Byl to velký den. Ondřej Vlček, někdejší šéf Avastu, minulý ve čtvrtek na konferenci Forbesu Lepší Česko osobně vůbec poprvé představil nový startup Aisle, na němž s mezinárodním týmem víc než třiceti lidí v utajení pracoval posledních jedenáct měsíců. Jeho potenciál je podle Vlčka miliardový. A to je zvyklý počítat v dolarech.
„Jsem docela rozechvělý, protože mám konečně příležitost mluvit o projektu, na kterém usilovně pracujeme. Jsem fakt nadšený, že můžete být první, kdo o tom slyší,“ pronesl před zaplněným hledištěm Císařských lázní v Karlových Varech krátce předtím, než Forbesu poskytl rozhovor.
Ondřej Vlček, z něhož česká společnost Avast udělala multimiliardáře, společně se svým týmem opět vsadil na kyberbezpečnost. Tentokrát ale masivně postavenou na umělé inteligenci. Cílem startupu Aisle je globálním softwarovým obrům nabídnout produkt, který díky umělé AI rychle a přesně najde a odstraní zranitelná místa ve firemních systémech.
„Myslíme si, že stavíme něco, co je nějakým způsobem revoluční,“ je přesvědčený Vlček, který sází i na velikost rybníku, do něhož skočil. “Statistik o kyberbezpečnosti je spousta, tak snad jen jednu od FBI. Podle ní na světě ročně vznikne škoda 10 bilionů dolarů kvůli kybernetickým útokům. Je to větší nelegální byznys než pašování drog a obchod s bílým masem dohromady,” říká Vlček.
Do zmíněného rybníka, který je vlastně přinejmenším mořem, se ale nepotápí sám. Aisle společně zakládá se Stanislavem Fortem. Kariéra muže, který se v roce 2022 dostal do výběru Forbesu 30 pod 30, je působivá. Pod vedením Stephena Hawkinga totiž vystudoval fyziku, ale nakonec dal přednost světu AI a stal se součástí předních AI laboratoří Google DeepMind a Anthropic.
Druhou spoluzakladatelkou Aisle je Jaya Baloo, někdejší šéfka bezpečnosti v několika velkých korporacích. Mimo jiné u největšího komunikačního operátora v Nizozemsku, ale také Avastu, kam ji Ondřej Vlček přijímal.
Na startpu Aisle pracujete skoro rok, ale celou dobu jste mlčel. Proč ty tajnosti?
Protože konkurence nespí a my máme několik unikátních nápadů. To je jeden důvod. Druhý důvod je ten, že trošku s despektem koukám na zakladatele startupů, kteří něco vykopnou s velkou pompou, ale nemají nic v ruce. Že nemají produkt, to by se nakonec dalo ještě brát, ale oni často nemají ani základní ověření technologie. To mi přijde hrozně povrchní. Chtěl jsem jít s kůží na trh, až kdy budou mít jistotu, že to bude fungovat.
My už od srpna jedeme na vlně, kdy víme, že naše řešení funguje. Teď to budeme zlepšovat, budeme do toho bušit, produktizovat, komercionalizovat to. Hlavní ale je, že základ té technologie už máme.

Co Aisle nabídne?
Spousta kybernetických útoků probíhá kvůli tomu, že software, na kterém běží technologická infrastruktura, je nějakým způsobem zachybovaný. Často obsahuje zranitelnosti, přes které mají útočníci možnost se do systémů nabourávat. Víc než dvě třetiny úspěšných útoků probíhají právě kvůli zneužití už známé zranitelnosti. Ta sice byla identifikovaná, ale napadená organizace obvykle neměla dostatek času, aby ji opravila, což je dnes obrovský problém.
Firmy nemají možnost to operativně řešit. A to byl důvod, proč jsme se rozhodli jít na to trošku jinak. Využít možností, které dnes naskýtá AI inovace pro vytvoření systému, který tyto zranitelnosti bude automaticky hledat, ale hlavně je bude automaticky opravovat.
Pokud je dnes realita taková, že v průměru trvá 45 dnů opravit takovou zranitelnost, v naší vizi se tohle bude dít v řádu hodin, možná minut, možná sekund. Autonomní systémy tohle budou schopné zařídit. Pokud se nám to povede, bude to revoluční. Změní to celou mapu toho, jak se dělá kyberbezpečnost.
Automobilka Jaguar Land Rover teď skoro dva měsíce kompletně stála, protože se stala cílem kybernetického útoku. Kdyby používali Aisle, tak by se jim to nestalo?
V oblasti kyberbezpečnosti nemůže být nikdy nic stoprocentní. Bavíme se o nějakých pravděpodobnostech, že se něco stane, případně o zmírňování následků, pokud se něco stane. Věříme tomu, a early data, která máme, nám napovídají, že s použitím našeho nástroje se výrazně sníží riziko napadení. Tvoříme imunitu, vrstvu, která umožňuje se IT prostředí bránit lépe vůči útokům.
Je důležité si uvědomit, že útočníci jsou taky praktici. Je to kriminální byznys. Takže si vybírají cíle na základě poměru nákladů a výnosů. Chtějí vydělat co nejvíc, protože i je to stojí hodně peněz. Teď, když mají k dispozici AI, ale mají náklady výrazně menší, což je problém. Na druhou stranu, pokud je ta organizace dostatečně pevná a ochotná investovat do své ochrany, útočníci si spíš vyberou někoho jiného.
Nemůžu říct, že by se to JLR nestalo, protože v cybersecurity není nic definitivní, ale určitě by výrazně snížili riziko.
Tu otázku teď asi uslyšíte často: Bude Aisle nový Avast?
Z různých důvodů nebude, protože děláme jiný byznys. Hlavní rozdíl je v tom, že Avast byla primárně B2C firma, kdy modelem bylo to, že máme obrovské množství uživatelů, kteří nám můžou, ale také nemusí platit řádově stokoruny. Aisle je úplně opačná strana toho spektra.
Nejen, že to je B2B, ale cílí na velké korporace. Byznysmodelem Aisle je jít za největšími technologickými, farmaceutickými, finančními a dalšími podobnými firmami. Mít relativně málo zákazníků, ale pomáhat jim naprosto zásadním způsobem. V cybersecurity je devadesát procent byznysu v B2B a na B2C zbývá je těch deset procent. To je jeden rozdíl.
Pak je taky jiná doba. Avast vznikl před pětatřiceti lety a trvalo patnáct let, než než se dostal na globálně významnou úroveň. My těch patnáct let nemáme. Věci jdou dopředu mnohem rychleji. Časové plány se brutálně zkracují a konkurence je schopná soupeře převálcovat mnohem dřív.
Pokud je organizace dostatečně pevná a ochotná investovat do své ochrany, útočníci si spíš vyberou někoho jiného.
Aisle má konkurenci?
Víme minimálně o nějakých čtyřech, pěti týmech, které měly podobný nápad. To je v pořádku, protože to je validace toho, že nehalucinujeme. Na druhou stranu nikdo nemá náskok. Kdo pojede co nejrychleji, má největší naději na úspěch.
A z toho bude další unicorn…
Unicorn je podle definice firma, která má valuaci miliardu dolarů, nikoliv tržby. Ten nejužší byznys, opravdu ořezaný na dřeň, na který míříme, představuje trh zhruba o třech až čtyřech miliardách dolarů ročně. To je částka, kterou už dnes firmy utrácí za kyberbezpečnostní nástroje, které to dělají špatně.
Kdybychom si vzali deset procent už existujícího trhu, je z nás unicorn. Ambice jsou ale větší. Avast se exitoval za 8,6 miliardy dolarů, což je skvělé číslo, ale byla firma s tržbami kolem zhruba jedné miliardy. Avast byl velký, ale nešlo o dominantního hráče. Celý cybersecurity sektor znamená tržby 200 miliard dolarů. Příležitosti jsou obrovské.
Jaká je struktura Aisle? Jak velký máte podíl?
Je to relativně standardní startupová struktura. Jsme tři foundeři, kteří mají srovnatelné podíly. Je tam ale také celkem velký zaměstnanecký pool, což je model, ve který silně věřím. Ostatně je to způsob, jak jsem já přišel ke svému majetku.

Jak velký podíl jste mezi zaměstnance pustili?
Řádově je to několik desítek procent.
Váš podíl je největší?
Je největší.
Kolik vlastních peněz jste do Aisle zatím vložil?
To nechci komentovat. Financujeme provoz, kdy platíme zhruba pětatřicet lidí a všemožné další aktivity, které souvisí s uváděním na trh… V téhle fázi se na to nechci moc upínat, protože ve srovnání s potenciálem celého projektu jsou to vlastně drobné.
Přetáhli jsme Čechy zpátky do Česka
Během prezentace na Lepším Česku jste hodně času věnoval svému týmu, jehož významná část pracuje v Česku. Proč nejste kompletně v USA, kde budete dělat byznys především?
I bez Trumpa, ale s Trumpem obzvlášť, je Evropa skvělé místo, kde dělat R&D (vědu a výzkum, pozn. red.). Náš region má historicky obrovský benefit v inženýrsko-technicky vzdělaných lidech a zároveň má i zajímavou nákladovou stránku. S náklady se to už ale posunulo, takže to není ten hlavní důvod, kvůli čemu tady má smysl něco zakládat.
Pro mě je ale zásadní síla osobních kontaktů, které v Česku mám, což mi extrémně pomáhá k rekrutování lidí, které pro Aisle potřebuju. To bych jinde neměl. Plus je to prostředí, které známe a víme, co od něj očekávat.
Aisle ale rozhodně nestavím jako českou firmu. Beru to tak, že centrum R&D je v Praze, ale zároveň budeme mít jiné lokace. Zajímavá věc, kterou jsme přidali, je izraelská stopa. Zhruba deset procent týmu je z Izraele. Jsou to lidé, kteří vesměs prošli izraelskou armádou, někteří kybernetickou divizí izraelský ozbrojených sil. To jsme v Avastu neměli a beru to jako skvělý objev. Pro mě se otevřel nový horizont. Z Izraelců jsem nadšený. Jsou fakt dobří.
Při shánění lidí do týmu asi také dobře funguje jméno Vlček…
Myslím, že ano. Určitě to ale také bude závažnost celé mise. Ta drzost to říct takhle nahlas, že jdeme něco kompletně překopat. Že to není desetiprocentní optimalizace něčeho. Pro šikovné lidi je to extrémně atraktivní a těch příležitostí tady tolik nemají.
Ve skutečnosti můžu říct, že v týmu máme nejednoho člověka, který je původem Čech, pracoval v Americe, ve Švýcarsku nebo v Británii a nám se ho díky Aisle a částečně díky profilům zakladatelů stáhnout zpátky do Česka. Standa Fort je nejviditelnější důkaz.
V týmu máme nejednoho člověka, který je původem Čech, pracoval v Americe, ve Švýcarsku nebo v Británii a nám se ho díky Aisle a částečně díky profilům zakladatelů stáhnout zpátky do Česka.
Bylo ve hře i to, že byste Aisle kompletně vytvářeli v USA?
V téhle životní fázi asi nejsem ready se kompletně relokovat. Máme tady nadační aktivity, které nedělám operativně, ale chci jim zůstat blízko. A také moje žena má superdůležitou práci, kterou by těžko mohla dělat tam.
Teď, jak to máme na pár dalších let naplánované v rámci founderského tria Aisle, chceme, aby v každém časovém okamžiku byl jeden z nás tří v USA. Pro mě to bude představovat, že zhruba čtyřicet procent času budu za Atlantikem, což je nějakých deset až patnáct dnů v měsíci. Oproti Avastu to ale není zase takový rozdíl.
Jedu celý den, ale necítím se zahlcený
V jakém režimu jedete poslední měsíce? Teď působíte velmi našlápnutě…
Ráno brzy vstanu, makám a večer pozdě jdu spát. Když je ale váš koníček práce, neberu to tak, že bych něco musel. Samozřejmě s podnikáním je spjata spousta balastu, ale jsem už dost starý na to, abych si našel správné lidi, kteří mě ho zbaví.
Navíc i když jsme startup, stavím Aisle tak, jako by nás bylo pět set. Nenechám se zasypat operativou. Když je toho víc, najmu dalšího člověka, nebo si to nějak rozdělíme v týmu. Mám luxus toho, že přestože jedu celý den, necítím se nějak zahlcený ne úplně žádoucími stránkami té práce.
Co je vaším hlavním úkolem? Vy nejste odborník přes AI…
Neprogramuju, nedělám ten produkt, ale jsem hodně zapojený v programovém managementu. Máme řadu meetingů týdně, ve kterých se bavíme o tom, jak by měl vypadat produkt. Poslední měsíce jsem se také věnoval tomu, jak Aisle komunikovat, protože jedna věc je mít vizi na začátku, ale druhá věc je to přetavit do srozumitelného narativu, který může mít podobu textovou, videa prezentační.
Už něco vyděláváte?
Teď máme nulové příjmy, což se změní velmi záhy. Nikomu jsme si zatím neřekli o peníze. Zatím jsme fungovali na úrovni design partnerů, což jsou zákazníci, kteří betatestují a dávají nám feedback.
Váš startup jste pojmenovali Aisle, česky ulička. Proč?
Jednak se mi to slovo líbí a hlavně začíná na AI, což bylo něco na čem jsem trval, aby bylo jasné, že jsme AI native firma. Bohužel v angličtině není moc slov, které by na AI začínala. Potom si mi taky zázrakem podařilo koupit doménu Aisle.com, což je super.
A kromě toho člověk přemýšlí, jaký by tomu mohl dát význam. Já beru Aisle jako strukturu, která přináší řád do nějakého chaosu. My tak budeme ti, kteří vnáší řád do toho nepořádku těch zranitelností a technických dluhů, které v softwaru jsou.
Co projekt dětského hospicu v usedlosti Cibulka, na kterém pracujete s vaší ženou? Letos jste dokončili první budovu. Děje se něco dalšího?
Stavíme. Velká změna totiž nastala v tom, že jsme v létě dostali stavební povolení. Máme interní datum, kdy chceme mít kompletně hotovo, což je konec příštího roku. Všichni nám sice říkají, že jsme blázni, protože jsme čtyři roky dělali jeden baráček a teď to chceme mít hotové za rok a půl všechny budovy a zahradu, ale odpověď zní, že jsme tři roky čekali na stavební povolení. Proto se toho až tak moc nedělo. Od srpna povolení máme a v tu chvíli tam najely stroje i lidé, takže se tam teď buduje šest dnů v týdnů dvanáct hodin denně. Je nádherné to sledovat.
Vedle toho máte ještě nadační projekt Zlatá rybka. Ten běží dál?
To je náš první filantropický počin z roku 2015, ze kterého máme radost a který pokračuje. Je to takový rychlý příjem endorfinu a dopaminu, kdy vážně nemocným dětem plníme jejich přání.
Kolik dnes vlastně Ondřej Vlček zaměstnává lidí?
Filantropické aktivity představují čtyřicet zaměstnanců a Aisle je zhruba pětatřicet lidí. U Aisle bych ale nerad říkal, že je Ondřej Vlček zaměstnavatel. Nebylo by to fér, protože tam jsem spoluzakladatelé tři.
The post Miliarda dolarů? Potenciál Aisle je větší, říká Ondřej Vlček ve velkém rozhovoru appeared first on Forbes.