zásadě konkurenci. Asijský stát měl tehdy plánované hospodářství socialistického střihu a úřady brojily proti západním produktům.
To se dotklo i americké Coca-Coly. Odmítla předat své výrobní postupy, tedy i svou tajnou recepturu většinově indické firmě a z trhu se stáhla. Pepsi tam tehdy ani nefigurovalo. V zásadě to tak s Campa colou bylo stejné jako s naší Kofolou. Na rozdíl od tuzemské značky však s nástupem devadesátých let a rozvolnění poměrů zcela zapadla.
Opět na výsluní se ji v posledních dvou letech snaží vytáhnout Mukeš Ambání, osmnáctý nejbohatší člověk na světě. Sází přitom na nostalgii a patriotismus Indů. Ale hlavně na cenu.
Oproti konkurenci v podobě Coca-Coly a Pepsi srazil ceny zhruba na polovinu. Zatímco nápojářští obři nabízejí šestisetmililitrovou lahev za čtyřicet rupií (zhruba deset korun), Campa cola prodává půllitrovku za dvacet rupií. Lahev velikosti dvě stě mililitrů je pak za deset rupií, zatímco známé značky prodávají čtvrtlitrovky za dvojnásobek.
Nízkými cenami k sobě značka přilákala zákazníky žíznivé po slevách. „Agresivní cenová strategie, podpořená vyššími maržemi pro prodejce, rychle získává místo na pultech i v povědomí spotřebitelů – zejména v cenově citlivých venkovských oblastech,“ uvedl Avinash Chandani, partner Deloitte India.
Ambání díky tomu dnes s Campa colou zaujímá desetiprocentní podíl na trhu v řadě významných indických regionů.
Současná strategie indického miliardáře, kdy nehledí v první řadě na peníze, ale na přilákání zákazníků, není novinkou. Podobně postupoval v roce 2016, když vlétl do telekomunikací.

Tehdy jeho společnost Jio vstoupila na indický trh a nabídla volání a data zdarma. Čímž převálcovala konkurenci. Do čtyř let získal operátor na čtyři stovky klientů a stal se lídrem trhu.
Nyní dostává Mukeš Ambání pod tlak nápojářské obry. Coca-Cola i Pepsi už ostatně začaly na tamním trhu zlevňovat. Byť na stejnou cenu jako indický miliardář nejdou.
„Konkurence nás všechny nutí více investovat do chladicích zařízení a věnovat větší úsilí prodejní strategii. Díky tomu celý trh roste rychleji než v předchozích letech,“ uvedl Ravi Jaipuria, šéf představenstva společnosti Varun Beverages, franšízanta PepsiCo v Indii. Země s více než miliardou obyvatel je pro obě globální společnosti důležitým trhem.
V devadesátých letech se postavení Coca-Coly a Pepsi snažil narušit se svou Virgin Colou i britský miliardář Richard Branson. Avšak na americkém trhu se neprosadil a postupně zmizel i z toho britského.
Ambáního společnost Reliance Industries, pod níž Campa cola patří, naopak začátkem roku s indickou kolou začala expandovat za hranice. Konkrétně do Spojených arabských emirátů, kde většinu obyvatel tvoří indičtí emigranti, u nichž má „probudit nostalgii, který je spojí s jejich kořeny.“
The post Limonáda za pět korun. Indická „Kofola“ dostala západní konkurenty pod tlak appeared first on Forbes.