Řetězce nejsou žádní lidumilové, hlásí potravináři. „U jogurtů a mléčných výrobků je obchodní přirážka příliš vysoká a brání většímu rozvoji a prodeji mléčných výrobků v ČR,“ uvedla mluvčí Potravinářské komory ČR Helena Kavanová.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Přijde dramatický nárůst cen zeleniny, bramborový salát ale nezdraží. Experti prozradili proč
Zástupci obchodů ovšem argumentují tím, že na zboží ve slevách mají často zápornou marži. Teď před Vánocemi třeba u vajec. „Tu marži doženou na něčem jiném. To je úplně stejné, jako když automobilka má nízkou marži na fabii a vysokou na superbu,“ řekl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza. „Marže vám nutně neukazuje celý zisk z prodeje daného výrobku, do toho je potřeba započítat mzdy, náklad na provozovnu,“ sdělil ekonom Pavel Peterka.
Vedení mlékárny v Polné na Vysočině si před časem postěžovalo, že obchody prodávají jejich sýr s přirážkou 170 procent. Nad tím kroutí hlavou ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL) a to i přesto, že několikrát řekl, že není ministrem cenotvorby. „Obchodní přirážka přesahující sto procent je za hranou nějaké přiměřenosti a akceptovatelnosti,“ sdělil Výborný.
„Tady existují jasná pravidla hospodářské soutěže, už na ně doplatil předchůdce pana Výborného,“ řekl Prouza. „Zaměřit se pouze na jeden výrobek v rámci maloobchodního řetězce a následně to takto komunikovat, tak to mi přijde nefér,“ podotkl Peterka. Marek Výborný si i kvůli obchodním přirážkám pozval zástupce supermarketů na ministerstvo zemědělství. Sejít se mají 4. prosince.