Prvním problémem je podle The Sun přílišná prodleva. Ponorka Titan se ztratila necelé dvě hodiny po začátku expedice. Mateřská loď ale úřady nekontaktovala dlouhých osm hodin. Americká pobřežní stráž tak začala s pátrací akcí pozdě. Na palubě se nachází celkem pět lidí. Mezi nimi by měl být i britský miliardář a cestovatel Hamish Harding.
ČTĚTE TAKÉ: Nic nefunguje, je tam zima a velký tlak. Expert řekl, co se mohlo stát se ztracenou ponorkou
Společnost OceanGate Expeditions, která ponor organizuje, byla navíc v minulosti ve vleklém soudním sporu kvůli obavám o bezpečnost ponorky. Jeden z bývalých zaměstnanců si na ni stěžoval kvůli tomu, že plavidlo není schopno sestoupit do tak velkých hloubek, ve kterých se nachází vrak Titaniku.
Znepokojivé je i svědectví reportéra CBS Sunday Morning Davida Poguea, který stejný ponor absolvoval v roce 2022. „Pod vodou není žádné GPS, je na mateřské lodi, která má ponorku navést k vraku pomocí textových zpráv,“ popsal podle The Sun Pogue s tím, že jejich expedice ale nevyšla: „Nějak se zhroutila komunikace.“ Posádka nejenže nikdy neviděla, ale navíc o ní téměř dvě hodiny nikdo nevěděl.
Problém je i v ovládání malého plavidla. Ponorka je totiž prakticky řízena herním ovladačem, podobnému tomu od Xboxu. Nedůvěryhodně pak působí i její vnitřek. Pogue popsal, že některé komponenty vypadají poněkud improvizovaně. Doplnil, že cestující se z plavidla bez pomoci nedostanou, v hlavní kabině jsou utěsněni mohutnými šrouby. „Neexistuje žádný záloha, žádný únikový východ. Dostanete se na povrch, nebo zemřete,“ uvedl.
A nejenže podle něj neexistuje žádný únikový východ, ponorce údajně chybí i nouzový maják. Když je takový maják aktivován, je upozorněna celosvětová síť Search and Rescue, a ta okamžitě vyšle záchranáře. „Ponorka žádný takový maják nemá,“ řekl Pogue.
Před ponorem musí cestující podepsat poněkud zvláštní smlouvu. V ní musí mimo jiné uznat, že je ponorka „experimentálním plavidlem“, informoval The Sun. V ujednání pak podle webu stojí i to, že jejich cesta „může mít za následek fyzické zranění, invaliditu, emoční trauma nebo smrt“.
Na stejný ponor zavzpomínal i Arthur Loibl, který „výlet“ absolvoval v srpnu 2021. „Byla to sebevražedná mise,“ řekl v rozhovoru pro německý web Bild. Měl s čím srovnávat, v minulosti navštívil oba póly a přeletěl Rusko ve stíhačce MiG-29. Ponor v Atlantiku tehdy s ostatmími cestujícími absolvoval až na druhý pokus. První ponorka, kterou zkusili, nefungovala. Mise šla do vody s pětihodinovým zpožděním způsobených problémy s elektrikou. A Loibl má podezření, že právě to může stát za zmizením Titanu.
Odstoupil na poslední chvíli
Ponorka se v neděli vydala za vrakem Titaniku a během cesty ztratila kontakt se svou podpůrnou lodí. Na její záchranu byly nasazeny čluny, letadla a radarová zařízení, která prováděla průzkum nad hladinou. K detekci zvuků pod hladinou byly použity sonarové bóje a sonarová zařízení na komerčních plavidlech vyskytujících se na místě, kde se plavidlo ztratilo. Situaci však komplikují povětrnostní podmínky a rozbouřené moře.
S pátráním po Titanu pomáhá také David Concannon, který pracuje jako poradce společnosti OceanGate Expeditions. Web Metro infomoval, že Concannon se mise měl původně účastnit také. Na poslední chvíli ale odstoupil. „Musel jsem to zrušit, abych se mohl věnovat jiné naléhavé záležitosti klienta,“ uvedl.