Česká spořitelna si ke dvoustému výročí nadělila další dárek. Otevírá unikátní pobočku Future Lab na pražské Národní třídě, kde testuje, jakou roli bude v příštích letech v bankovnictví hrát umělá inteligence a jakou člověk.
U vchodu přiložíte platební kartu a dveře se otevřou. Na vertikální obrazovce se objeví postava avatara, která vás díky umělé inteligenci uvítá a nasměruje k řešení problému – třeba zablokování karty kvůli podezřelým platbám. Tým pobočky avatary pojmenoval Adam a Eva, kteří se každou interakcí dál učí a zlepšují. A nejen to, podle České spořitelny dokáže do budoucna Adam a Eva pomoct až s osmdesáti procenty rutinních požadavků.
V ikonické budově Albatrosu, kde se v minulosti tiskly nejznámější literární tituly, se dnes symbolicky „tiskne“ budoucnost bankovnictví. Ve Future Lab bude banka testovat, o jaké služby a v jakém provedení mají zákazníci zájem. Otevřená je 24 hodin denně 7 dní v týdnu, a to nejen pro klienty spořitelny, ale pro všechny držitele jakýchkoli platebních karet.
„Návštěvníci tu najdou špičkové technologie, ale nebudou chybět lidé. Věříme, že lidský přístup, empatie a důvěra budou i v budoucnosti nezastupitelné. Nejlepší digitální řešení a špičkoví bankéři půjdou ruku v ruce,“ vysvětluje Petr Ropický, šéf distribuce v České spořitelně, který za Future Lab stojí.
Procestoval banky v Evropě, Americe i Asii, aby se inspiroval, jak fungují pobočky na nejlepších adresách. Ale příliš inspirace se mu nedostalo. Většinou to probíhalo klasicky: Člověk se dostal na recepci, kde ho usadili do křesla, aby počkal, než se ho někdo ujme.
„Recepce a bankovní přepážky jsou přežitek. Víc jsme se inspirovali třeba v Apple Storech, jejichž prostory vás doslova pohltí. Jsou to chrámy technologie, které mají ale promyšlený a zároveň absolutně jednoduchý přístup k zákazníkovi. Jdete si koupit hodinky, mluvíte s člověkem a zezadu vám je okamžitě nese někdo jiný. Technologie a lidský přístup jsou tam perfektně propojené,“ popisuje Ropický.
„Zároveň Apple je love brand, lidé ho milují, důvěřují mu, chtějí tam chodit, chtějí to žít. Neprodává produkty, ale životní styl. A přesně toho chci docílit i u nás v bance. Prodávat zážitek, důvěru, životní styl a doživotní loajalitu,“ dodává Ropický s tím, že Future Lab je unikátním počinem nejen v rámci skupiny Erste, ale i na celém trhu.
Vysněný život
Ve Future labu vyřešíte nejen akutní požadavky, ale formou interaktivních her tu můžete otestovat své finanční zdraví a zároveň prohlubovat svoji finanční a digitální gramotnost.
Na velké obrazovce si nastavíte vysněné cíle, například jak byste chtěli žít, až budete v důchodu. Bydlet v nájmu nebo ve vlastním, dvakrát za rok jet na dovolenou do zahraničí, pětkrát si vyjet na víkend po Česku, třikrát týdně si zajít na oběd do restaurace a pravidelně chodit do sauny? Hned se dozvíte, kolik to bude stát a jak na to nejlépe našetřit.
V každé zóně se vás ujme zmíněný Future Lab expert, tedy finanční poradce specializující se na využití umělé inteligence. Pro Českou spořitelnu je to nová pozice, na níž si vyzkoušeli i způsob výběrového řízení zčásti vedený také AI. Oproti jiným pozicím o ni byl podle Petra Ropického desetinásobně větší zájem, než je běžné.
Úkolem těchto expertů není jen provázet klienty laboratoří, ale také požádat inspirativní setkání, která mají za úkol propojovat komunitu.
Zatímco v přízemí se nacházej zóny finančního zdraví, v prvním patře je tým bankéřů, kteří jsou experty na poradenství, komplexní produkty, digitalizaci nebo oblast kybernetické bezpečnosti. „Tyto bankéře jako první posouváme do role bankéřů budoucnosti a na nich chceme testovat nové znalosti, dovednosti nebo způsoby vzdělávání,“ přibližuje Petr Ropický.
Jak být fit
Celý prostor je zážitkovým centrem. Neřeší se tu jen finanční zdraví, ale doslova i to fyzické. V jedné zóně si totiž s využitím moderních AI technologií můžete nechat změřit tep, tlak, dechovou frekvenci nebo srdeční variabilitu.
Avatar vám poté na základě výsledků popíše potenciální zdravotní komplikace, na které je dobré se preventivně zaměřit. A jestli chcete, umožní vám spojit se s lékařem na dálku. Virtuální instruktorka cvičení vás zase naučí, jak se správně protáhnout, pokud máte sedavé zaměstnání a chcete se cítit fit.
„Jestliže chceme, aby klient byl denně v kontaktu s naším Georgem a jednou až dvakrát ročně s bankéřem, dá se to trefně přirovnat k návštěvě lékaře. Denně si můžete díky chytrým hodinkám měřit životní funkce, ale jednou za rok prevenci a živého doktora. Ve světě financí to funguje stejně,“ vysvětluje Ropický.
Propojený svět
Za návrhem prostor, do kterých spořitelna investovala desítky milionů korun, stojí architekti z pražského ateliéru A32. Dominantou interiéru je takzvaný strom života, z nějž se šlahouny z živých rostlin vinou po stropě do všech stran.
„Je to pro nás motiv začátku, který symbolizuje propojení moderního světa s přírodou a ekologií. Dřevěné obklady na stěnách jsou z masivního dřeva, nikoli dýhy, takže zajišťují správnou akustiku a zároveň zhmotňují poctivou lidskou práci, která má i v digitálním světě svoji nezastupitelnou roli,“ popisuje architekt Jan Císař z A32.
Výrazným prvkem je také osmnáctimetrová LED obrazovka, která se ručně skládala z 222 dílů a byla na zakázku dovezena z Jižní Koreje. Na ní se promítají zajímavé informace založené na datech České spořitelny a Českého statistického úřadu – třeba o tom, jak se vyvíjejí ceny nemovitostí v posledních letech nebo jak se zvyšuje počet investorů banky.
Mládí vpřed
Členka představenstva České spořitelny Daniela Pešková, mimo jiné také členka výběru Nejvlivnější ženy Česka, poukazuje na to, že podle Česká spořitelna už dávno digitální bankou je. „Zhruba milion a půl interakcí za rok má u nás klient s bankéřem na pobočce, ale skoro miliarda interakcí proběhne v interakci s aplikací George. Celý svět bankovnictví se už dnes bez digitálního prostředí neobejde a jeho role do budoucna jen poroste,“ říká s tím, že ve Future Labu si banka chce experimentálně zkoušet, jakou roli bude v budoucnu hrát člověk a jakou technologie.
„Elementy, které se zákazníkům budou líbit, poté naškálujeme do celé sítě poboček,“ říká Pešková. Připomíná zároveň, že při navrhování Future Labu dali v bance velké slovo mladým lidem. Bavili se s nimi na univerzitách, využívali i poznatků stínového představenstva Future Mindset Board, které v bance funguje už téměř rok a podílí se na tvorbě její strategie.
The post Má otevřeno nonstop a pomáhají v ní AI avataři. Navštívili jsme banku budoucnosti appeared first on Forbes.










