Z číselného pohledu to už dávno nevychází. Tesla sice dál prodává statisíce aut za kvartál a její výsledky znějí impozantně, jenže burza ji oceňuje, jako by vozů měla prodávat násobně více.
Například společnost Morningstar po říjnových výsledcích zvýšila férovou cenu akcie jen na 300 dolarů, přestože se momentálně obchoduje kolem 440 dolarů. Přes rekordní dodávky aut se totiž čeká, že celoroční objem spadne na 1,6 milionu kusů, což je méně než loni a jen zlomek objemu, které by podobnou cenu akcií mohl ospravedlnit.
Navíc marže na extrémně konkurenčním trhu patrně zůstanou pod vysněnou dvacítkou. Kdybychom se na Teslu dívali jen jako na automobilku, vychází z ní absurdně drahý podnik.
U tak progresivní firmy to zní možná paradoxně, ale taky je možné, že Tesle v segmentu elektroaut už ujel vlak a prokaučovali náskok, který měli. Očekávání totiž byla, že budou v odvětví jasně dominovat a jejich elektroauto bude stát skoro v každé druhé garáži.
Možná je ještě brzy dělat závěry. Nicméně realita je dnes taková, že momentálně mají sotva deset procent globálního trhu, čínští výrobci jsou víc než zdatnými konkurenty a evropské automobilky ještě volant do žita také nehodily.
Jsou ale akcie, které se neobchodují podle fundamentů. A Tesla k nim rozhodně patří. Dlužno dodat, že není sama, historie už podobné příběhy pamatuje, a některé trvaly celé dekády. Například takový Amazon by mohl vyprávět.
Když očekávání střídá očekávání
Nikdy neříkej nikdy, ale je velmi nepravděpodobné, že by Tesla udělala díru do světa jako automobilka a stala se Coca Colou (nebo alespoň Pepsi) na čtyřech kolech. Proto se pozornost upíná směrem k humanoidním robotům a robotaxi.
Jenže roboti jsou zatím v plenkách. A i když se někteří z nich ještě ani pořádně nenaučili chodit (třeba jako ruský Aidol, kterému se při premiéře podlomila kolena a poroučel se k zemi) je pravděpodobné, že ani na tomhle trhu nezůstane Tesla sama.
Stejně jako u elektroaut se tu schyluje k další technologické tlačenici. Waymo, Baidu nebo Hyundai testují svoje flotily a nespí. Odehraje se podobný scénář jako v elektroautech? To dnes neví nikdo.
Z pohledu investora je to nyní další kapitola v sérii „velkých slibů“. Na papíře jde o obrovský potenciál, v praxi o projekty, které teprve hledají vlastní rovnováhu – technologickou, finanční i regulatorní.
A tak zatím sledujeme revoluci plnou odkladů. Termíny se posouvají, prototypy se ladí, investoři doufají a věří. A budoucnost má, jak se zdá, vlastní zpoždění.
Robotaxi potřebují infrastrukturu, legislativu a hlavně důvěru veřejnosti. Humanoidní roboti zase energii, která by je udržela déle na nohou než zmíněného Aidola. To všechno jsou překážky, které nejdou obejít ani charismatem Elona Muska.
Faktor Musk
Je snad to výše uvedené důvodem zařadit se mezi škodolibé mudrlanty nebo nedejbože shortaře Tesly? Ani náhodou. Je tu totiž faktor Musk. Přečetl jsem jeho biografii od Waltera Isaacsona, která na první pohled vypadá tlustší než bible. Nejsem jeho fanoušek, ale zajímal mě pohled do hlavy člověka, který toho stihl víc než všechny porevoluční vlády v Česku dohromady.
Z celé knihy jsem si udělal jen jednu poznámku, kterou si každý rok přepisuji na první stránku svého diáře a marně se snažím navodit ten samý stav mysli: maniakální pocit naléhavosti. Autor ten obrat použije několikrát a je to přesně to, co Muska charakterizuje ve všem, co tvoří.
„Takže když Elon říká, že vybuduje armádu robotů a integruje do nich obdobný systém AI jako je samořízení automobilů a ti začnou nahrazovat skutečné pracovníky, svět by ho měl brát vážně,“ říká Timur Barotov, analytik BH Securities.
Musk je v knize citován: „Takhle upadají civilizace. Přestanou riskovat. A když přestanou riskovat, zkornatí jim tepny. Rok od roku je tu víc rozhodčích a míň hráčů. Když příliš dlouho slavíte úspěch, ztratíte chuť riskovat.“
Sám Isaacson uzavírá knihu velmi trefně a výstižně: velcí inovátoři bývají jako přerostlé děti, které se odmítají naučit chodit na nočník. Mohou být bezohlední, protivní, občas toxičtí. Ale také dost šílení na to, aby věřili, že dokážou změnit svět.
A rozhodně bych nechtěl riskovat své peníze sázkou na to, že Musk nebude měnit svět i nadále.
Informace obsažené v tomto článku mají výhradně informativní charakter a nepředstavují investiční poradenství. Nedoporučujeme jednat na základě těchto údajů bez předchozí konzultace s kvalifikovaným finančním poradcem. Investování je spojeno s riziky a rozhodnutí o investování jsou na vlastní odpovědnost. Výnosy z investice dosažené v minulosti nejsou zárukou budoucích výnosů.
The post Něco tady nevychází. Proč se akcie Tesly pořád drží na vrcholu? appeared first on Forbes.











