Středa 05. listopaduSvátek má Venku je 4 °C, Mlha

Nejen Smartwings. Statisíce zákazníků Čedoku odveze do tepla bulharská Air 001

Forbes Před 2 hodinami

Už ne pouze boeingy aerolinky českého dopravce Smartwings, ale především airbusy bulharské společnosti Electra Airways, na trupu nesoucí název obchodní značky Air 001, budou směrem na jih odvážet turisty cestovní kanceláře Čedok.

Čedok, spadající pod polskou skupinu Itaka, tímto krokem podle svého šéfa Stanislava Zemana nabídne více přímých spojení do oblíbených letních destinací přímo z českých regionů.

„Vznik dopravce Air 001 je výsledkem dlouhodobé strategie, jejímž cílem je posílit postavení celé skupiny na evropském trhu,“ uvedl Mariusz Jańczuk, prezident skupiny Itaka Holdings.

Pro skupinu Itaka a tedy i Čedok tím částečně odpadne pravidelné dohadování cen a kapacit s externími aerolinkami, na nichž byznys celého holdingu do značné míry stojí.

„Díky kontrolované a garantované charterové kapacitě Air 001 sami rozhodujeme, které destinace chceme provozovat, aniž bychom museli vyjednávat ceny letenek s jinými dodavateli,“ vysvětlil viceprezident Itaky Piotr Henicz.

Obchodní značka Air 001 vzniká ve spolupráci s bulharskou leteckou společností Electra Airways, která poskytne letadla a provozně technické zázemí. Itaka, největší cestovní kancelář v Polsku a vlastník Čedoku, díky tomu získá kontrolu nad náklady sítě linek a značkou dopravce, aniž by musela provozovat vlastní a administrativně náročné osvědčení leteckého provozovatele (AOC).

Jde o model, který cestovní kanceláři přináší větší flexibilitu i efektivní řízení leteckých kapacit napříč trhy. Vedle mateřského Polska jde o Česko a také Slovensko.

Že takový systém dává smysl, si Itaka na polském trhu vyzkoušela už letos. Podle viceprezidenta holdingu Piotra Henicze, jehož cituje deník Rzeczpospolita Air 001 s polskými turisty loni uskutečnila přibližně 1400 letů a přepravila 240 tisíc cestujících. Ty k moři odvážely tři Airbusy A320 a jeden Airbus A321. Příští rok se flotila strojů rozšíří o další dva. Čedok na letech z Česka turistům slibuje přítomnost česky mluvící posádky.

Cestovní kancelář tímto krokem ještě víc sází na rozvoj především středomořské turistiky z regionálních letišť. Byl to právě Čedok, kdo s tímto nápadem před lety přišel.

Mnozí si klepali na čelo, když jsme řekli, že budeme létat přes dvacet destinací z Brna.

„Náš majitel mi neustále říkal, jak lidé v Polsku létají na dovolené z menších letišť. Zkusili jsme to i tady a odlety z Brna, Ostravy a dalších letišť byly tím, co nám výrazně zvýšilo počet klientů. Přitom si na začátku mnozí klepali na čelo, když jsme řekli, že budeme létat přes dvacet destinací z Brna. Potom přibyla Ostrava, připojovala se i další regionální letiště,“ prohlásil letos v únoru šéf Čedoku Stanislav Zeman.

Jinak nepříliš využitá regionální letiště z takového přístupu samozřejmě těží. Například to v Českých Budějovicích díky tomu zažilo rekordní letní sezonu, kdy odbavilo přes dvě stě velkých dopravních letadel s téměř 67 tisíci cestujícími. To představuje meziroční nárůst o téměř čtvrtinu.

Čedok byl první, kdo obchodní lety z Českých Budějovic zahájil. Od té doby se přidaly ještě cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer.

Rekordní čísla několik let po sobě hlásí i samotný Čedok. V roce 2022 dosáhl obratu skoro pět miliard korun, o rok později 7,8 miliardy korun a výsledek za rok 2024 se přiblížil k deseti miliardám.

Za uplynulý rok o sto tisíc narostl i počet zákazníků. Čedok tak na dovolené k moři, na hory nebo na poznávací zájezdy loni odvezl dohromady přes půl milionu lidí převážně z Česka, ale také ze Slovenska a nově i z Maďarska.

Čísla za letošní hlavní sezonu Čedok nezveřejnil, ale vzhledem k obecně rostoucímu zájmu o pobytové zájezdy se dá čekat další růst.

„Plán na rok 2025 máme nastavený velmi blízko číslům loňského roku. Rádi bychom měli nárůst v řádu pěti až sedmi procent. Samozřejmě ale může být také nižší. V žádném případě už neočekáváme, že bychom narostli o desítky procent, jako tomu bylo v minulých letech,“ sdělil v únoru Stanislav Zeman.

A daří se i celému polskému holdingu Itaka. V roce 2024 obsloužil 1,69 milionu zákazníků, přičemž samotná polská cestovní kancelář Itaka dokázala oslovit 1,15 milionu turistů, což ji vyneslo první pozici na mateřském trhu.

Celkové tržby holdingu dosáhly na 6,62 miliardy zlotých (zhruba 38 miliard korun), přičemž čistý zisk tvořil 286 milionů zlotých (asi 1,6 miliardy korun). „Díky takovým finančním výsledkům se společnost může rychle rozvíjet, investovat do letadel, hotelů a nových technologií,“ shrnul Piotr Henicz.

The post Nejen Smartwings. Statisíce zákazníků Čedoku odveze do tepla bulharská Air 001 appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek