Úterý 14. říjnaSvátek má Venku je 14 °C, Zataženo Déšť

Made in Šumperk. Outdoorový Tilak dobyl Himaláje a přilákal investory

Forbes Před 8 hodinami

Tilak založil Roman Kamler s pár stovkami v kapse a máminým šicím strojem. Dnes jeho bundy nosí horolezci v Himalájích, Horská služba i švýcarská policie. Z garážovky v Šumperku se za čtyři dekády stal globální byznys, který dodává do Japonska, Koreje či Kanady. A před pár lety se ocitl v rukou českých investorů.

„Všechno začalo v roce 1980, kdy jsem se zbláznil do lezení,“ vzpomíná bývalý reprezentant v horolezectví . V době, kdy v Československu kvalitní outdoor prakticky neexistoval, narazila Kamlerova matka v časopise Vlasta na návod na péřový spacák. „Říkal jsem si, že to musí jít udělat líp,“ popisuje moment, který odstartoval jeho podnikání. Tehdy ještě netušil, že z jeho touhy po kvalitním outdoorovém vybavení vznikne firma, jejíž produkty dnes nosí zákazníci od Česka přes Švýcarsko po Japonsko.

Nadšení ho ale pohánělo dál. Kamler dnes označuje své začátky jako punkové podnikání. „Firmu jsem vážně založil se 400 korunami a kufříkovým šicím strojem, který mi půjčila máma,“ směje se. V šumperské prodejně Hedva si koupil deset metrů tkaniny Unika a kilo peří za 110 korun. Vznikl první spacák, pak druhý, třetí. A tak to celé začalo.

Improvizace byla všudypřítomná. Když potřeboval speciální stroj na lepení švů, půl roku si šetřil, než si ho mohl koupit. „Dneska by mi určitě někdo spočítal, že kdybych šel do banky a vzal si úvěr, bylo by to jednodušší. Ale to mě poprvé napadlo až mnohem později,“ říká Kamler.

Kvalita jako jediná cesta vpřed

Vlastnoručně ušité výrobky prověřoval od začátku i osobně. „Co všechno jsem si sám pro sebe našil! Úvazky z hasičské hadice a tak dál. A co všechno jsem v nich vylezl,“ vzpomíná zakladatel. Tilak si podle něj od samých začátků zakládal na nekompromisní kvalitě. Spolupráce s alpinisty a horolezci, kteří produkty testovali v extrémních podmínkách, pomáhala firmě výrobky průběžně zlepšovat.

Přelomovým okamžikem bylo získání licence na Gore-Tex®. Tato technologie umožnila Tilaku vyrábět bundy na světové úrovni a otevřela cestu k dodávkám pro armády a záchranné složky. „Museli ve mně vycítit nadšence,“ vysvětluje Kamler, jak přesvědčil výrobce prestižního materiálu, že má smysl dát mu šanci. „Tehdy jsem neměl ani žádný byznys, prostě nic,“ dodává.

V době, kdy módní průmysl honí rychlost a tlak na nízké ceny, jde Tilak opačnou cestou. „Ušijeme vám bundu a ona vám bude sloužit 10 let, někdo jiný za tu dobu spotřebuje tři od jiného výrobce,“ zdůrazňuje Kamler filozofii firmy.

Gore-Tex® má podle něj mimořádnou trvanlivost. „Za život jedné goretexové bundy skutečně spotřebujete tak tři na bázi polyuretanu,“ tvrdí. Firma navíc nabízí kompletní servis. Zákazníci přicházejí s pět nebo osm let starými bundami: „Vyměníme zipy, přelepíme pásky a prodloužíme životnost výrobku o další roky.“

Ve 35 letech poslal dítě z domu

Dnes firma zaměstnává téměř devadesát lidí, produkce zůstává v Česku. Tilak postupně rozšířil výrobu do Prostějova, kde koupil dvě menší společnosti. „Dnes máme v Prostějově regulérní, krásně zařízenou dílnu se 20 lidmi,“ komentuje Kamler posun i do jiného města.

„V Česku provozujeme také dvě firemní prodejny. Tilak Factory Outlet v Šumperku a Tilak & Meindl Concept Store v Praze na Hradčanské. Kromě outdoorových výrobků Tilak si zde zákazníci mohou vybírat také z technické, městské kolekce Poutnik, taktického vybavení Tilak Military Gear a obuvi Meindl. Naši profíci na prodejnách zákazníkům pomůžou s výběrem a platba je samozřejmě možná snadno a bezpečně kartou.“

Významnou část produkce míří na export. „Japonsko je jednoznačně největší zahraničí partner, co se týče objemu,“ říká podnikatel. Japonský trh funguje jako odrazový můstek k dalším asijským zemím. Díky němu se tak firma dostala také do Jižní Koreje, Hongkongu nebo na Tchaj-wan. Ve Švýcarsku dodává součásti uniforem pro kanton Curych a uchází se o dodávky pro další kantony.

Úspěšná firma přitahovala investory a Kamler se ji nakonec v roce 2021 rozhodl po 35 letech prodat investiční skupině Perinpe. „Firmu bych udržoval, ale už by mi nedělalo radost, že podnik neroste. Byl jsem obroušený a lehce unavený,“ vysvětluje rozhodnutí otevřít novou kapitolu.

Na námitky, že prodal svoje dítě, s humorem odpovídá, že po tolika letech byl nejvyšší čas poslat ho z domu. S českými investory z Perinpe si navíc rozumí. „Všechno zůstalo zachované tak, jak jsem to budoval a zamýšlel,“ pochvaluje si spolupráci. Příběh Tilaku tak ukazuje, jak na globálním trhu může uspět česká firma postavená na vášni a jasné vizi.

Visa je jednou z největších platebních sítí světa, která propojuje podnikatele s více než 4,8 miliardy potenciálních zákazníků – držitelů platebních karet Visa. V Česku podnikatelům pomáhá program Česko platí kartou, který nabízí platební terminál na šest měsíců zdarma a doteď jej využilo už více než 55 tisíc obchodníků. Na podporu žen podnikatelek Visa a ČSOB v roce 2024 spustily program She’s Next, který jim pomáhá v růstu díky mentoringovým programům a další aktivitám na podporu jejich podnikání. 

The post Made in Šumperk. Outdoorový Tilak dobyl Himaláje a přilákal investory appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek