Zkušenost s plně obsazenými soupravami má i paní Hůlková. Ta jezdí pravidelně rychlíkem z Kolína do Prahy v odpolední době. Již několikrát se jí ovšem stalo, že bez místenky měla smůlu. Celou cestu musela stát.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Důchodci se mají líp než jindy. Jedna generace nemůže žít na úkor jiné, říká Fialův poradce
„Ani do části vagónů pro cestující s dětmi jsem se nemohla posadit, protože všichni měli koupenou místenku,“ přiblížila pravidelná zákaznice dopravců. Sama si ji pořídit prostřednictvím mobilní aplikace neumí. Podle svých slov se s chytrým telefonem „nekamarádí“. Pokud by paní Hůlková chtěla mít garantované místo na lince, kterou jezdí, musela by na přepážce zaplatit 35 korun.
S aplikací v telefonu se vážou také některé slevy v obchodech. Spolek Senioři ČR však tvrdí, že je takové jednání vůči důchodcům nefér. „Pro seniora je místenka často podstatnější než pro mladšího člověka. Pokud to pro ně není dostupné jen z toho důvodu, že nemají chytrý telefon nebo s ním dostatečně neumí zacházet, tak je to špatně. A není to otázka peněz,“ sdělila předsedkyně spolku Senioři ČR Jana Ouředníčková.
Zatímco někteří důchodci, kteří využívají železniční dopravu, považují tuto záležitost za neférové jednání, jiní jsou přesvědčeni, že mnoho z nich o aplikacích ví a možnost elektronické rezervace míst využívají stejně jako jiné věkové skupiny.
„Nemyslím si, že by podobná praxe znamenala diskriminaci. Koneckonců, stát připravil pro seniory celou řadu důležitých výhod, a to včetně poloviční slevy,“ myslí si ministr dopravy Martin Kupka. Opozice však se stávajícím systémem důrazně nesouhlasí. „Pokud se někdo prokáže seniorským průkazem, měl by mít určitě místenku na přepážce zdarma k lístku, který si pořídí,“ navrhuje poslanec a člen sněmovního sociálního výboru Aleš Juchelka (ANO).